پیش از خواب، آرایشتان را پاک کنید

اگر گفته شود پیش از خواب آرایش‌ خود را پاک کنید شاید کسانی باشند که با تعجب بپرسند مگر کسی هم با آرایش می‌خوابد که بخواهیم از مضرات آن سخن بگوییم؟! پاسخ این است که بله! آرایش حتی در حد مالیدن کرم هم آرایش است و بسیارند، بله... بسیارند کسانی که پیش از خواب عادت دارند به پوست دست و صورت خود کرم بمالند؛ البته کسانی هم هستند که فقط به کرم اکتفا نمی‌کنند و به دلایل متعدد مثل خستگی زیاد حال و حوصله پاک و تمیز کردن آرایشی که طی روز روی چهره‌شان مانده، نداشته باشند.
کد خبر: ۸۶۹۰۸۳

تحقیقات پزشکان مشخص کرده خواب با آرایش باعث لطمه خوردن به سلامت پوست می‌شود و هر قدر میزان آرایش از لایه ایجاد شده توسط مالیدن یک کرم ساده به سمت غلظت بیشتر برود مضرات و آسیب‌های وارده بیشتر خواهد شد. وقتی که با کمترین آرایش هم به اتاق خواب می‌روید یا بدتر از آن پیش از خواب به صورت و دست خود کرم می‌مالید، سلول‌های پوست به جای نوسازی و ترمیم خود در هنگام استراحت شما همچنان برای رسیدن هوا و بازسازی به در بسته‌ای می‌خورد که لایه‌ای از آرایش را تشکیل داده است. نرسیدن هوا حتی برای سلول‌های ریز پوست هم حکم مرگ را دارد، اما چون بخشی از اکسیژن توسط سیستم خونرسانی در زیر پوست شما همراه با مواد معدنی لازم به سلول‌ها می‌رسد این مرگ تدریجی است و کمتر متوجه نتیجه آن می‌شوید که از پیری زودرس و افزایش چین و چروک تا مشکلات پوستی را شامل می‌شود.

درست است که مو یکی از بخش‌های مرده به شمار می‌رود، ولی حتی این قسمت‌های مرده هم در صورتی که به‌درستی محافظت و مراقبت نشود آسیب‌هایش زودتر نمود می‌یابد. مژه‌ها نیز موهایی است که علاوه بر کارکرد سلامت خود به زیبایی ناحیه چشم کمک می‌کند و خوابیدن با مژه‌هایی که روی آنها را لایه‌ای از ریمل فرا گرفته صحیح نیست. به همین دلیل یکی دیگر از مضرات خوابیدن با لایه‌ای از آرایش وقتی است که ریمل را از مژه‌های خود نمی‌زدایید. این مورد باعث می‌شود که به مرور زمان مژه‌ها شکننده شود و در نتیجه ریزش مژه برای شما رخ دهد. چنین حالتی را نه‌تنها هیچ خانمی دوست ندارد بلکه اگر بدانید همین امر ممکن است باعث بروز بیماری در ناحیه پلک شود از این پس توجه بیشتری به تمیز کردن ناحیه پلک و مژه خواهید کرد.

در قسمت پلک‌ها غده‌های ترشح چربی قرار دارد که باقی ماندن مواد آرایشی روی آنها به مدت طولانی سبب ایجاد اختلال در روند ترشح چربی و کارکرد درستشان می‌شود. در این مواقع عرق و چربی‌های خروجی از غدد با مواد آرایشی آمیخته و سبب التهابی اندک در ناحیه مذکور می‌شود که خود فرد متوجه آن نخواهد شد. تکرار این وضعیت التهاب را به سمتی می‌کشد که تورمی در قسمت پلک شکل بگیرد؛‌ تورمی که از آن با عنوان شالازیون نام برده می‌شود و نوعی بیماری به شمار می‌رود که گرچه مشکلی در بینایی ایجاد نمی‌کند اما هم آزارتان خواهد داد و هم زیبایی این ناحیه از صورت‌تان را مختل خواهد کرد. گاهی اوقات برخی افراد به دلیل خشکی پوست خود در ناحیه لب‌ها نیز پیش از خوابیدن به لب‌هایشان رژ یا براق‌کننده می‌زنند. چنین کاری نیز همان نتایج گفته‌شده را خواهد داشت. بخصوص این که پوست قسمت لب، نازک‌تر و حساس‌تر از نواحی دیگر صورت است.

در نهایت می‌توان گفت همیشه مواقعی پیش می‌آید که خانم‌ها خود را به اشتباه قانع کنند که انجام کاری برای حفظ زیبایی موثرتر است در حالی که ندانسته به سلامت و زیبایی خود لطمه زده‌اند. برخی نیز با این تصور که فعلا امکان پاک‌کردن آرایش را ندارند یا برای تمیز کردن آرایش همین که دستمالی مرطوب را روی صورت یا محل آرایش بکشند کافی است شب‌ها به بستر می‌روند اما این راه‌ها نه تنها فایده‌ای ندارد که شدیدا مضر است.

بر این اساس همواره باید یادتان باشد که پیش از خواب صورت خود را نه با دستمال مرطوب بلکه به وسیله شست‌وشو با آب و به طور کامل از هر نوع ماده آرایشی و آلودگی‌هایی که طی روز روی پوستتان نشسته بزدایید و با پوستی تمیز و بدون آرایش به بستر بروید؛ حتی اگر در مهمانی هم هستید به سلامت خود اهمیت دهید و با یک شب خوابیدن در وضعیت‌ مضر، زیبا ماندن در سنین بالاتر را در خودتان کم نکنید. تمیز کردن مواد آرایشی از طریق شست‌وشو با آب باعث می‌شود طی مدتی که خوابیده‌اید سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو بتوانند نفس بکشند و خود را بازسازی کنند. به همین دلیل پیش از خواب به هیچ وجه نباید از هیچ نوع لوازم آرایش حتی در حد مالیدن کرم‌های مرطوب‌کننده، رژ و... استفاده کرد و به هیچ وجه نیز نباید گذاشت لایه‌ای از این مواد آرایشی روی پوست یا مو باقی بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها