همسرکشی از جمله جرایم بسیار قدیمی تاریخ بشر است که در طول دوره‌های مختلف به دلایل متعدد با تغییرات فراوانی روبه‌رو بوده است. به طور معمول زنانی مرتکب قتل همسرانشان می‌شوند که با او احساس خوشبختی نمی‌کنند. زنان وقتی خود را با خشونت روبه‌رو می‌بینند، پس از مدتی درمی‌یابند که نمی‌توانند رویه و رفتار همسرشان را تغییر دهند. بنابراین بتدریج او را یک شکنجه‌گر و ظالم تلقی کرده و آرزوی مرگش را می‌کنند. مردان نیز اغلب بر اثر عصبانیت‌های آنی یا شک، دست به قتل همسران خود می‌زنند. زندگی در شهرهای بزرگ، آپارتمان‌های کوچک، کمبود فضای طبیعی، اعتیاد، اختلالات روانی و گرمای هوا از جمله عوامل موثر در پدیده همسرکشی است.
کد خبر: ۸۶۰۳۴۳

یکی از علل شایع در وقوع همسرکشی وجود اختلالات هذیانی است. کافی است فرد در باور هذیانی خود بپندارد که همسرش به وی خیانت کرده است؛ بنابراین درصدد انتقام برخواهد آمد که این امر می‌تواند به همسرکشی نیز منتهی شود. اختلال هذیانی حسد، یک اختلال روانی قابل درمان است که در صورت درمان به موقع، می‌توان از بروز اتفاقات ناگوار بعدی پیشگیری کرد.

افزایش خشونت‌های خانگی و قتل‌های خانوادگی آن هم بر اثر اختلافات مالی و خشونت‌های آنی، وظیفه گروه‌های مختلف جامعه را در جهت ارتقای فرهنگ خانواده‌ها و رفع نواقص احتمالی در قوانینی که باعث توجیه قتل‌ها می‌شود، سنگین‌تر از گذشته کرده است. این قتل بیشتر در محیط خانه رخ می‌دهد و پلیس در پیشگیری از آن نقشی ندارد. باید آستانه تحمل را در جامعه بالا ببریم تا شاهد درگیری‌های مرگبار در فضای خانواده به دلیل مشکلات و اختلافات کوچک نباشیم.

دکتر محمدعلی نجفی توانا

رئیس کانون وکلای مرکز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها