حسین اوجاقی سرمربی تیم ملی ووشو در آستانه مسابقات جهانی

تکرار نایب‌قهرمانی جهان‌کار سختی است

رقابت‌های ووشوی قهرمانی جهان در حالی از 23 آبان امسال در جاکارتا برگزار می‌شود که به باور حسین اوجاقی، سرمربی تیم کشورمان، ایران کار سختی برای تکرار عنوان نایب‌قهرمانی در این عرصه دارد.
کد خبر: ۸۵۵۶۳۹

حسین اوجاقی پیش از عزیمت به اندونزی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره شرایط آماده‌سازی این تیم برای حضور در رقابت‌های جهانی گفت: خوشبختانه حاصل هفت اردوی 14 روزه، آمادگی خوبی است که بچه‌ها کسب کردند و ما با تیم قبراقی کار خود را در رقابت‌های جهانی آغاز خواهیم کرد؛ البته تنها اردوهای آماده‌سازی نبود که تیم ما را به آمادگی مطلوب رساند، بلکه برگزاری رقابت‌های بین‌المللی جام پارس در تهران و همچنین دیدار دوستانه با تیم ملی چین در تهران تدارک بسیار مناسبی برای تیم ما بود. آن بازی‌های تدارکاتی در حالی در برنامه امسال قرار داشت که در سال‌های گذشته ما بدون هیچ مسابقه تدارکاتی به رقابت‌های مهم می‌رفتیم. نفراتی که پس از چند مرحله انتخابی با شایستگی به ترکیب تیم اعزامی راه یافتند.

اما گفته می‌شد رقابت‌های جام پارس فاقد کیفیت فنی لازم بود؟ اوجاقی در پاسخ به این پرسش گفت: مسابقات جام پارس را از چند جهت باید بررسی کرد؛ اول این که به لحاظ سیاسی ـ ورزشی فدراسیون ووشو توانمندی خود را نشان داد؛ چراکه موفق شد 18 کشور دنیا را به تهران بکشاند. به لحاظ اقتصادی هم با این که رقابت‌ها هزینه بالایی داشت باز هم فدراسیون از پس آنها هم برآمد. به لحاظ فنی هم هرچند چین به دلیل برگزاری همزمان رقابت‌های کشوری در آن مقطع نتوانست به ایران بیاید، اما دو هفته بعد برای بازی دوستانه به تهران آمد ضمن این که در رقابت‌های جام پارس، تیم‌های قدرتمندی مثل روسیه، ویتنام و آمریکا که از قدرت‌های وشووی دنیا هستند، حضور داشتند و این رقابت‌ها برای ما بار فنی زیادی داشت.

در حالی از مناسب بودن شرایط اردوها صحبت می شود که رئیس فدراسیون بارها از مشکلات مالی فدراسیون گله کرده است. سرمربی تیم ملی در این خصوص گفت: مشکلات مالی که همیشه وجود دارد، اما فدراسیون اجازه نداد این کار روی بحث تیم ملی و اردوهای تیم ملی تاثیر بگذارد و تیم ما تدارک مناسبی داشت.

به نام‌ها توجهی نداریم

ترکیب تیم ملی ووشو در سال‌های اخیر و ازجمله در همین رقابت‌های جهانی را چهره‌های آشنایی تشکیل می‌دهند. حال این پرسش شکل می‌گیرد که روند پشتوانه‌سازی در ووشو چگونه است؟ حسین اوجاقی در این ارتباط تصریح کرد: همواره انتخاب ملی‌پوشان براساس شایستگی است و این مهم در انتخابی‌های تیم ملی مشخص می‌شود؛ یعنی ما هیچ‌کس را به خاطر نام‌ و عنوان‌های گذشته انتخاب نمی‌کنیم و هر کس در انتخابی ببازد مطمئنا جایی در تیم ملی ندارد، یعنی ملاک ملی‌پوش شدن انتخابی است. با وجود این از پشتوانه‌سازی غافل نیستیم.

اوجاقی در این باره افزود: استعدادیابی خوبی در ووشو صورت گرفته است و پشت نفرات اول کنونی، جوانان خوب و شایسته‌ای قرار دارند. ما کسی مثل یزدان میرزایی را داریم که در حال حاضر فیکس وزن 80 کیلو هم شده است، اما چون در این وزن در رقابت‌های جهانی شرکت نمی‌کنیم او در ترکیب تیم اعزامی نیست. او دو سال پیش در جوانان مدال گرفت. یا میلاد عارفی مقام و عرفان آهنگریان که دیگر جوانان شایسته‌ای هستند که پشت‌سر نفرات کنونی قرار دارند. تیم ملی بدون پشتوانه نیست. ما این جوانان را با همین دیدگاه در اردوها حفظ کردیم.

اوجاقی افزود: همین نفرات شاخصی که الان در اختیار داریم 26 یا 27 سال بیشتر ندارند و در ووشو تا 35 سالگی هم می‌شود مسابقه داد. با این حال اگر در مسابقاتی اینچنین نتیجه نگیرند باید به سمت نفرات جوان‌تر برویم و دستمان خالی نباشد. ما این پیش‌بینی را کرده‌ایم و جای نگرانی نیست.

این سقف ووشو‌‌ نیست

سرمربی تیم ملی ووشو با اشاره به این که تیم ملی ایران در دوره گذشته رقابت‌های جهانی در بخش ساندا (مبارزه) سه مدال طلا کسب کرد و در مجموع عنوان نایب‌قهرمانی را به دست آورد، افزود: مطمئنا در این دوره کار سختی برای دفاع از عنوان نایب‌قهرمانی خواهیم داشت، چراکه کشورهایی چون هنگ‌کنگ، روسیه، برزیل، مالزی و... سرمایه‌گذاری خوبی در ووشو داشته‌اند؛ هر چند فاصله تیم اول یعنی چین، قدرت اول ووشوی دنیا با تیم دوم زیاد است، اما ما به عنوان نایب‌قهرمان با فاصله کمی از تیم سوم، دوم می‌شویم. جایگاه ما هر چند متزلزل نیست، اما چند تیم آن را تهدید می‌کنند.

محمد سیفی:

اگر در رقابت‌های قهرمانی جهان مدال طلا را به دست بیاورم با توجه به این که 2 مدال طلای بازی‌های آسیایی را دارم رکورددار می‌شوم

آیا ووشوی ایران به سقف پیشرفت خود رسیده است؟ اوجاقی در پاسخ به این پرسش پایانی تصریح کرد: ووشوی ایران استعداد نهفته زیادی دارد و اگر می‌خواهیم به چین و سکوی اول جهان حمله کنیم باید سرمایه‌گذاری گسترده و پنج ساله‌ای در سطح کشور داشته باشیم تا بعد از پنج سال یا خود را به چین برسانیم یا فاصله‌اش را با تیم‌های سوم و چهارم بیشتر کنیم. امکاناتی همچون احداث خانه ووشو در همه استان‌ها و استفاده از مربیان طراز اول در سراسر کشور می‌تواند ظرفیت‌های واقعی ووشوی ایران را بارور کند، اما در شرایط فعلی همین که عنوان نایب‌قهرمانی را هم حفظ کنیم، هنر کرده‌ایم.

حمله به رکورد مربی

ازجمله اعضای تیم ملی در رقابت‌های جهانی محسن محمد سیفی، ستاره تیم ملی است؛ کسی که در شش سال گذشته همواره در رقابت‌های جهانی و قاره‌ای خوش درخشیده است. او در صورت به دست آوردن مدال طلا در ردیف پرافتخارترین ووشوکاران ایران قرار می‌گیرد و رکورد حسین اوجاقی، سرمربی تیم را می‌شکند. سیفی که دو مدال طلای جهانی و دو طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، در این باره گفت: انگیزه بالایی برای کسب مدال سوم قهرمانی جهان دارم و برای رسیدن به این مدال تمرین‌های سخت و فشرده‌ای را پشت‌سر گذاشته‌ام.

او افزود: شرایط خیلی خوبی دارم. بدنم آماده است و تمرین‌های خوبی را پشت‌سر گذاشته‌ام. در واقع همه چیز مهیاست تا در رقابت‌های قهرمانی جهان (اندونزی) سومین مدال طلای جهانی‌ام را کسب کنم. همیشه مدال طلا را می‌خواهم. اصلا از رنگ مدال‌های دیگر خوشم نمی‌آید. برای من هم فرقی نمی‌کند چه مسابقه‌ای است. می‌خواهد قهرمانی جهان باشد یا لیگ. دوست دارم موفق ‌ و قهرمان آن مبارزات هم باشم.سیفی درباره این که در صورت کسب مدال طلای رقابت‌های جهانی رکورددار می‌شود، افزود: در حال حاضر حسین اوجاقی با کسب سه طلای جهانی و یک مدال بازی‌های آسیایی رکورددار است. اگر در رقابت‌های قهرمانی جهان مدال طلا را به دست بیاورم با توجه به این که دو مدال طلای بازی‌های آسیایی را دارم رکورددار می‌شوم. البته من نمی‌خواهم رکوردم در همین تعداد مدال خلاصه شود و هدفم کسب سومین مدال طلای بازی‌های آسیایی است که می‌خواهم در بازی‌های آسیایی اندونزی آن را هم به دست بیاورم.

ملی‌پوشان ووشو در جهانی

تالوی (حرکات نمایشی) بانوان: هانیه رجبی (چانگ چوان، دائو شو و گون شو) و زهرا کیانی (چانگ چوان، جین شو و چیانگ شو)

تالوی مردان: فرشاد عربی (نن گون، نان چوان و نن دائو)، طاهر قاسمی (نن گون، نان چوان و نن دائو)، رضا خلف‌زاده (چانگ چوان، جین شو و چیانگ شو) و محسن احمدی (شینگی چوان و ددائو). تیم دوئلین متشکل از محسن احمدی، ابراهیم فتحی و نوید مکوندی

ساندای بانوان: 60 کیلو صدیقه دریایی، 65 کیلو شهربانو منصوریان، 70 کیلو مریم هاشمی

ساندای (مبارزه) مردان: وزن 65 کیلو جعفر شیرزاد، 70 کیلو محسن محمدسیفی، 75 کیلو سجاد عباسی، 85 کیلو امیر فضلی و 90 کیلو حمیدرضا قلی‌پور

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها