عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : پرداخت یارانه ها باید با نگاه اصلاحی در برنامه ششم توسعه ادامه پیدا کند .
کد خبر: ۸۶۶۷۵۵
منابع حاصل از حذف 2 میلیون یارانه بگیر صرف پوشش کسری های دولت شده است

هادی قوامی در گفت و گو با جام جم آنلاین در این باره اظهارداشت : پرداخت یارانه ها باید در بودجه سال آینده وبرنامه ششم توسعه ادامه یابد چون این موضوع اثر چرخ دنده ای دارد و نمی توان آن را یک دفعه قطع کرد، اما باید سیاست های اصلاحی داشت . باید هدفمندی یارانه ها طوری باشد که از طبقات بالای درآمدی گرفته و به طبقات پایین درآمدی داده شود.

وی با اشاره به اینکه اگر قانون هدفمندی یارانه ها به درستی اجرا شود می تواند تبعات مثبتی داشته باشد گفت :باید دراصلاح سیاست ها هم به سیاست های قیمتی و هم به سیاست های غیر قیمتی توجه شود.

قوامی با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی باید یارانه‌ها به شکلی هدفمند در جهت رونق تولید ، افزایش اشتغال و بهره‌وری هدایت شود گفت : به عنوان مثال اگر جاده‌های کشور و زیرساخت‌ها آماده نباشند، نمی‌توان انتظار بهره‌وری و کاهش هزینه تولید داشت؛ تمام توان مجلس،دولت و قوه قضاییه باید در جهت عملیاتی کردن سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی باشد و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، کمک به واحدهای تولیدی و نوسازی ماشین آلات برای کاهش مصرف انرژی بود اما دراین سالها به درستی اجرا نشد .با توجه به اینکه پرداخت یارانه ها در سال 94 به دلیل کاهش درآمدهای نفتی با کسری منابع مواجه است شاید آنگونه که لازم بود دولت فرصت کمک به تولید را پیدا نکرده است .

قوامی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حذف2 میلیون و 100 هزار نفر از لیست یارانه بگیران این منابع صرف چه کاری شده است گفت :حذف این تعداد یارانه بگیر ،رقمی در حدود 95 میلیارد تومان را در ماه آزاد می کند که به نظر می رسد با توجه به کسری درآمدی که پیش بینی شده بود این رقم صرف پوشش بخشی از کسری ها شده است .

وی درمورد حذف تعداد بیشتری از یارانه بگیران در سال آینده گفت : بدون شک ۲ ملاک مهم برای حذف دهک‌های پردرآمد جامعه مدنظر قانون‌گذار است که سناریوی درآمد ـ هزینه می‌تواند، مؤثر واقع شود.

قوامی با اشاره به اینکه باید در شیوه فعلی هدفمندی یارانه‌ها تغییراتی ایجاد شود، گفت: طبق اصل 48 قانون اساسی باید به سمت عدالت اجتماعی حرکت کنیم، تا مردم به این سمت هدایت شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها