بررسی جنبه روان شناسانه «قهرمان سازی»

چگونه از افراد عادی برای خود قهرمانانی محبوب می سازیم؟

علی کریمی است و علایق خاصش. خاص؟ البته خاص که نه. این خاص بودن را در سال های اخیر رسانه ها به او دادند و گرنه اگر به عمق ماجرا نگاه کنیم متوجه می شویم او فرق چندانی با دیگران ندارد.
کد خبر: ۸۶۲۸۰۵
چگونه از افراد عادی برای خود قهرمانانی محبوب می سازیم؟

به گزارش جام جم ورزشی ، علی کریمی به عنوان فردی مغرور ، کم حرف و خاص شناخته می شود. او یکی از محبوب ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران است و سال ها با تکنیک ناب خود هواداران فوتبال را به وجد آورد و در کنار آن به عنوان فردی معرفی شد که خصوصیات اخلاقی خاصی دارد. رفتارهای این بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران را از بُعد روان شناسانه می توان مورد بررسی قرار دارد. آیا واقعا او خاص است و با دیگر فوتبالیست های ایرانی تفاوتی عمده دارد؟ این موضوع را می توان از جهات گوناگونی از نقطه نظرات روان شناسانه گذراند.

نخستین مورد، نیاز بسیاری به داشتن قهرمان است. بسیاری از ما در ذهن خود قهرمانانی برای خود ایجاد می کنیم. مصداق هایی برای آنها پیدا می کنیم و سعی می کنیم معیارها و خصوصیات مورد علاقه خود را به این مصداق ها که در جامعه وجود دارند نسبت بدهیم. چهره های مشهور، بارزترین مصداق هایی هستند که ما آنها را پیدا می کنیم و بنا به دلایل فراوانی صفات و معیارهای مورد پسند خود را به آنها اختصاص می دهیم. برای مثال خاص بودن، مغرور بودن و صریح بودن را دوست داریم و آن را به علی کریمی نسبت می دهیم در صورتی که ممکن است علی کریمی اصلا چنین نباشد. اما سر زدن چند رفتار اتفاقی و تصادفی از علی کریمی باعث می شود تا به این باور برسیم او واقعا خصوصیات مورد علاقه ما را دارد.

از سویی وقتی علی کریمی با شرایطی مواجه می شود که افراد زیادی او را به دلیل خصوصیاتی که ندارد مورد ستایش قرار می دهند تصمیم می گیرد همان رویه را ادامه بدهد و در واقع یک علی کریمی دیگر باشد.

همه چیز در ظاهر آنطور به نظر می رسد که دوست داریم اما واکاوی و تعمق بر روی زندگی ستاره هایی از این دست نشان می دهد که بسیاری از جنبه های قهرمان سازی واقعیت ندارد.

علی کریمی ثروت زیادی دارد و همانند بسیاری دیگر از انسان های ثروتمند و البته عوام سعی می کند خیلی عادی از آن استفاده کند. او در شمال ویلاسازی می کند و در لواسانات کاخی چند میلیاردی برای خود می سازد. کریمی لوکس ترین اتومبیل ها را سوار می شود و در کنار آن برای سگ های خانگی اش ماهیانه میلیون ها تومان پول خرج می کند. در همین حال هم به عنوان محبوب ترین بازیکن فوتبال ایران انتخاب می شود و بسیاری او را در کنار محمد مایلی کهن زبان صریح فوتبال ایران می دانند که بی رک و پرده حرف می زند.

این مورد آخر هم از این ناشی می شود که بسیاری فکر می کنند هر چقدر به کار بردن جملات نامتعارف و احیانا غیر محترمانه در سخنان یک فرد بیشتر باشد پس او فرد رک و صریحی است.

همه ما نقص هایی داریم و همه ما در کنار آن نیاز داریم در برخی معیارهای خود تجدید نظر کنیم. باید قهرمانان ورزشی و غیر ورزشی را آنطور که هست بپذیریم نه اینکه هیاهویی رسانه ای برای آنها راه بیندازیم و از یک فرد عادی تبدیل به یک ابر قهرمانشان کنیم. اینگونه همه راه خود را گم می کنند. چه فردی که برای خود قهرمان سازی می کند و چه فردی که از او یک ابر قهرمان در اذهان ایجاد شده است.

هیلدا حسینی خواه/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها