آمریکا شرایط را به قبل از برجام برنگرداند

مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص اعمال محدودیت برای سفر به آمریکا در صورت سفر به چند کشور از جمله ایران، از ابعاد مختلف قابل بررسی است.
کد خبر: ۸۶۳۶۳۱
آمریکا شرایط را به قبل از برجام برنگرداند

اولین نکته این مصوبه این است که آمریکایی‌ها به شدت نگرانند و وحشت از ناامنی به جان آنها افتاده است و به نظر می‌رسد در این زمینه باید به آنها حق داد، زیرا به همراه متحدانشان در منطقه، آتشی را روشن کرده‌اند که حتما دامن آنها را خواهد گرفت اما این‌که برای فائق آمدن بر این وحشت با گذراندن مصوبه‌ای، ایران را در کنار برخی دیگر از کشورها به عنوان کشورهای ناامن قرار می‌دهند، رفتاری واقعا خبیثانه و خصمانه است، زیرا آنها می‌خواهند با این اقدام این‌گونه وانمود کنند که ایران حامی تروریسم است و گروه‌های تروریستی در ایران فعال هستند.

این در حالی است که ایران، قربانی تروریسم است و اتفاقا این آمریکاست که از تروریست‌ها حمایت می‌کند.

از سوی دیگر و به لطف خدا، با اشراف اطلاعاتی و امنیتی که ایران دارد، نه گروه تروریستی می‌تواند در ایران فعالیت کند و نه اجازه داده می‌شود که تروریست‌ها به ایران رفت و آمد کنند و این پرسش مطرح است که چرا ایران باید در این مصوبه در کنار کشورهایی قرار بگیرد که در آنها داعش مشغول فعالیت است و عملیات تروریستی انجام می‌دهد.

نکته حائز اهمیت دیگر، زمان تصویب این طرح است. ما اکنون در مقطعی هستیم که برجام در حال رسیدن به سرانجام است و دو طرف به اجرای آن متعهدند و همین موضوع باعث شده که مناسبات ایران و کشورهای غربی، رفته‌رفته بهبود یابد، اما این مصوبه، شرایط را به قبل از برجام برمی‌گرداند و تزریق‌کننده نوعی رفتار خصومت‌آمیز در روابط دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی است بنابراین از این جهت نیز مصوبه اخیر، یک اقدام خصمانه محسوب می‌شود و مخل بهبود مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی است.

مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا، خلاف روح برجام است، زیرا تعهد بر این است که 1+5 رفتار خصومت‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند، اما چنین مصوبه‌ای کاملا اقدام خصمانه علیه ایران محسوب می‌شود.

علاوه بر این مصوبه، این روزها شاهد افزایش رفتارهای خصمانه از سوی آمریکایی‌ها هستیم که یکی از آنها بیانیه وزیر خارجه آمریکا بود که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کرد.

این رفتار نشان می‌دهد که آمریکا با وجود توافق برجام، بر اقدامات خصمانه خود افزوده و جمهوری اسلامی ایران قطعا باید به این موضوع واکنش نشان دهد و اگر تهران احساس کند که با وجود اجرای برجام، آمریکا رفتاری انجام می‌دهد که نتایج برجام را از بین می‌برد یا خنثی می‌کند در اجرای برجام تجدید نظر خواهد کرد.

دکتر سید حسین نقوی‌ حسینی - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها