در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران؛

دو تندیس ارزشمند جشنواره سینما حقیقت به بوشهری ها رسید

نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت (فیلم مستند ایران) در حالی از امروز با شعار برگرفته از فرمایشات حضرت علی(ع) «حقیقت بهترین راهنماست»، آغاز به‌کار می‌کند که حضور فیلمسازان داخلی و خارجی شاخص و برگزیده عرصه مستند و نمایش و رقابت جدیدترین آثار آنها و حضور پررنگ رسانه ملی، حال و هوای ویژه‌ای به مهم‌ترین رویداد سینمای مستند کشور داده است.
کد خبر: ۸۶۳۶۲۸
زبان سینما به «حقیقت» باز می‌شود
البته ساخت فیلم‌های خوب و اثرگذار و حقیقت‌گوی عرصه مستند در شرایطی اتفاق می‌افتد که فیلمسازان مستند کشورمان همچنان از حمایت نشدن در تولید، نبود تجهیزات فنی به روز و استاندارد دنیا و عدم‌اکران و نمایش مناسب فیلم‌ها گله دارند.

به گزارش جام‌جم، جشنواره سینما‌حقیقت با این که رویدادی نوپا است و فقط با سپری کردن هشت دوره، امروز نهمین فصل خود را آغاز می‌کند، در همین زمان کوتاه هم توانسته جایگاه خود را به‌عنوان مهم‌ترین عرصه گردهمایی و رقابت فیلمسازان مستند کشور و البته جهان تثبیت کند. در واقع جشنواره سینما حقیقت، همان اعتبار و اهمیتی را برای فیلمسازان مستند دارد که جشنواره فیلم فجر برای فیلمسازان عرصه سینمای حرفه‌ای و داستانی.

توجه به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت که اصول و اهدافی چون بازنمایی تاریخ و فرهنگ جامعه‌ ایرانی ـ اسلامی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر انگاره‌های دینی و ایرانی، تقویت سینمای مستند خلاق ایران، بیان نسبت سینمای مستند با واقعیت‌های اجتماعی، آشنایی فیلمسازان کشور با تحولات نوین سینمای مستند جهان، توجه به اهمیت اقتصاد سینمای مستند با تاکید بر رفع موانع تولید و توزیع و نمایش این آثار در عرصه‌‌های داخلی و خارجی را دنبال می‌کند، بخش‌هایی چون مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی (فیلم‌های مستند حوزه‌ مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)، جایزه موعود (فیلم‌‌های مستند حوزه‌ معارف مهدوی و فرهنگ انتظار)، بخش‌های جنبی ملی و بین‌المللی، بازار بین‌المللی فیلم مستند و کارگاه‌های تخصصی را دربرمی‌گیرد.

حضور پررنگ رسانه ملی

جشنواره امسال سینما حقیقت هم همچون سال‌های گذشته میزبان بخشی از تولیدات رسانه ملی و سیمای مراکز استان‌هاست. تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر و تاثیرگذار، همواره نگاه مثبتی به عرصه مستند داشته که ایجاد شبکه‌ای انحصاری و ویژه در این خصوص گواه این مدعاست. رسانه ملی علاوه بر نمایش مستمر مستندهای برجسته ایران و جهان، در بحث تولید هم همیشه پیشقدم بوده و از نخستین دوره جشنواره سینما حقیقت تاکنون با ارائه آثار مستند خود، حضوری شایسته و موفق در این رویداد داشته است. این حضور و مشارکت امسال با تقبل جایزه شهید آوینی از سوی شبکه مستند سیما شکل پررنگ‌تری به خود گرفته است.

جشنواره‌ای بدون افتتاحیه

مدیر روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت، ضمن تاکید بر حضور فیلم‌هایی شایسته در این دوره، درباره آغاز به کار جشنواره به جام‌جم گفت: برخلاف جشنواره‌های دیگر ما مراسم افتتاحیه نخواهیم داشت و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از ساعت 9 و 30 دقیقه امروز و با حضور جمعی از مدیران، مستندسازان و علاقه‌مندان سینمای مستند، به شکلی بسیار ساده و با ذکر صلوات در سینما فلسطین آغاز به کار می‌کند.

شهنام صفاجو ادامه داد: در اولین روز جشنواره و از ساعت 18 و 15 دقیقه امروز مراسم بزرگداشت زنده‌یاد استاد محمدرضا مقدسیان ـ مستندساز برجسته ـ برگزار می‌شود و از آخرین فیلم این فیلمساز با عنوان «خیلی خیلی محرمانه» در سالن شماره 2 سینما فلسطین رونمایی خواهد شد.

ناصرحجازی به سینما فسلطین می‌آید

فیلم مستند «من ناصر حجازی هستم» به کارگردانی نیما طباطبایی، از مهم‌ترین اتفاقات روز نخست جشنواره است که با حضور خانواده زنده‌یاد ناصر حجازی، اسطوره فوتبال ایران و جمعی از فوتبالیست‌های سرشناس ساعت 20 امشب در سینما فلسطین پخش می‌شود. این مراسم همزمان با جشن تولد 66 سالگی حجازی است.

نمایش مستند «برزخ» ساخته آیدا پناهنده در ساعت 22 در سالن شماره 2سینما فلسطین هم از دیگر موارد قابل اشاره امروز است؛ پناهنده این روزها فیلم سینمایی «ناهید» با بازی ساره بیات و پژمان بازغی را هم بر پرده سینماها دارد.

به روایت مستندساز برتر دوره قبل

فتح‌الله امیری، یکی از مستندسازهای موفق کشورمان است که امسال با فیلم «اشک سیاه» در بخش مسابقه ملی حضور دارد. او درباره این اثر به جام‌جم گفت: اشک سیاه وضعیت یوزپلنگ ایرانی را در پارک ملی کویر ـ یکی از بزرگ ترین و قدیمی‌ترین مناطق حفاظت‌شده ایران ـ بررسی می‌کند. این مستند 64 دقیقه‌ای سال 88 کلید خورد و تصویربرداری آن هم از سال 89 شروع شد.

این مستندساز ساخت مستندهای حیات‌وحش را بسیار سخت و زمانبر دانست و گفت: برای همین ما معمولا به طور همزمان روی چند پروژه کار می‌کنیم و آنها را به موازات هم پیش می‌بریم.

امیری درباره روزها و ساعت‌های نمایش فیلم خود هم توضیح داد: اشک سیاه که محصول صداوسیمای مرکز سمنان است، ساعت 14 و 15 دقیقه سه‌شنبه در سالن شماره 2 سینما فلسطین و ساعت 21 و 30 دقیقه جمعه در سالن شماره 2 سپیده نمایش داده می‌شود. این فیلمساز که سال گذشته با «حیات در رگ‌های سرد» جایزه بهترین فیلم سینما حقیقت را به دست آورد، این جشنواره را مهم‌ترین رویداد عرصه مستند ایران دانست.

امیری درباره مشکلات مستندسازان هم بیان کرد: مشکل اصلی ما مستندسازان حیات‌وحش، کمبود بودجه، زمان طولانی تولید و ضعف تجهیزات است. البته خوشبختانه ما مشکل نمایش نداریم و با توجه به استقبال تلویزیون از این گونه مستند، آثارمان مشکلی به لحاظ پخش ندارد.

امیری یک مستند خوب را مستندی دانست که تاثیرگذار باشد و بتواند در رسیدن به هدفی که از ابتدا تعریف کرده است، در ارتباط با مخاطب موفق عمل کند. او در پایان درباره راه آشتی بیشتر مردم با فیلم‌های مستند هم گفت: این مساله نیاز زیادی به فرهنگسازی دارد و زمان زیادی باید طی شود تا مردم بهای بیشتری به مستند دهند. خوشبختانه شروع این فرهنگ‌سازی با ایجاد گروه هنر و تجربه و اکران برخی مستندها بوده است.

روایت جذاب؛ کلید موفقیت

دلاور دوستانیان هم یکی دیگر از فیلمسازان پرتلاش و موفق عرصه مستند کشورمان است که امسال با فیلمی با نام جالب «بزمجه‌ها هم عاشق می شوند» در بخش مسابقه ملی جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

او درباره این فیلم به جام‌جم گفت: این فیلم درباره بزمجه و خزنده‌هایی است که در منطقه چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کنند. ما در این اثر به مسائلی همچون زندگی، عشق و شکار این‌گونه جانوری پرداخته‌ایم.

کارگردان فیلم‌هایی چون زندگی پنهان و پرواز، ساخت این گونه از فیلم‌ها را نیازمند صبوری فراوان دانست و افزود: فیلمسازان مستند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که حمایت نشدن توسط نهادهای دولتی، برخوردار نبودن از دوربین‌های پیشرفته فیلمبرداری و عدم نمایش برخی از مهم‌ترین آنهاست.

دوستانیان روایت را مهم‌ترین عامل جذابیت یک فیلم مستند خوب خواند و گفت: در کنار روایت جذاب، فیلمبرداری خوب و لوکیشن‌های مناسب هم نقش به‌سزایی در جلب توجه و رضایت مردم دارد.

«بزمجه‌ها هم عاشق می شوند» به کارگردانی مشترک دلاور دوستانیان و میثم صفری بختیاری و به تهیه‌کنندگی یوسف بختیاری، ساعت 16 امروز در سالن شماره یک فلسطین نمایش داده می‌شود.

در نهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با دبیری سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد که تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت، در مجموع 237 فیلم مستند ایرانی و خارجی برای علاقه‌مندان در سینماهای فلسطین و سپیده به نمایش درمی‌آید.

امید رئیس سازمان سینمایی به شبکه مستند سیما

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی روز گذشته طی اظهارنظری به نقش مهم تلویزیون در حمایت از فیلم مستند اشاره کرد و گفت: تعداد سالن‌ها و پرده‌های سینما در کشور کم است و این تعداد به هیچ وجه کفاف تعداد فیلم‌های سینمای ایران را نمی‌دهد. با این که در گروه هنر و تجربه گام کوچکی برای دیده شدن مستندسازان برداشته‌ایم اما همچنان امید اصلی ما تلویزیون است به ویژه میان شبکه‌های مختلف بیشترین امید را به شبکه مستند داریم. شبکه مستند کارنامه خیلی خوبی دارد و من هم مثل جوانان و هنرمندان رضایت کاملی از این شبکه دارم.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها