او فرصت دیدار با 7000 سال گذشته‌اش را پیدا نکرده و به احتمال زیاد نتوانسته به تماشای هیچ زن 7000 ساله‌ای برود. اما امروز و در زمان کنونی ما این فرصت را خواهیم داشت که به تماشای او برویم. حتما می‌دانید از چه کسی حرف می‌زنم؛ از اسکلت بانوی 7000 ساله‌ای که چندی پیش در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف شد و قرار است به‌زودی در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شود.
کد خبر: ۸۶۳۹۸۰
قرار ملاقات با زن 7000 ساله

روز گذشته حمیده چوبک،‌ رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای علاقه‌مندان به دیدار با زن 7000 ساله خبر خوشی داشت.

او به ایسنا گفت: زن 7000 ساله 30 آذر یعنی دوشنبه هفته آینده و در اواخر هفته‌ پژوهش در بخش پیش از تاریخ موزه‌ ملی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

او با بیان این که در حال حاضر کارشناسان در موزه‌ ملی ایران در حال آماده‌سازی ویترین‌ها و فضای مناسب برای نمایش این اسکلت 7000 ساله هستند، افزود: در صورتی که شرایط مهیا شود، این اقدام در زمان مناسب انجام می‌شود.

هنوز مشخص نشده موزه ملی ایران، خانه همیشگی زن 7000 ساله می‌شود یا این‌که فقط مدتی مهمان آنجا خواهد بود، اما در هر صورت من ترجیح می‌دهم به تماشای او بروم، چشم‌هایم را ببندم و سعی کنم تصور کنم او 7000 سال پیش چگونه زندگی می‌کرده است. تصور کنم خیلی شاد و سرزنده در شرایط آن زمان با محیط پیرامونش می‌جنگیده و تلاش می‌کرده زنده بماند.

بعد سوال‌ها به ذهنم هجوم بیاورند و به این فکر کنم که بچه داشته یا نه، نکند من از نسل همان زن 7000 ساله باشم که نه ماشین لباسشویی داشته و نه ماشین ظرفشویی و نه هزار وسیله آسایش دیگر، هیچ‌وقت هم اندیشه‌های فمینیستی به ذهنش نمی‌آمده و فقط زندگی می‌کرده است.

بعد ناخواسته با خودم درگیر شوم که او راحت‌تر زندگی می‌کرده یا من؟ این دیدار با همه درگیری‌ها و فکرهایش فرصت مغتنمی است که نباید آن را از دست داد؛ فرصتی است که ما از آن بهره‌مند شده‌ایم، اما زن 7000 ساله و انسان‌هایی که قبل از ما زیسته‌اند، هرگز تجربه‌اش نکرده‌اند.

زینب مرتضایی‌فرد - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها