بررسی کردی جانم به قربانت؛ ولی حالا چرا؟

با به تعویق افتادن اجرای طرح اعطای کارت خرید 10‌میلیون تومانی کالای ایرانی از سوی بانک مرکزی و در حالی که مردم منتظر اجرای این طرح از امروز ـ چهارشنبه ـ‌ بودند، پرسش‌های متعددی درباره چرایی این تعویق مطرح شده است.
کد خبر: ۸۵۹۴۲۴
بررسی کردی جانم به قربانت؛ ولی حالا چرا؟

در میان احتمالات، تاثیر اجرای این طرح بر رشد نقدینگی و سپس تورم، متحمل‌‌ترین گزینه است.

برخی محاسبات نشان می‌دهد این طرح بین 30 تا 100 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی موجود اضافه خواهد کرد و با توجه به آخرین رقم اعلام شده از نقدینگی ـ 872 هزار میلیارد تومان ـ یعنی حدود 12 درصد بر حجم نقدینگی افزوده خواهد شد.

تا اینجای کار مشکلی نیست و حتی باید از بانک مرکزی تشکر کرد که پیش از اجرا، اثرات نامطلوب اجرای این طرح را بر شاخص‌های کلان سنجیده و بین بد و بدتر ، بد را برگزیده تا اوضاع اقتصادی کشور بدتر نشود، اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که از دولت باید پرسید آیا وقت بررسی الان است؟ الان که مانورهای تبلیغاتی متعدد از حدود یک ماه و نیم پیش روی بسته ضدرکود دولت داده شده و بهره‌برداری لازم صورت گرفته است؟ حالا که مردم چشم انتظار دریافت این کارت‌ها هستند و حتی ممکن است برخی روی این کارت‌ها برای خرید جهیزیه یا اقلام مورد نیازشان برنامه‌ریزی کرده باشند؟ حالا که خیل عظیمی از تولیدکنندگان برای دریافت وجوه حاصل از فروش کالاهایشان با این کارت‌ها لحظه‌شماری می‌کنند؟ حالا که صدها قلم کالا برای فروش مشخص شده است؟... باید از دولت و همچنین بانک مرکزی پرسید، چرا پیش از اعلام پر آب و تاب بسته ‌ضدرکود، چنین بررسی‌هایی را برای تورم‌زا نبودن کارت‌های خرید کالا صورت نداده است؟ مگر قبلا کارشناسان بانک مرکزی نمی‌دانستند که دارند چه می‌کنند؟ آیا می‌دانستند یا نمی‌دانستند؟ نوع پاسخ و شفاف‌سازی در این‌باره بسیار مهم است، زیرا اگر گفته شود بانک مرکزی و دولت نسبت به اثرات جانبی طرح کارت خرید کالا و تبعات تورمی آن آگاهی نداشته‌اند اعتبار کارشناسی‌‌شان به طور جدی زیر سوال است.

اگر هم بگویند آگاهی داشته‌اند و در این‌باره به دولت هشدارهای لازم داده شده است،‌ آنگاه دولت باید بگوید چرا طرحی را تصویب کرده که برخلاف منافع اقتصاد کشور است.

در نهایت این‌که مردم و کارشناسان در انتظار پاسخ روشن درباره این تعویق هستند تا چنین شائبه‌ای پیش نیاید که دولت، طرح را به قبل از انتخابات اسفندماه مجلس موکول کرده تا بهره‌برداری دیگری از آن انجام دهد.

سید علی دوستی موسوی - دبیر اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها