ظریف: ایران همواره در قبال بحران‌ها، مسئولانه و سازنده عمل کرده است

تلاش ایران برای جلوگیری از اثرگذاری اقدامات عربستان بر سوریه

با وجود گذشت چند روز از اعدام شیخ نمر و تحولاتی که پس از آن میان ایران و عربستان روی داد، ریاض همچنان در پی تشدید تنش‌هاست، اما مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند اسیر بازی آل‌سعود نخواهند شد.
کد خبر: ۸۷۱۶۵۸

ریاض در تازه‌ترین اقدامات خود برای افزایش تنش در منطقه، پس از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج‌فارس که شنبه برگزار شد، دیروز هم کشورهای اتحادیه عرب را در نشستی فوق‌العاده، گرد هم آورد تا شاید بتواند طرح شکست‌خورده ایران‌هراسی را ادامه دهد.

در نشست دیروز اتحادیه عرب که همچون نشست روز شنبه با اظهارات تند مقامات عربستان و برخی متحدانش علیه کشورمان همراه بود نبیل العربی، دبیرکل این اتحادیه، ایران را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز متهم کرد و از دیپلمات‌های حاضر در جلسه خواست تا موضعی مشترک، قوی و صریح در مقابل آنچه دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی می‌خواند، اتخاذ کنند. عادل الجبیر، وزیر خارجه جوان و ناپخته عربستان هم در این نشست بار دیگر اتهامات کشورش را مبنی بر انجام اقدامات تحریک‌آمیز از سوی جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد.

در بیانیه پایانی این نشست که البته لبنان و عراق با آن موافقت نکردند نیز آنچه دخالت ایران در امور کشورهای عربی خوانده شده، محکوم شده است.

اقدامات اخیر عربستان و تلاش‌های متعاقب این کشور برای همسو کردن کشورهای منطقه علیه ایران، نه تنها آینده روابط تهران و ریاض را در هاله‌ای از ابهام فرو برده بلکه بر برخی مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات سوریه و مذاکرات وین و نیویورک در این زمینه نیز سایه انداخته است. همین موضوع باعث شد تا استفان دمیستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برای رایزنی با مقامات ایران و عربستان به منطقه بیاید و دیروز دیداری با وزیر خارجه کشورمان در تهران داشت.

محمدجواد ظریف در این دیدار ضمن تشریح اقدامات تنش زای آل‌سعود به دی میستورا اطمینان داد که ایران اجازه نمی‌دهد رویکردهای تشنج‌آفرین سعودی‎ها، تاثیر منفی بر حل بحران سوریه بگذارد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، ظریف در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با تشریح آخرین تحولات جمهوری اسلامی ایران و عربستان تصریح کرد: آنچه در صحنه تحولات منطقه‌ای می‌بینیم، رویکرد تشنج‌آفرین عربستان است و عربستان سعودی با اقدامات تشدیدآمیز خود درصدد تاثیرگذاری منفی بر بحران سوریه است.

وی افزود: آنها با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا و مجروح کردن کارمند سفارت، رویکردهای منفی خود را پنهان می‌سازند در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران در قبال ضرورت حفاظت از سفارتخانه‌ها مسئولانه عمل می‌کند. ظریف با تشریح مواضع ایران در قبال حل بحران سوریه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران‌ها همواره مسئولانه و سازنده عمل کرده است.

تعیین فهرست معارضان برای مذاکره با دولت سوریه

دی میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار گزارشی از آخرین تلاش‌های خود برای تحقق و اجرای نتایج نشست وین و تعیین فهرست معارضان برای مذاکرات با دولت سوریه ارائه کرد.

وی با تشریح سازوکار‌ها و نتایج توافقات اولیه گفت: برای رسیدن به فهرست واحد از بین گروه‌های مختلف معارضان با توجه به تنوع طیف‌های اجتماعی و سیاسی در عرصه سیاسی، قومی، مذهبی، جامعه مدنی و استان‌ها، تلاش‌های متعددی در دستور کار است و نقش ایران را در حل بحران سوریه همواره سازنده ارزیابی می‌کنیم.

ایران به دنبال حسن همجواری

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل نیز در گفت‌وگویی با بیان این‌که عربستان سعودی همواره در به آشوب کشیدن منطقه، نقش بسیار اساسی داشته است، گفت: البته ما به دنبال جنگ نیستیم، حتی با عربستان و به دنبال حسن همجواری بوده و هستیم. ولایتی در گفت‌وگو با سایت بصیرت افزود: ما به دنبال این نیستیم که بحران را با عربستان عمیق‌تر کنیم و از موضع قدرت دنبال حل موضوع هستیم و پیش‌بینی هم نمی‌کنیم که بحران تشدید شود؛ چون عربستانی‌ها ترسیم واقعی از قدرت ایران دارند.

جنگ سفارتخانه‌ها بردی برای عربستان نخواهد داشت

موضوع برنامه «نگاه یک» شنبه شب نیز به موضوع تحولات ایران و عربستان اختصاص داشت و حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه در این برنامه به تشریح آخرین اوضاع روابط دو کشور پرداخت.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری در خصوص این‌که آیا عربستان مجددا اقدام به بازگشایی سفارت می‌کند؟ گفت: بستن سفارتخانه فضیلتی نیست و منفعتی نخواهد داشت؛ جنگ سفارتخانه‌ها بردی برای عربستان نخواهد داشت و این کشور دیر یا زود مجبور خواهد شد واقعیات پیرامونی خود را بپذیرد. جابری انصاری در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال جنگ و درگیری خاطرنشان کرد: عربستان، سطوحی از رویارویی و جنگ مستقیم را در هدف‌گیری‌های خود تعریف کرده، ولی این‌که آیا بازیگران دیگر منطقه و جهان چنین اجازه‌ای به آن خواهند داد که این مسیر آتش‌افروزی را ادامه دهد، محل تردید است. عربستان احساس می‌کند سطوحی از جنگ محدود، اوضاع را برای این کشور بهتر خواهد کرد.

مخالفت ریاض با میانجیگری‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره میانجیگری برخی کشورها برای برقراری رابطه ایران و عربستان ‌عنوان کرد: عربستان در شرایطی که منافع خود را در بحران می‌بیند، پاسخی به این میانجیگری‌ها نمی‌دهد و نمیگذارد این گونه اقدامات به نتیجه برسد.

کارشکنی‌های عربستان با اقدامات میانجیگرانه برخی کشورها در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها وزیر خارجه عراق اعلام کرده، کشورش قصد دارد برای از بین بردن تنش‌های موجود بین عربستان سعودی و ایران طرحی ارائه کند.

ابراهیم جعفری با اشاره به نشست دیروز اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرده این اتحادیه بتواند اوضاع را به سمت حفظ آرامش پیش ببرد، زیرا این مساله به نفع ملت‌های عرب است، اما این مساله با توجه به رویکرد عربستان در روزهای اخیر و برگزاری نشست‌های متعدد علیه جمهوری اسلامی ایران بعید به نظر می‌رسد. البته وزیر خارجه عربستان همزمان با این نشست‌های ضدایرانی اعلام کرده اگر در خلال این نشست‌ها، قرار بر برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی هم باشد، حتما از ایران که یکی از اعضای این سازمان است برای شرکت در این نشست دعوت خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها