یک مربی ایرانی عنوان برترین مربی خارجی شاغل در کشور آذربایجان را به دست آورد.
کد خبر: ۸۶۶۴۵۱
خیرآبادی ، برترین مربی خارجی شاغل در کشور آذربایجان

جمشید خیرآبادی، سرمربی ایرانی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان و دستیار سابق محمد بنا در تیم ملی کشورمان به دلیل کسب چند عنوان ارزشمند به عنوان بهترین مربی خارجی سال 2015 ورزش جمهوری آذربایجان انتخاب شد.

قهرمانی در رقابت‌های جام‌جهانی، نایب قهرمانی در پیکارهای جهانی، کسب چهار سهمیه ورودی المپیک و نایب قهرمانی در رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های اروپایی (با کسب شش مدال)، چهار افتخاری بود که باعث شد سرمربی ایرانی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان به عنوان بهترین مربی خارجی شاغل در ورزش جمهوری آذربایجان انتخاب شود. این در حالی بود که تیم ملی این کشور نیز به عنوان تیم سال و رسول چونایف قهرمان جهان در وزن 71 کیلو نیز به عنوان ورزشکار سال این کشور انتخاب شد و طی مراسمی که در هتل قفقاز برگزار شد، مورد قدردانی قرار گرفتند. خیرآبادی که چند سال منتهی به المپیک 2012 لندن و آن حماسه به‌یادماندنی فرنگی‌کاران ایران در المپیک، دستیار نخست محمد بنا در تیم ملی کشورمان بود، اینک خود را برای درخششی دوباره در المپیک و این بار با یک تیم دیگر آماده می‌کند، هرچند او تصریح دارد که آرزوی قلبی‌اش درخشش دوباره فرنگی‌کاران ایران در ریو 2016 است. به بهانه کسب این افتخار با این مربی گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در پی می‌آید:

سال موفقی را پشت ‌سر گذاشتید؛ موفقیتی که با اختصاص این عنوان و جایزه ظاهرا از طرف اهالی ورزش جمهوری آذربایجان به خوبی دیده شد.

خوشبختانه موفقیت‌هایی که به لطف خدا کسب کردیم در مراسمی که در حضور قهرمانان شاخص ورزش این کشور از جمله نامیک عبدالله‌یف ارج نهاده شد و ما را برای ادامه کار دلگرم‌تر کرد تا برای افتخارات بیشتر تلاش کنیم؛ افتخاراتی مثل قهرمانی جام‌جهانی که در تهران حاصل آمد و تماشاگران خوب کشورمان در آن شب با تشویق‌های خود به شدت مرا شرمنده کردند و امروز هم خوشحالم به عنوان یک ایرانی به چنین افتخاری در یک کشور دیگر دست می‌یابم.

آذربایجان به دست و دلبازی و سرمایه‌گذاری گسترده در ورزش مشهور است، در فاصله حدودا هفت ماه مانده به بازی‌های المپیک، برنامه‌های آماده‌سازی شما چگونه پیش می‌رود؟

بله درست است. واقعا ما هیچ‌گونه کمبود امکاناتی نداریم و هرآنچه مورد نیاز است و درخواست می‌کنیم بلافاصله آماده می‌شود. پس از رقابت‌های جهانی و ده روز استراحت، 21 اردوی آماده‌سازی را در دستور کار قرار دادیم؛ اردوهایی که شامل پنج اردوی خارجی در کشورهای آلمان، آمریکا، گرجستان، مجارستان و کوبا یا برزیل خواهد شد. علاوه بر این شرکت کشتی‌گیران دوم و سوم در رقابت‌های بین‌المللی مختلف و حضور نفرات اصلی در رقابت‌های بین‌المللی معتبری چون وهبی‌امره ترکیه، پیت‌لاسینسکی مجارستان و اعزام نفرات جوان تیم به جهانی لیتوانی را در دستور کار داریم. در کنار این با توجه به این‌که در دو وزن 66 و 97 کیلو هنوز سهمیه نگرفته‌ایم در رقابت‌های اروپایی که در صربستان برگزار خواهد شد، رسول چونایف و گالابادزه را روی تشک می‌فرستیم تا تمامی سهمیه‌های مورد نظر را کسب کنیم.

هدفگذاری شما برای المپییک ریو چیست؟

با وجود این‌که در لندن 2012 این تیم فقط یک نقره و یک برنز کسب کرده است. ما برای کسب بهترین نتیجه و عنوان قهرمانی در ریو می‌جنگیم. البته این یک هدف است و برای رسیدن به آن مطمئنا کار سختی در پیش داریم. از طرف دیگر میدان المپیک غیرقابل پیش‌بینی است و باید دید در روز مسابقات شرایط چگونه خواهد بود.

شما در حالی در جهانی لاس‌وگاس نایب قهرمان شدید که تیم ملی ایران به دنبال نتایجی که کسب کرد با تغییر در کادر فنی مواجه شد. نتایج تیم ایران را در آن مقطع چگونه دیدید؟

یادمان باشد کادر فنی ایران در جهانی لاس‌وگاس همان کادری بود که سال قبلش در جهانی ازبکستان قهرمان جهان شد و با کسب سه سهمیه المپیک در لاس‌وگاس نتیجه بدی نگرفتند. به هر حال در ورزش هم باخت وجود دارد و هم برد. نباید قضاوت‌ها خیلی منفی باشد.

پس از آن نتایج در شرایطی که از شما هم به عنوان یکی از نامزدهای سرمربیگری تیم ملی ایران یاد می‌شد، محمد بنا به راس تیم ملی بازگشت، نظر شما درباره بازگشت بنا چیست؟

برخی اخبار در حد گمانه‌زنی بوده و من هم با آذربایجان قرارداد دارم. به هر حال به عنوان کسی که چند سال در کنار محمد بنا کار کردم و از این استاد عزیز خیلی چیزها یاد گرفتم و به این شاگردی افتخار می‌کنم، خوشحالم که او دوباره به تیم ملی برگشت و آرزو می‌کنم افتخارات گذشته را تکرار کند، اما به واقع کار بسیار سختی است و باید به خوبی از او، تیم ملی و به طور کلی کشتی حمایت شود تا بتواند به نتایج دلخواه دست یابد. مطمئنا ترکیب او و رسول خادم ترکیب موفقی است به شرط این‌که به درستی حمایت شوند. در همین مراسم انتخاب برترین‌ها وقتی خبرنگار آذربایجانی از من درباره رقابت با تیم ملی ایران سوال کرد، در پاسخ گفتم به عنوان یکی ایرانی آرزویم موفقیت تیم ملی کشورم است، اما به لحاظ حرفه‌ای و وجدان‌کاری چیزی برای تیم ملی آذربایجان کم نخواهم گذاشت. من حمایت خوب مسئولان ورزش این کشور را دارم و امیدوارم کشتی ایران نیز چنین حمایت‌هایی داشته باشد.

علاوه بر بحث امکانات، آذربایجانی‌ها پاداش مدال‌آوران المپیک را مشخص کرده‌اند؟

با وجود کاهش شدید قیمت نفت و وابستگی شدید اقتصاد این کشور به نفت، اما آنها بازهم حمایتشان را از ورزش کم نکرده‌اند؛ زیرا ورزش را یک میدان سیاسی می‌دانند. نه‌تنها تمامی امکانات مورد نظرمان را فراهم، که پاداش کسب مدال طلا را نیز یک میلیون دلار تعیین کرده‌اند. این در حالی است که از طریق همکارانم در اینجا مطلع شدم در کنار این پاداش نقدی، هدایای ارزشمند متعددی چون خودرو و مسکن و پاداش‌های دیگر به مدال‌آوران المپیک تعلق می‌گیرد که شاید این رقم را در مجموع به دو میلیون دلار هم برساند.

اطلاع دارید که مسئولان ورزش ایران هم پاداش مدال‌آوران را زیاد کرده‌اند؟

بله شنیدم که طلایی‌ها 300 سکه پاداش می‌گیرند، یعنی یکصد سکه بیشتر از دوره قبل. حرف من این است مگر ورزش ایران در مجموع چند طلا در المپیک خواهد گرفت؟ چرا پاداش 500 سکه‌ای در نظر گرفته نشد که انگیزه‌ها دو برابر شده و درصد موفقیت ورزش کشور را بالا ببرند. بله شرایط اقتصادی سخت است، اما در همین شرایط سخت هم می‌توان از هزینه‌های جاهای دیگر زد و به ورزش تزریق کرد.

امید توفیقی - گروه ورزش جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها