در نتیجه سیاست‌های غلط سعودی صورت می‌گیرد

خزانه عربستان در حال خالی شدن

اقدام خطرناک دولت عربستان در اعدام شیخ نمر که بعد از ده سال بازداشت و شکنجه اتفاق افتاد، در شرایطی به وقوع پیوست که تمامی مسیرها به روی دولت سعودی مسدود شده بود. هنوز کارشناسان و تحلیلگران در جهان درباره علل این اقدام عربستان بحث و گفت‌وگو می‌کنند. در این‌باره با دکتر اصغر زارعی، کارشناس غرب آسیا به گفت‌وگو نشستیم:
کد خبر: ۸۷۱۷۱۰
کاخ‌نشین‌های ریاض دیگر محبوب غرب نیستند

علل واقعی اعدام شهید نمر چیست؟

تلاش سعودی‌ها در سوریه کاملا شکست خورده و دخالت‌های آنها در یمن بعد از هشت ماه ثمری نداشته است. توطئه نفتی برای فلج کردن ایران و هم‌پیمانان مقاومت هم خسارات و آسیب‌های جدی به ریاض وارد کرد. این موضوع سبب شد تا این کشور برای اولین بار در چند دهه اخیر با کسری بودجه شدید مواجه شود. از سوی دیگر تلاش‌های دولت عربستان در کنار رایزنی‌های رژیم جعلی صهیونیستی و برخی دولت‌های عرب منطقه برای برهم زدن مذاکرات برجام بی‌نتیجه ماند و نگرانی دولت عربستان از نزدیکی روابط ایران با اتحادیه اروپا و آمریکا پس از توافق‌نامه برجام کابوسی بود که رهبران ریاض را برآشفته کرد.

نکته مهم دیگر ورود روسیه به بحران سوریه و خسارات و تلفات سنگینی بود که به گروه‌های تروریستی وارد شد. آل‌سعود برای برون رفت از بحران نیاز به یک سناریو و حربه جدید داشت. اعدام نمر بخشی از پازل و سناریویی بود که ریاض برای برهم زدن شرایط منطقه و بحران سازی در روابط با کشورهای باثبات منطقه انجام داد. سیاست بردبارانه و محافظه کارانه دولت ایران در برابر سیاست‌های نابخردانه حاکمان ریاض، آنها را بر آن داشت تا اقدام به یک تحریک جدی در روابط خود با برخی شیعیان منطقه بکنند که متاسفانه در یک سناریو و اقدام مشکوک اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران دچار آسیب شد که همین بهانه‌ای برای بخش دوم سناریو و پازل اقدامات حاکمان ریاض برای دامن زدن به اختلافات و تنش‎ها در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه شد.

چرا ریاض تلاش داشت ایران را وارد مشکلات خود بکند؟

ریاض تلاش کرد از این بهانه به نحو مطلوب در جهت جریان سازی علیه ایران استفاده کند و موفق شد با اجماع اعضای شورای امنیت، قطعنامه‌ای را در محکومیت ایران در حمله به اماکن دیپلماتیک تصویب کند.اما آنچه می‌توان به‌عنوان یک عامل اساسی برای بازی جدید عربستان عنوان کرد، مشکلات و ناکامی شاهزادگان جوان و ماجراجویی عربستان در یمن و بحران کاهش در آمدهای نفتی، بحران اقتصادی ناشی از آن و اعتراض‌ها و انتقادات جدی نسبت به سیاست‌های شکست خورده آل‌سعود است.

آنها همچنین نگران بهبود روابط ایران با غرب در آینده نزدیک هستند و آن را به‌عنوان نگرانی جدی آل‌سعود مطرح می‌کنند.

به نظر می‌رسد هم‌پیمانان غربی در حال فاصله گرفتن از ریاض هستند، نظر شما چیست؟

نوع مواضعی که به‌تازگی از سوی مقامات اروپایی و آمریکایی و حتی نهادهای بین‌المللی مثل سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و برخی مجامع بین‌المللی اتفاق افتاده،نشان می‌دهد که کشورهای غربی نیز نسبت به سیاست‌های آل‌سعود دچار تردید و نگرانی شده و سیاست‌های خطرناکی را که آل‌سعود در منطقه دنبال می‌کند، به صورت بالقوه تهدیدی برای منافع بلند مدت خود در منطقه و حتی در ابعاد بین‌المللی می‌دانند. این روزها شاهد محکومیت اقدام آل‌سعود در استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به عنوان جنگ‌افزار ممنوعه علیه ملت یمن هستیم. حتی این محکومیت را به جد اعلام و این اقدام عربستان را به عنوان جنایت جنگی علیه ملت یمن می‌دانند. حتی در برخوردهای سطح بالا در بین مقامات آمریکایی و اروپایی آن صمیمیت و ارتباطات سنتی، دگرگون شده و کاخ‌نشین‌های ریاض مانند گذشته محبوب کاخ‌سفید و اروپایی‌ها نیستند و سعی دارند از نزدیکی و تائید سیاست‌های آل‌سعود بپرهیزند.

نگاه در این خصوص حقوق بشری است یا فشار افکار عمومی؟

هر دو هدف هستند. افکار عمومی از سیاست‌های آل سعود و نقش آنها در حمایت میلیاردی از تروریست‌ها آگاه هستند. دادن کرسی به عربستان در شورای حقوق بشر سبب نگرانی این کشورها شده است، زیرا ردپای عربستان در بسیاری از جنایت‌ها در سراسر جهان مشهود است. این نوعی نگرانی و وحشت نسبت به سیاست‌ها ـ که از سوی دولت عربستان مدیریت می‌شود ـ باعث شده آنها این نگرانی‌ها را در تصمیمات خود هم به نمایش بگذارند.

حسین امیری - دبیر سرویس بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها