یکه‌تازی چارترها در تورهای اربعین

با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، بازار تورهای مسافرتی هوایی و زمینی به عراق داغ شده و این امر زمینه‌ای برای حضور دلال‌ها و چارترکننده‌های تور ایجاد کرده تا با استفاده از شور و اشتیاق زائران حسینی خدمات گران‌تر اما بدون افزایش کیفیت را به آنها ارائه دهند.این در حالی است که حضور پررنگ چارترکنندگان در تورهای مخصوص اربعین محسوس است، به‌نوعی که با وجود اظهار نظر مسئولان نسبت به ممنوعیت فروش بلیت چارتری در این ایام، یکه‌تازی آنها در فروش تورهای زیارتی اربعین کاملا مشهود است.
کد خبر: ۸۵۵۴۶۷
یکه‌تازی چارترها در تورهای اربعین

به گزارش جام ‌جم آنلاین ، افرادی که قصد دارند در اربعین یا حوالی آن به عراق و شهر مقدس کربلا سفر کنند، برنامه‌ریزی و رزرو تورهای زمینی یا هوایی خود را از همین روزها آغاز کرده‌اند، البته سفر در خارج از تور به روش‌های مختلف انفرادی نیز مرسوم است که معمولا چنین سفری به خاطر دشواری‌هایی که دارد، توصیه نمی‌شود.

بر این اساس اکنون دفاتر خدمات مسافرتی، ثبت‌نام برای تورهای هوایی و زمینی به عراق را آغاز کرده‌اند.

این تورها که به صورت کاروانی حرکت می‌کنند هفت شبه است. دامنه قیمت تورهای هوایی کربلا از یک میلیون و200 هزار تومان تا یک میلیون و700 هزار تومان تعیین شده که قیمت قطعی براساس نوع ایرلاین و درجه کیفی هتل تغییر می‌کند.

بر این اساس، پرواز تورهای اربعین در دو شهر بغداد و نجف به زمین می‌نشیند و مسافران از این دو شهر با اتوبوس یا پیاده به سوی کربلا عزیمت می‌کنند. فاصله بغداد تا کربلا 108 کیلومتر و فاصله نجف تا کربلا 161 کیلومتر است.

بدین ترتیب حتی مسافران تورهای هوایی اربعین حسینی نیز باید بخشی از مسیر را به‌صورت زمینی طی کنند.

در این راستا برخی عاشقان حسینی این مسیر را به صورت پیاده طی می‌کنند. در این گزارش آمده است تورهای زمینی اربعین نیز از 950 هزارتومان شروع شده و تا یک میلیون و 700 هزار تومان ادامه می‌یابد.

بدین ترتیب متوسط قیمت تورهای زمینی و هوایی اربعین تقریبا یکسان تمام می‌شود و علت آن، هزینه‌های سربار تورهای زمینی برای خورد و خوراک و تامین امنیت مسافران است.

هرج و مرج و ناهماهنگی

با این حال، در ثبت‌نام، قیمت‌گذاری، دسترسی به تورهای قانونی، اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات در تورهای اربعین هرج‌و‌مرج و ناهماهنگی وجود دارد؛ زیرا با وجود اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، اتحادیه آژانس‌های مسافری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی، سازمان حج و زیارت و سازمان تعزیرات حکومتی برای نظارت بر قیمت‌های بلیت هواپیما و تورها، اکنون بسیاری از دفاتر یا اقدام به گرانفروشی و ایجاد بازار سیاه بلیت و فروش بلیت‌ها به صورت چارتری و ورای دستورالعمل‌های قانونی کرده یا با ترفندهای قیمتی مسافران اربعین را می‌فریبند بنابراین مسافر با آغاز سفر یا رسیدن به عراق تازه می‌فهمد خدماتی که به او وعده شده بود ارائه نمی‌شود و در آن شرایط نیز کار خاصی از دستش برنمی‌آید.

محمدناصر گلدوست، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی ایران در این‌باره به جام‌جم گفت: در فروش بلیت هواپیما و تورهای اربعین تخلفات زیادی به چشم می‌خورد که این امر ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌های مسئول است.

وی افزود: مثلا با وجود این‌که فروش بلیت هوایی پروازهای اربعین به صورت چارتر یا ممنوع یا به شدت محدود شده، اما بیشتر آژانس‌های دارای مجوز فقط می‌توانند بلیت‌های چاتری را بخرند و سپس به متقاضی بفروشند.

معلوم هم نیست چه کسانی از قبل این پروازها را چارتر کرده‌اند. در نتیجه تهیه بلیت به نرخ قانونی خیلی کم امکان‌پذیر است و معمولا بلیت‌ها در دقایق آخر با قیمت‌های گزاف و چند برابر نرخ قانونی فروخته می‌شود؛ یعنی به جای نرخ 950 هزار تومانی تعیین شده، باید دومیلیون و 500 هزارتومان برای خرید بلیت عراق پرداخت شود.

وی اظهار کرد: تخلفات درباره تورها نیز به چشم می‌خورد. معمولا تورها خدمات واقعی‌شان را نمی‌گویند و بعدا فرد را با مشکل مواجه می‌کنند، مثلا اکنون در نجف و کربلا هتل‌های درجه یک زیاد نیست و بیشتر هتل‌های نجف و کربلا معمولی و ضعیف هستند، اما برخی تورهای غیرمجاز این را نمی‌گویند.

گلدوست تصریح کرد: در حالی که تمامی تورهای مجوزدار، هنگام ثبت‌نام مشخصات کامل مکان، هتل و درجه‌بندی الف و ب را می‌گویند و شما به نسبت هزینه، انتخاب می‌کنید. مثلا اتاق دوبل یا سوبل در اربعین قیمتش نفری 75 دلار است. در نتیجه این تور و هتلی که در اختیارتان می‌گذارند، ارزان نیست.

این مقام صنفی گفت: بنابراین مردم به تورهای غیرمجاز، تورهای آنلاین و... اعتماد نکرده و هرگونه سفر چه انفرادی، چه زمینی، چه هوایی و چه تور را فقط با مشورت و عاملیت آژانس‌های معتبر انجام دهند؛ این تنها راه مصون ماندن از ضرر و خطر است.

آمادگی کامل ناوگان اتوبوسی برای سفرهای عتبات عالیات

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری از آمادگی کامل ناوگان اتوبوسی برای برگزاری سفر به عتبات عالیات در آستانه اربعین حسینی خبر داد و گفت: نگران تامین سوخت ناوگان اتوبوسی برای انجام سفرهای عتبات در ایام اربعین حسینی هستیم.

احمدرضا عامری در گفت‌و‌گو با ایلنا، با تاکید بر این‌که تمام ناوگان اتوبوسی در وضعیت آماده‌باش برای انجام سفرهای عتبات در ایام اربعین هستند، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم هیچ نیازی بدون پاسخ نماند.

وی با بیان این‌که اولویت انجام تردد‌ها در کل ناوگان با سفرهای عتبات است، ادامه داد: یکی از نگرانی‌های ما تامین سوخت کافی برای انجام این سفر‌هاست زیرا پس از سهمیه‌بندی جدید سوخت برای ناوگان حمل و نقل عمومی بین‌شهری سهمیه‌ها تغییر کرده است.

عامری تاکید کرد: دولت و سازمان راهداری به شرکت‌های تعاونی قول داده است که سوخت مورد نیاز برای انجام این سفر‌ها را تامین کند و امیدواریم این وعده را تا پایان سفرهای مناسبتی اربعین عملیاتی و اجرایی کند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافری با اشاره به جابه‌جایی زائران عتبات عالیات در ایام اربعین سال گذشته، گفت: سال گذشته چیزی حدود دو میلیون زائر توسط ناوگان اتوبوسی از کشور به مقصد عتبات عالیات جابه‌جا شدند.

اعلام برنامه قطارهای فوق‌العاده اربعین

از سوی دیگر، مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن ایران گفت: قطارهای فوق‌العاده برای جابه‌جایی زائران حسینی در تاریخ 6، 7 و 8 آذر از تهران به سمت خرمشهر حرکت می‌کنند.

مرتضی جعفری در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این‌که راه‌آهن برای ایام اربعین تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته است، اظهار کرد: در این دوره روزانه یک قطار فوق‌العاده از تهران به سمت خرمشهر حرکت می‌کند.

وی افزود: چنانچه از این قطارها استقبال شود، تعداد این قطارها به روزانه دو رام قطار افزایش می‌یابد. جعفری تصریح کرد: قطارهای فوق‌العاده از نوع اتوبوسی با میانگین ظرفیت 700 نفر است که با احتساب حرکت دو رام قطار فوق‌العاده در هر روز از تهران به اهواز و خرمشهر روزانه حدود 1400 نفر به مقصد منتقل می‌شوند.

مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن ایران یادآور شد: علاوه بر آن قطارها، از مبدأ تهران، برای حدفاصل اهواز تا شلمچه نیز قطارهای محلی یا حومه‌ای در نظر گرفته می‌شود و طبق برنامه روزانه تا چهار سیر در این مسیر خواهد داشت.

نحوه تهیه بلیت زائران کربلا

متقاضیان سفر به عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین می‌توانند بلیت قطار مورد نیاز خود را از طریق مراجعه به آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز یا پایگاه اینترنتی راه‌آهن به نشانی www.rai.ir بلیت تهیه کنند.

متقاضیان همچنین می‌توانند از طریق سامانه صدای مسافر 5149 برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زمان حرکت قطارها اقدام کنند. بعد از اربعین و در روزهای 12، 13 و 14 آذر نیز روزانه یک یا دو قطار از شلمچه به سمت تهران حرکت می‌کند.

مهدیه آخوندزاده - روزنامه جام جم

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها