شهردار تهران از تدوین طرحی برای حل مشکل آلودگی هوا خبر داد و گفت: با اجرای این طرح در کمتر از دو دهه می‌توانیم بر آلودگی هوا مسلط شویم البته در ۵ تا ۶ سال آینده نیز می‌توانیم به شرایط قابل قبول برسیم.
کد خبر: ۸۷۲۰۷۶
تسلط بر آلودگی هوا کمتر از دو دهه

به گزارش جام جم آنلاین ، محمدباقر قالیباف امروز در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با اشاره به اینکه آلودگی هوا تنها مختص کشور ما نیست و یک چالش برای سایر کشورهای دنیا و شهرها نیز محسوب می شود، اظهارداشت : تا چندسال قبل می گفتیم، تنها تهران درگیر مشکل آلودگی هواست. این درحالی است که امروزه ۵ تا ۶ شهر دیگر نیز به طور جدی با این مشکل درگیر هستند .

شهردار تهران با اشاره به اینکه گاهی در بحث آلودگی هوا صحبت از ساخت اتوبان، پل، خودرو، بلندمرتبه سازی می شود، گفت: بعضی اطلاعات درست می دهند اما نتیجه غلط از آن می گیرند که این امر کاملا اشتباه است.چراکه آیا می توانیم بگوییم اتوبان باعث آلودگی هوا می شود؟ این مثل آن است که بگویم ساخت چاقو باعث کشتن انسان ها می شود.

وی به تجربه "مسکو سیتی" در برنامه کاهش آلودگی هوا از اواخر دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۶ اشاره کرد و افزود : این شهر با جمعیتی بیشتر از تهران با وضعیت اقتصادی نه چندان مطلوب و شرایط اقلیمی شبیه تهران توانست در یک بازه زمانی، وضعیت آلودگی هوا را به نقطه قابل قبولی برساند.

وی با بیان اینکه ما تجربه های موفقی در کشور داریم، اما نمی دانم چرا به آنها بی توجهی می شود، گفت: واقعیت این است که ما نیازمند بحث کارشناسی و اطلاع رسانی دقیق هستیم. شهرداری امکانات علمی خوبی دارد و به طور مرتب به مردم اطلاع رسانی می کند. حتی در دوره ۲۲ روزه آلودگی هوا هم ما هیچ وقت از اطلاع رسانی به مردم دریغ نکردیم . چرا که مردم باید واقعیت را بدانند که هم در حفظ جان خود کوشا باشند و هم در مورد خطر بزرگی که وجود دارد، آگاه باشند.

شهردار پایتخت با اشاره به دو رویکرد برای آلودگی هوا افزود: یک نگاه می گوید که بگذاریم آلاینده ها تولید شود و بعد به دنبال حل آن باشیم و نگاه دوم که نگاه شهرداری تهران و البته کارشناسان است این که نباید بگذاریم آلاینده ها تولید شود. ما برای این کار در شهرداری تهران مطالعات دقیقی را با دانشگاه ها انجام دادیم و به جمع بندی دقیقی رسیدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۸۰۰ هزار تن آلاینده تولید می شود که این به معنای تولید تقریبا دوهزار تن آلاینده است. مطالعات ما نشان می دهد ۸۰ درصد آلایندگی ها ناشی از وسایل نقلیه متحرک در شهر است و ۲۰ درصد نیزناشی از سایر عوامل است.

اتوبوسهای فرسوده سرویس نهادها می شود

وی با انتقاد از انتقال اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده به پایتخت گفت: استفاده از اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده در شهر را ممنوع می کنیم، اما به دلیل ضعف مدیریت در اجرا از همین وسایل در تهران به عنوان سرویس نهادهای دولتی و غیردولتی استفاده می کنیم.

قالیباف با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تولید موتور انژکتوری از شهریور سال ۹۵ افزود : این اقدام خوب است اما می توانیم از مردمی که از موتور استفاده می کنند، بخواهیم از موتور انژکتور استفاده کنند. چطور ما می توانیم ۱۰۰ هزار خودرو به مردم بدهیم اما نمی توانیم برای ۸ هزار پیکانی که در تهران به عنوان تاکسی فعالیت می کنند، کاری کنیم.

شهردار تهران بنزین و گازوئیل را یکی ازمهمترین عوامل شکل گیری آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: ما برای حل مشکل طرح مدون و روشن داریم اما اجازه نمی دهیم به شکل کاریکارتوری اجرا شود. در واقع این طرح باید دقیق و با یک پیوست اجتماعی و فرهنگی محکم انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها