در بستر فاجعه

فال‌اوت 4 از آن بازی‌هایی است که ذره ذره بازیکن را در اسرار و ماجراهای خود غوطه‌ور می‌کند. وقتی که بازی را در هیبت یک شهروند موجه دهه 50 در بوستون خیالی آغاز می‌کنید، باورش سخت است که در انتهای بازی به چه جنگاوری تبدیل خواهید شد.
کد خبر: ۸۶۲۱۰۰
در بستر فاجعه

داستان از صبحی روشن در خانه نقش اصلی آغاز شده و با معرفی او، همسر و نوزادش ادامه می‌یابد. همه چیز خوب و قشنگ است.

تا این که جنگی او و خانواده‌اش را به پناهگاه 111 می‌کشاند؛ جایی که او پس از دو قرن از آن خارج شده و خود را در سال 2277 می‌یابد.

اولین حقیقتی که تکانش می‌دهد، دزدیده شدن فرزندش است. حقیقتی که با توجه به اندیشه بازیکن ممکن است در برابر کابوس‌شهر پدید آمده بر اثر انفجار هسته‌ای هیچ باشد.

پارک فِن‌وِی به بازار مکاره‌ای تبدیل شده که پاتوق حلقه‌های خلاف است. موجودات جهش یافته به وفور در بوستون دیده می‌شوند و اینجا بار تغییر شرایط به عهده قهرمان داستان است.

داستان فال‌اوت 4 مدام بازیکن را وادار به مصالحه می‌کند. جنگ هسته‌ای حیات در بوستون را پیچیده کرده است.

همه می‌خواهند زنده بمانند، اما کسی به همکاری روی خوش نشان نمی‌دهد. این حقیقت ناگوار بعضی را دچار جنون کرده و برخی دیگر را نیز با قرار گرفتن در معرض تشعشعات به موجوداتی زشت‌منظر تبدیل کرده است.

با وجود تمام ناپایداری‌های بوستون، یکی از گروه‌ها نیت برادری را در سر می‌پرورد، اما همین سازمانِ موسوم به انستیتو که تولید ربات‌هایی به نام به سینث را در دستور کار دارد، به تازگی ربات‌هایی با شباهت بیش از حد به نسل بشر ساخته و موجب نگرانی مردم از ربات‌های جاسوسی شده است.

تقابل این ربات‌ها و نسل بشر جریان کلیدی داستان فال‌اوت 4 است. محور اصلی داستان به نوعی حول موضوع انسانیت می‌چرخد.

فال‌اوت 4 روایت تقابل دو گروه است که آتش خصمانه بین آنها قربانی‌ زیادی در پی دارد. جانبداری و انجام وظایف ابتدا فقط به یافتن پسر نقش اصلی محدود می‌شود، اما به مرور حد و مرز تصمیم‌ها رنگ باخته و هر بار با هر تصمیم، چیزی فدا می‌شود.

با این که بسیاری از ماموریت‌های جانبی شامل ماموریت‌های گردآوری و حملات می‌شود، سیستم مبارزه بازی خیلی از یکنواختی‌ها را جبران می‌کند.

سیستم V.A.T.S در حالت سیال به بازیکن اجازه می‌دهد بخش‌های مختلف بدن دشمن را سنجیده و نقطه‌ای آسیب‌پذیرتر را انتخاب کند. شاید بعضی از بازیکنان دلشان هوای تیراندازی‌های مستقیم و بی‌مانع کند، اما این سیستم نیز لطف خاص خود را دارد.

در Fallout 3 و New Vegas فعال‌سازی این سیستم بازی را متوقف می‌کرد، اما در این قسمت فقط زمان آهسته شده و در نتیجه بازیکن در خطر بیشتری قرار می‌گیرد.

ترکیب استراتژی و کاربردی این سیستم لذتبخش است و حسی سینمایی به اکشن بازی می‌بخشد.

سیستم تیراندازی بازی به یک طرف، حس اضطرار و خطر دائم نیز در القای تنش و حس هیجان به بازیکن نقشی فزاینده دارد. بارها پیش می‌آید که بازیکن در حالت گریز از تعدادی موجود جهش یافته، مجبور باشد با تشعشعات رادیواکتیو و کمبود مهمات دست و پنجه نرم کند.

می‌توان گریخت، اما باید فرصت جمع‌آوری مهمات را از دشمنان گرفت. بازیکن دائم باید خوب و بد اقداماتش را بسنجد و این در حالی است که به‌ندرت به جواب درست می‌رسد.

این مساله تنش زیادی در بازی ایجاد کرده و بازیکن را در تجربه دنیای فال‌اوت غرق می‌کند.

هر بار که بازیکن ارتقا می‌یابد، امتیازی برای خرج در شاخه‌های مهارتی ـ قدرت، ادراک، استقامت، جذابیت، هوش و شانس ـ دریافت می‌کند که تاثیرگذاری بازیکن در مقابل دیگران (چه با زبان، چه سلاح) را تعیین می‌کند.

در بازی هیچ سطح اکثریتی برای شخصیت اصلی وجود ندارد و بازیکن قادر است به تمام شاخه‌های مهارتی ناخنک بزند.

غنیمت‌‌چینی هم نقشی اساسی در بازی دارد. با گردآوری منابع از طریق وارسی لوازم منزل و دیگر بقایای زندگی گذشته، می‌توان قطعاتی را استخراج کرد و با تغییردادن کاربری آنها، سلاح‌های جدید ساخت یا سلاح‌های قدیمی را تقویت کرد.

همچنین از طریق معامله غنایم به دست آمده می‌توانید قطعات در دست را بهبود داده و وقت بیشتری در این واحد بگذرانید.

البته تسلیحات و زره‌های قدرتمندی که از شکست دادن رئیس‌های بازی و راه‌های دیگر به دست می‌آید، معمولا شرایط ایده‌آل را برای پیروزی فراهم می‌کند.

مهمات و آیتم‌های سلامت نقشی حیاتی در بقای شخص اصلی داستان ایفا می‌کنند. البته نکته منفی اینجاست که به دلیل پیشرفت نکردن سبک تعامل بازیکن با این موارد، پس از مدتی جذابیت آنها کم شده و به یکنواختی سوق پیدا می‌کند.

یکی از مواردی که سازندگان خیلی روی آن مانور داده بودند، امکان برپایی سازه‌ها و شخصی‌سازی و تجهیز آنها به استحکامات دفاعی بود.

متاسفانه این وجه از بازی تعریف و توجیه درستی ندارد و بازیکن برای اختصاص وقت به آن ترغیب نمی‌شود. از این‌رو اگر هم کسی به آن بپردازد، فقط به دلیل علاقه شخصی خواهد بود، نه نقش پررنگ آن در پیشبرد اهداف بازی.

به مرور که با قبایل مختلف آشنا شده و آنها را یاری می‌کنید، شخصیت‌های تازه‌ای نیز به سفر شما در یافتن پسرتان ملحق خواهند شد که معروف‌ترینشان همان سگ نمایش داده شده در پیش‌نمایش‌های بازی است.

متاسفانه هوش مصنوعی این همراهان در خیلی مواقع دست بازیکن را در حنا می‌گذارد. با این حال حداقل از همراهانی که توانایی به دوش کشیدن مهمات و بارهای دیگر را دارند می‌توان به‌خوبی استفاده کرد.

بازی‌های اینچنین بزرگ، تقریبا هیچ وقت عاری از ایرادهای عجیب و غریب نیستند. فال‌اوت 4 هم سهم خاص خود را از مشکلات گیم‌پلی، باگ‌ها و گلیچ‌ها دارد‌.

اما وقتی این مشکلات را در کنار نقاط قوتش بگذاریم، در ازای چشم‌پوشی از کاستی‌های آن، حق دریافت یک امتیاز بالا را دارد و می‌توانیم از هزار و یک جذابیت موجود در آن لذت ببریم.

Fallout 4

پلتفرم Xbox One، PS4
Windows

ناشر Bethesda Softworks

سازنده

Bethesda Game Studios

سبک اکشن/ نقش‌آفرینی

امتیاز 9

سیاوش شهبازی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها