کد خبر: ۸۶۸۵۷۲

یک هفته پس از پایان نام‌نویسی داوطلبان نامزدی مجلس شورای اسلامی، صف‌آرایی گروه‌های سیاسی برای حضور موثر در این انتخابات در حال شفاف‌تر شدن است. یکی از مهم‌ترین جریاناتی که خود را برای حضور در رقابت‌های این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی آماده می‌کند، جریان اصولگرایی است که اکنون اکثریت کرسی‌های بهارستان را در اختیار خود دارد.

به گزارش جام‌جم، تلاش‌ها برای حفظ وحدت اصولگرایی از هفته‌های نخست پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 92 آغاز شد؛ همان انتخاباتی که تکثر نامزدهای اصولگرا در آن باعث شد تا نتیجه انتخابات چندان باب میل اصولگرایان حاضر در عرصه رقابت‌ها نباشد. پس از آن انتخابات، گروه‌های مختلف اصولگرایی اندک‌اندک کنار هم قرار گرفتند تا با کنار گذاشتن رقابت‌های پیشین، وحدتی دوباره میان خود بنا کنند؛ به‌ویژه آن‌که آنها در این دوره از رقابت‌ها در مقابل خود نامزدهای اصلاح‌طلبی را می‌بینند که تلاش می‌کنند با تکرار مدل انتخابات 92 و نزدیک شدن به طیفی از اصولگرایان و چهره‌های نزدیک به دولت یازدهم، اکثریت کرسی‌های بهارستان را به‌دست آورند و از انتخابات هفتم اسفند به‌عنوان پلی به‌سوی انتخابات ریاست‌جمهوری 96 استفاده کنند.

حدادعادل: مجلس دولت‌ساخته به سود کشور نیست

به‌منظور تشریح گام‌های اصولگرایان برای دستیابی به وحدت انتخاباتی، دیروز غلامعلی حدادعادل، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در نشستی خبری با بیان این‌که آمده‌ایم تا تشکیل شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان را اعلام کنیم، گفت: مجلس مستقل را به سود کشور می‌دانیم و معتقدیم مجلس دولت‌ساخته به سود کشور و دولت نیست. وی با این حال خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم که ان‌شاءالله مجلسی نیرومند و مردمی تشکیل شود؛ مجلسی که در اداره کشور به دولت کمک کند، بنابراین کمک به دولت را در درجه اول از طریق همدلی و همزبانی و در درجه دوم نقد سازنده می‌دانیم. او تاکید کرد: اولویت ما برای مجلس دهم اقتصاد است.

به گزارش فارس،‌ وی در مورد ترکیب شورای ائتلاف اصولگرایی نیز خاطرنشان کرد: در ائتلاف اصولگرایان، تشکل‌ها، احزاب، شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و روحانیونی که همواره اصولگرایان بر ارتباط با روحانیت تاکید داشتند،حضور دارند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آخرین وضعیت فهرست انتخاباتی تهران و رایزنی‌هایی که با افراد صورت گرفته، چگونه است، گفت: با توجه به این‌که هنوز صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است، کارهای مربوط به تهیه فهرست و فهرست انتخاباتی زود است. وی ادامه داد:‌ ما هم در حال حاضر به فهرست نهایی انتخاباتی نرسیده‌ایم هرچند رایزنی‌هایی صورت گرفته اما بیش از آنچه در مرحله فعلی بحث بر سر انتخاب افراد باشد، تعیین سیاست‌های کلی حاکم بر فهرست تهران و فهرست نامزدهای اصولگرا در کشور مطرح است، چرا که ترکیب مجلس آینده باید ترکیبی کارآمد باشد و باید دقت شود از تخصص‌های لازم همچون اقتصادی و مدیریتی نیز بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: البته در تعیین فهرست نهایی این امکان وجود دارد که در فرصت باقیمانده برخی جابه‌جایی‌ها صورت بگیرد و برخی از افراد از حوزه‌ای به حوزه‌ای دیگر جابه‌جا شوند که این از امور طبیعی و جاری انتخابات است که در هفته‌های آتی به آن خواهیم رسید.

لاریجانی خدشه‌ای به ائتلاف وارد نمی‌کند

حدادعادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که نماینده آقای لاریجانی در شورای ائتلاف اصولگرایان چه کسی است و مشارکت آقای لاریجانی در شورای ائتلاف اصولگرایان به چه صورتی است، تصریح کرد: آقای لاریجانی را اصولگرا می‌دانیم و قرار است که در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان همه طیف‌های اصولگرا با تنوع‌ سلیقه‌ها حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: از روزی که صحبت از ائتلاف اصولگرایان مطرح شد، حضور آقای لاریجانی در نظر گرفته شده است و آیت‌الله موحدی‌کرمانی با وی حداقل دو بار صحبت کرده‌اند و فراکسیون رهروان ولایت که در مجلس به آقای لاریجانی نزدیک‌تر هستند، خودشان اعلام کردند که در مسیر روحانیت حرکت خواهند کرد و امیدواریم آقای لاریجانی نماینده خودشان را هر چه زودتر برای شرکت در این شورا معرفی کنند. حدادعادل ادامه داد: از روز اول که از شخصیت‌های فعال اصولگرا دعوت کردیم شرط نگذاشتیم که نماینده نفرستند و در مجالس قبلی نیز که ما شورای اصولگرایان تشکیل داده بودیم،برخی شخصیت‌ها نماینده خود را می‌فرستادند و در این دوره نیز این گونه است. ما از آقایان قالیباف، رضایی، ولایتی و لاریجانی برای حضور دعوت کرده‌ایم و آنها بعضا به دلیل گرفتاری‌ها نتوانسته‌اند شرکت کنند و به طور مثال آقای ولایتی فردی را به‌عنوان نماینده فرستاده یا برخی‌ها نیز فرد همسوی خود را فرستاده‌اند. وی یادآور شد: آقای لاریجانی طوری حرکت نمی‌کند که در ائتلاف اصولگرایان خدشه وارد شود و این‌که آقای لاریجانی در قم اعلام کرد مستقل شرکت می‌کنم درست است، چراکه هر کس در قم شرکت می‌کند مستقل بوده و در آنجا شرایط خاصی حاکم است که این نوع دسته‌بندی‌ها موضوعیت ندارد.

حدادعادل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا درباره سرلیستی اصولگرایان صحبتی شده است یا خیر، گفت: همان‌طور که به آن اشاره کردم درباره اصل فهرست هم صحبت نشده چه برسد به آن‌که درباره سرلیست صحبت شود، طبعا اینها از مسائلی است که در سازوکاری که پیش‌بینی می‌شود، تعیین شده و فعلا هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

2 خط قرمز اصولگرایان: فتنه
و انحراف

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که چه گروه‌هایی در فهرست اصولگرایان قرار دارند و نسبت جریان این ائتلاف با جریان‌هایی مانند پایداری چگونه است، تصریح کرد: در این شکی نیست که در طیف وسیع اصولگرا سلیقه‌ها و روش‌های مختلف وجود دارد و بعضا این سلیقه‌ها با هم فرق و اختلاف دارند، در هفته‌های گذشته گهگاهی در فضای خبری مطالبی منتشر شده است که بوی وحدت از آن به مشام نمی‌رسد. آنچه مورد نظر ائتلاف است، شمول و جامعیت این ائتلاف است که به‌رغم اختلاف سلیقه‌ها این ائتلاف شکل گرفته و اصولگرایان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در انتخابات مجلس دهم
اختلاف سلیقه‌ها را حاکم نکنند. وی تاکید کرد:‌ من در اینجا اعلام می‌کنم که در ائتلاف اصولگرایان نمایندگان تشکل‌ها در واقع هویت جدای از دیگران را پشت در شورا گذاشته‌اند و با شرکت در شورا همه به‌عنوان اصولگرا حضور دارند و خط قرمز ما در اصولگرایی از نظر سیاسی و عملی روشن است و آن خط قرمز اول نه گفتن به فتنه و دوم نه گفتن به جریان انحرافی است. بنابراین هم از وزرای دولت گذشته ممکن است افرادی شرکت داشته باشند و هم سایر طیف‌ها.

حدادعادل در پاسخ به این پرسش که آیا عدم حضور باهنر برای ثبت‌نام در انتخابات جزو نقشه اصولگرایی است یا خیر، گفت: شرکت نکردن آقای باهنر در انتخابات مجلس جزو نقشه طراحی‌شده ائتلاف اصولگرایان نبوده و نیست و بنده که در جریان فعالیت‌ها بودم و با آقای باهنر دیدار و گفت‌وگوی مستمر داشتم نیز تا آخرین ساعات ثبت‌نام از عدم کاندیداتوری وی مطلع نبودم. ثبت‌نام نکردن آقای باهنر آسیبی به ائتلاف اصولگرایان وارد نمی‌کند. سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در پاسخ به این پرسش که آیا ناطق‌نوری در ائتلاف اصولگرایان جایگاهی دارد یا خیر، گفت: جناب آقای ناطق هم با اصولگرایان است و کمک لازم را صورت می‌دهد.

واکنش حداد به مواضع هاشمی

حدادعادل با بیان این‌که در فتنه 88 رهبری از آغاز تا پایان همگان را به تبعیت از قانون فرخواندند، درباره انتقادات به هاشمی‌رفسنجانی که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود گفت: پاسخ به این پرسش از بحث ما خارج است اما به هر حال آقای هاشمی آرا و نظراتی دارد که ابراز می‌کند و بالطبع باید انتظار داشته باشد که دیگری هم نظر خود را بگوید و نقد کند. وی نامه حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران به هاشمی‌رفسنجانی را نمونه نقد یک اظهارنظر در عالم سیاست دانست.

حدادعادل درباره تائید هاشمی‌رفسنجانی از سوی جامعتین خاطرنشان کرد: ما در شورای ائتلاف اصولگرایان درباره مجلس تصمیم‌گیری می‌کنیم نه درباره خبرگان و از این رو جامعتین نسبت به بررسی این مطلب اولی‌ است.

درخواست از احزاب برای ارائه فهرست‌های پیشنهادی

همزمان با نشست خبری دیروز حداد عادل، اسدالله بادامچیان، عضو شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان از درخواست، این شورا از احزاب و شخصیت‌های اصولگرا برای ارائه فهرست نامزدهای خود خبر داد و گفت: تعداد کمیته‌های فرعی ائتلاف اصولگرایان افزوده می‌شود.

او در گفت‌وگو با تسنیم ادامه داد: شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان در موضوع نامزدها اعتقاد دارد که به‌جای سهم‌خواهی سعی کنیم ارزش‌ها حاکم باشد تا در مجلس دهم مشکلات جامعه با اقتدار ایران اسلامی حل و اختلافات و دسته‌بندی‌ها رفع شود. وی گفت: شورای ائتلاف اصولگرایان از افراد و تشکل‌ها خواسته که اگر افرادی را شایسته می‌دانند، به شورا معرفی کنند تا آنها وضعیت افرادی را که می‌توانند به مجلس راه یابند، بررسی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها