وزیر نیرو با اعلام مطالعات انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی گفت: در روزهای آینده دو سد جدید وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
کد خبر: ۸۶۳۴۸۳

به گزارش مهر، حمید چیت‌چیان با اعلام این که تا پایان سال جاری مطالعات طرح انتقال آب از دیگر حوضه‌ها و دریای عمان به خراسان رضوی به انجام می‌رسد، افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند وارد عمل شوند.

وی با بیان این که مصرف آب خراسان رضوی 1/1 میلیارد متر مکعب بیش از منابع آب تجدید شونده موجود است، گفت: برای کاهش این بحران چهار راهکار اساسی در نظر گرفته شده که نخستین آن استحصال آب‌های سطحی بوده که تاکنون ۲۷ سد ساخته و بهره‌برداری شده و طی چند روز آینده دو سد قره تیکان و چهچه هم بهره‌برداری می‌شود و تعداد سدها به ۲۹ مورد می‌رسد.

چیت‌چیان افزود: دو سد دیگر خراسان رضوی در دست اجراست که با انجام آنها تمام پروژه‌ها و طرح‌های سدسازی که قابلیت اجرا داشته به انجام می‌رسد.

علاوه بر آب‌های سطحی، احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از جمله دیگر راهکارهاست. بر این اساس چاه‌های غیرمجاز بسته می‌شود و چاه‌های مجاز هم باید بر مبنای سهم تعیین شده در پروانه‌ها برداشت کنند.

وی با بیان این‌که نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی در دست اجراست بیان کرد: طی ۱۲ سال قبل از دولت یازدهم فقط 2۴۰۰ کنتور نصب شده بود اما در دو سال اخیر 6۷۰۰ کنتور نصب شده و ۹۴ درصد چاه‌های برقی استان مجهز به کنتورهای هوشمند شده‌اند.

وزیر نیرو سومین اقدام را جایگزینی پساب به جای آب کشاورزی عنوان و اقدام نهایی برای رفع چالش آب در خراسان رضوی و مشهد الرضا را انتقال آب از دیگر حوضه‌ها به استان عنوان کرد. همچنین طرح انتقال آب از دیگر حوضه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی قرار است انجام شود، اما مطالعات آن توسط دولت صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها