واکنش‌های گسترده به اظهارات اردوغان درباره هیتلر

اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره آدولف هیتلر، دیکتاتور آلمانی و تجلیل از سیستم حکومتی وی با انتقاد‎های فراوان و شدیدی از سوی احزاب داخلی این کشور و رسانه‌های جهان روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۸۶۹۱۱۲

اردوغان روز پنجشنبه درنشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا امکان ایجاد سیستم ریاست‌جمهوری با حفظ ساختار موجود وجود دارد، گفت: با توجه به آنچه در دیگر کشورها می‌بینیم، این امکان وجود دارد. این را می‌توانید در ساختار حکومت هیتلر و دیگر کشورها نیز ببینید.

اوکتای ورال، نایب رئیس حزب حرکت ملی در پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه تودی زمان گفت: مثال زدن هیتلر برای سیستم ریاست‌جمهوری نشان‌دهنده این مطلب است که اردوغان درکی از سیستم دموکراسی ندارد. گورسل تکین، دبیرکل حزب جمهوریخواه خلق هم دراین باره گفت: زمان به ما خواهد گفت آیا اردوغان به اشتباه چنین چیزی را بیان کرده یا مانیفستی است که در ضمیر ناخودآگاه وی قرار دارد. آیلا آکات آتا از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها وابسته به کردها هم درباره اظهارات اردوغان گفت:حتی خود آلمانی‎ها هم به دوران هیتلر اشاره و آن را تحسین نمی‌کنند. تفکر هیتلر برای اداره کشور، بنای کشوری براساس ماهیت نژادی بود که به ظهور پدیده فاشیسم منجر شد و نه‌تنها به مردم آلمان بلکه به تمام مردم دنیا آسیب زد.

این انتقادها فقط به فضای داخلی ترکیه محدود نبود. مارایا زاخاروف، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در صفحه فیسبوک خود نوشت: به عقیده اردوغان، آلمان تحت حکومت آدولف هیتلر نمونه یک سیستم ریاست جمهوری کارآمد بود. این اظهار نظر در واقع نشان‌دهنده ماهیت حقیقی وی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها