موج‌سواری حقوق بشری حامیان داعش

قطعنامه شرم‌آور

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به کمیته حقوق بشر در حالی در یک بازی تکراری به کارگردانی کانادا، یک قطعنامه ضدایرانی دیگر تصویب کرد که این بار در اتفاقی طنزآمیز، عربستان نیز که همواره یکی از ناقضان بزرگ حقوق بشر بوده است، توانست قطعنامه‌ای حقوق بشری، علیه سوریه تصویب کند.
کد خبر: ۸۵۷۹۴۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، قطعنامه نقض حقوق بشر در سوریه که عربستان سعودی پیش‌نویس متن آن را ارائه کرده بود، با 115 رای موافق، 15 رای مخالف و 51 رای ممتنع تصویب شد و از نکات طنزآمیز آن علاوه بر این‌که عربستان بانی آن است این‌که به گزارش دویچه‌وله، در این قطعنامه، آنچه دخالت ایران و روسیه در سوریه خوانده شده، محکوم شده است. این در حالی است که عربستان با حمایت‌هایش از تروریست‌های داعش، یکی از متهمان اصلی تشدید بحران در سوریه است و این کشور با جنایات اخیر خود در یمن، گوی سبقت را از برخی دیگر از ناقضان حقوق بشر از جمله رژیم صهیونیستی ربوده است.

همه اینها به‌جز اقدامات خلاف حقوق بشری است که دولتمردان سعودی در حق مردم کشور خودشان انجام می‌دهند و قطعا از همین رو است که نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرده، «ریاض» آخرین طرفی است که باید درباره حقوق بشر سخن بگوید.

به گزارش فارس و به نقل از سانا، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: عربستان، ترکیه و قطر مسئول تداوم اقدامات تروریستی در سوریه هستند که افراد غیرنظامی و زیرساخت‌ها را هدف قرار می‌دهد.

وی با بیان این مطلب افزود: «رژیم سعودی حامی و تامین‌کننده مالی اصلی گروه‌های تروریستی، وهابی، تکفیری و مسلح است که حقوق مردم سوریه را نقض می‌کند». نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تصریح کرد، عربستان سعودی طرف اصلی در شعله‌ور کردن بحران سوریه و مانع‌تراشی در برابر راهکار سیاسی و مسالمت‌آمیز آن است.

قطعنامه ضدایرانی باز هم با کارگردانی کانادا

قطعنامه حقوق بشری علیه سوریه درحالی تصویب شد که کمیته حقوق بشر در اقدامی تکراری، قطعنامه‌ای نیز علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد.

این قطعنامه که بر مبنای ادعاهای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل از وضع حقوق بشر در ایران و همچون سال‌های گذشته به پیشنهاد کانادا ارائه شده بود، با 76 رای موافق از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، 55 رای مخالف و 68 رای ممتنع به تصویب رسید.

به گزارش ایرنا، چین، روسیه، هند و عراق از کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند و حمایت از این قطعنامه در مقایسه با سال گذشته، دو رای کمتر داشت. دولت کانادا که طی سال‌های گذشته در دست تندروها بود و مقامات ارشد این کشور به‌ویژه نخست‌وزیر و وزیر خارجه، مواضع ضدایرانی شدیدی داشتند، هر سال بانی قطعنامه ضدایرانی در زمینه حقوق بشر می‌شدند و امسال نیز گرچه تندروها در کانادا با رای مردم از قدرت کنار گذاشته شدند، اما براساس روال گذشته این قطعنامه که پیش‌نویس آن چندی قبل ارائه شده بود، تصویب شد.

اما غلامحسین دهقانی، معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل از دولت جدید جاستین ترودو در کانادا خواست از رویه هرساله این کشور در تهیه پیش‌نویس‌های مخرب و ناعادلانه علیه ایران دست بردارد و به جای آن، راه گفت‌و‌گو درباره نگرانی‌ها را در پیش بگیرد.

دهقانی با بیان این‌که این قطعنامه به وضوح نشان‌دهنده تحریفی انتخابی و سیاسی از حقایق است، افزود: رای‌گیری درباره قطعنامه ضدایرانی در زمانی صورت گرفت که توافق هسته‌ای اخیر دری برای افق جدیدی از همکاری بین ایران و جامعه بین‌المللی درباره دیگر موضوعات گشوده است.

معاون سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل تلاش برخی کشورها در متهم ساختن ایران به نقض حقوق بشر را تلاش در جهت ایران‌هراسی نامید و به آنها توصیه کرد به‌جای این اقدامات، توجه و تلاش‌هایشان را بر مبارزه با افراط‌گرایی معطوف کنند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دهقانی این قطعنامه را خصمانه و کوته‌بینانه خواند و تصریح کرد: در این قطعنامه تهدیدهای واقعی افراط‌گرایان خشونت‌طلب علیه حقوق اساسی نادیده گرفته شده است و انتشار ایران‌هراسی در این کمیته و فراتر از آن که مقصود حامیان این پیش‌نویس است نیز به این روند کمک خواهد کرد.‌

آمادگی ایران برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگو

حسین جابرانصاری، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درخصوص قطعنامه حقوق بشری صادره از سوی کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست اصولی خود مخالف هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل است و از این که سازوکارها و ابزارهای حقوق بشری سازمان ملل یک بار دیگر دستاویز سیاست گزینشی برخی کشورها قرار گرفته است، ابراز تاسف می‌کند.

به گزارش ایرنا، جابرانصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان، بهترین راه ارتقا و حمایت واقعی از حقوق بشر را پیگیری رهیافت گفت‌وگو و تعامل سازنده می‌داند و معتقد است، بهترین سازوکار بررسی وضعیت حقوق بشر در همه کشورهای جهان سازوکار یوپی‌آر شورای حقوق بشر سازمان ملل است که مبتنی بر اصل برابری، احترام، جهانشمولی و گفت‌وگو و همکاری سازنده بین همه کشورها بدون هیچ تبعیضی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس تعالیم اسلامی و انسانی و اصول قانون اساسی، تلاش در جهت ارتقای حقوق بشر را از مهم‌ترین وظایف خود در برابر شهروندانش می‌شناسد، اما برای قطعنامه‌هایی که با انگیزه‌های سیاسی ارائه و تصویب آن نه براساس محتوا بلکه براساس جبهه‌بندی سیاسی کشورها و لابی‌های پنهان انجام می‌شود، ارزشی قائل نیست.

تصویب قطعنامه ضدایران در سازمان ملل

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل علاوه بر تصویب قطعنامه‌ای ضدایران و سوریه، قطعنامه‌ای علیه کره‌شمالی تصویب کرد.

قطعنامه درباره نقض حقوق بشر در کره‌شمالی نیز با 112 رای موافق، 19 رای مخالف و 50 رای ممتنع به تصویب رسید. اتحادیه اروپا و ژاپن بانیان متن پیش‌نویس قطعنامه نقض حقوق بشر در کره‌شمالی بودند. با وجود آن‌که هر یک از این قطعنامه‌‌ها غیرالزام‌آور است، ولی به منظور توجه بیشتر در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها