آمریکا روی خط نقض برجام

دیروز ویزا، امروز موشک

تصمیم آمریکا به وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه فعالیت موشکی و آزمایش موشک بالستیک عماد، با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و رئیس‌جمهور کشورمان هشدار داد که در صورت تکرار این‌گونه اقدامات از سوی آمریکا، یک برنامه جدی برای تقویت توانمندی‌های موشکی از سوی ایران آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۸۸۷۸

هشدار حسن روحانی به آمریکا پس از آن مطرح شد که روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی اعلام کرد، کاخ سفید چهارشنبه صبح (روز پنجشنبه به وقت ایران) طی یادداشتی به کنگره خبر داده که وزارت دارایی آمریکا در ساعت 10و30دقیقه صبح تحریم‌های تازه علیه بیش از ده شرکت و فرد در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی به خاطر نقش در توسعه برنامه موشک‌های بالستیک اعلام خواهد کرد. اما به نوشته وال استریت ژورنال، کاخ سفید سپس در ساعت 11و12دقیقه صبح در پیام دیگری اعلام کرد که اعلام تحریم‌ها برای چند ساعت عقب افتاده و در نهایت ساعت 10 شب چهارشنبه به وقت واشنگتن، کاخ سفید بدون ارائه جزئیات اعلام کرد تحریم‌ها را عقب انداخته است.

دستور رئیس‌جمهور به وزیر دفاع

همزمان با انتشار چنین اخباری درباره تصمیم آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نوشت: از آنجا که ظاهرا دولت آمریکا در نظر دارد در ادامه سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به افزودن افراد و موسسات جدیدی در فهرست تحریم‌های ظالمانه قبلی کند، لازم است در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد. رئیس‌جمهور در دستور خود به وزیر دفاع تاکید کرد: در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از تمامی امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، انجام دهد. روحانی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است که هیچ‌گاه درباره قدرت دفاعی مشروع کشور و از جمله برنامه موشکی خود با کسی مذاکره نکرده و با تاکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت. در ادامه پیام رئیس‌جمهور آمده است: روشن است که برنامه موشکی ایران به‌هیچ‌وجه جزئی از برجام نبوده که مقامات رسمی آمریکایی نیز بر آن اذعان دارند.

به دنبال دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پیگیری قاطع فعالیت‌های موشکی، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 21 پنجشنبه شب با تاکید بر این‌که هیچ وقفه و توقفی در برنامه‌های دفاعی انجام نشده است، گفت: با عنایت به ابلاغ رئیس جمهوری اسلامی ایران، ضمن بازنگری در برنامه‌های قبلی، بر سرعت و دقت فعالیت‌هایمان خواهیم افزود و با بهره‌گیری از همه توان خود، به ملت شریف ایران اسلامی قول می‌دهیم که امنیت ملی و توان دفاعی را به حول و قوه الهی افزایش دهیم.

سردار سلامی: مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا می‌ایستیم

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با تاکید بر این‌که ایران مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا می‌ایستد گفت: ملت عزیز و بزرگ ایران بدانید و مطلع باشید، انبارهای موشکی ما و صدها تونل طویل مملو از موشک‌هایی است که همه برای دفاع از عزت، استقلال، آزادی، حریت و اقتدار شما و دیگر مسلمانان عالم آماده پروازند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی گفت: ما امروز برای جا دادن موشک‌ها در انبارهایمان با کمبود فضا مواجه هستیم.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیامی خطاب به رئیس‌جمهور در پاسخ به تحریم‌ها و تحرکات جدید آمریکا تاکید کرد: ماهیت مداخله‌جویانه آمریکا نشان داده است که در چنین مواردی جز با یک سیلی محکم نمی‌توان از منافع ملی کشور دفاع کرد.

باید از موضع قدرت با آمریکا برخورد کرد

هشت نفر از نمایندگان مجلس هم طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور با قدردانی از مواضع اخیرش در نامه‌ای به وزیر دفاع، خواستار اعلام موضع رسمی دولت در برابر اقدامات ضدایرانی اخیر آمریکا شدند.

در همین زمینه حسین نجابت، نماینده مجلس و یکی از امضا کنندگان نامه به رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: تصمیم جدید آمریکا برای اعمال تحریم موشکی ایران، اثبات این ادعاست که آمریکا قابل اعتماد نیست و از آنجا که فقط به فکر منافع خودش است برای هیچ کشوری نمی‌تواند شریک راهبردی باشد. این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در عمر کوتاه برجام گفت: نامه رئیس‌جمهور به وزیر دفاع یک اقدام به‌موقع و به‌جا بود و ملاحظه کردیم که بلافاصله تاثیر گذاشت. نجابت افزود: هر کجا ما یک قدم عقب گذاشتیم آنها چندین قدم جلو آمدند بنابراین اگر هم می‌خواهیم با آمریکا تعاملی داشته باشیم این تعامل باید مبتنی بر قدرت و از جایگاه مقتدرانه باشد.

تحریم‌ها همچنان روی میز

گرچه اعلام شده، وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران را فعلا به تعویق انداخته است، اما مقامات آمریکایی با بیان این‌که دولت اوباما همچنان خود را به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد می‌داند، اعلام کردند تحریم‌های موشکی علیه ایران همچنان روی میز است.

فارس به نقل از پایگاه آمریکایی تاور گزارش کرد که وزارت خزانه‌داری این کشور، این هفته تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه آزمایش‌های اخیر موشکی را اعلام می‌کند. گرچه جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، تعویق زمان اجرای تحریم‌های موشکی به تهدیدات روز پنجشنبه ایران و همچنین توافق اخیر هسته‌ای با تهران ارتباط ندارد، اما رهبران جمهوریخواه روز پنجشنبه، دولت اوباما را به ضعف اراده در مقابل ایران بعد از واکنش روز پنجشنبه تهران متهم کردند.

آزمایش موشکی نقض برجام نیست

سیدعباس عراقچی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره تهدید واشنگتن به تحریم‌های جدید موشکی علیه کشورمان گفت: میان بحث برجام و آزمایش موشکی، تفاوت آشکاری وجود دارد و به هیچ وجه آزمایش موشکی نقض برجام نیست. وی تاکید کرد: کسانی که تصور می‌کنند برجام به معنای پایان خصومت‌های آمریکا علیه ایران یا کاهش آن است در اشتباهند. ما از ابتدا نیز دنبال چنین هدفی نبودیم، اکنون نیز چنین هدفی نداریم و محقق هم نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها