همزمان با برگزاری بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، یکشنبه‌شب میزبان معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران مسئول روزنامه‌های جام‌جم، جوان و مردم‌سالاری بود.
کد خبر: ۸۵۴۷۰۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد در این برنامه با قدردانی از سازمان صداوسیما برای پوشش مناسب همایش و نمایشگاه سالانه مطبوعات گفت: این سازمان می‌تواند در نقش برادر بزرگ‌تر به مطبوعات میدان داده و فعالیت‌های آنها را انعکاس دهد.

انتقاد گنجی از تبعیض دولت در قبال مطبوعات

در ادامه برنامه، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان که روزنامه‌اش از حضور در نمایشگاه مطبوعات امسال انصراف داد، در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره این‌که چرا چنین تصمیمی گرفته شد، گفت: نسبت به برخورد سیستم حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بخشی از رسانه‌ها انتقاد داریم و سال گذشته به طور مرتب این انتقادات را پیگیری کردیم و نتیجه‌ای نگرفتیم. وی با بیان این‌که تبعیض را بیشتر در حمایت‌ها می‌دانیم، ادامه داد: دولت یارانه بخشی از رسانه‌ها را به‌عنوان یک سیاست از پارسال قطع کرد و در آگهی‌های دولتی هم سهم ما را به یک ششم تقلیل داد و پیگیری‌های ما هم در این باره نتیجه نداد. گنجی، این برخوردها را سیاسی دانست و گفت: فکر کردیم شاید یک حرکت صنفی مانند شرکت نکردن در نمایشگاه مطبوعات مورد توجه بزرگان دولت قرار گیرد.

کواکبیان:‌عدم حضور در نمایشگاه سیاسی ‌است

انتظامی معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به این پرسش که آیا برای جلب نظر این‌گونه رسانه‌ها اقدامی انجام شد یا نه؟ گفت: نمایشگاه مطبوعات گردهمایی و جشن سالانه خانواده مطبوعاتی‌هاست و کسی که اعلام کند در این جشن شرکت نمی‌کند، حضور در خانواده را منتفی می‌کند.

سپس کواکبیان، مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری در پاسخ به آقای گنجی گفت: دوستانی که در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت نکردند نه اصولگرا هستند و نه دغدغه صنفی دارند بلکه آنها برخورد سیاسی می‌کنند. آنها به اتفاق با برجام مخالف بودند، اما زمانی که دیدند مقام معظم رهبری برجام را تائید فرمودند و با توجه به این‌که انتخابات را پیش رو داریم این دلواپسان می‌خواهند بگویند ما هم هستیم.

وی اضافه کرد: قطع کردن یارانه‌ها علت حضور نیافتن این روزنامه‌ها نیست زیرا روزنامه‌هایی مانند شهروند و اطلاعات با آن که یارانه‌های آنها قطع شده است، در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت کردند.

اما گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در پاسخ به کواکبیان گفت: نسبت دادن نیامدن برخی از رسانه‌ها به نمایشگاه مطبوعات امسال به برجام شبیه لطیفه است. وی با تاکید بر این‌که این نسبت دادن، دور از انصاف و تحلیل شخصی آقای کواکبیان است، افزود: اگر وزارت امورخارجه چنین نظری نسبت به ما داشته باشد آن را محترم می‌شماریم؛ آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه از روزنامه جوان به علت عملکردش در موضوع برجام تشکر کرد. وی ادامه داد: برخی با ژست خصوصی، پول‌های آلوده می‌گیرند بنابراین آقای کواکبیان نباید اصرار کند که این مساله را سیاسی کند. گنجی افزود: البته وی و دوستانشان ظاهرا غیر از مسائل سیاسی و انتخابات آینده، دغدغه‌ای ندارند و از این زاویه، مسائل را تحلیل می‌کنند.

انتظامی:‌ یارانه مطبوعات منتقد قطع نشده است

معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان این‌که دولت به هیچ وجه یارانه رسانه‌ای را فقط به علت این‌که منتقد است، قطع نمی‌کند گفت: روزنامه‌هایی در بخش خصوصی وجود دارند که منتقد دولت هستند، اما یارانه آنها قطع نشده است.

عنادی: جامعیت نمایشگاه با حضور همه رسانه‌ها بیشتر می‌شد

در ادامه مراد عنادی، مدیرمسئول روزنامه جام‌جم در ارتباط تلفنی با بیان این‌که اگر همه رسانه‌ها شرکت می‌کردند جامعیت این نمایشگاه بهتر بود، افزود: بهتر بود نشستی برگزار می‌شد و نظرات و دیدگاه‌های روزنامه‌ها درباره نحوه کمک‌های صنفی و قطع آن خواسته می‌شد و سپس به شکل پلکانی این اتفاق می‌افتاد نه این‌که یکباره قطع می‌شد. وی در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از کارکردهای مطبوعات براساس فصل سوم قانون مطبوعات را نقد سازنده با رعایت مرز نقد و توهین و افترا دانست و اظهار کرد: دولت‌ها باید میزان انتقادپذیری خود را افزایش و به مطبوعات به عنوان حلقه واسط مردم و مسئولان اجازه دهند در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آسیب‌شناسی کنند تا بر اساس آن برای این آسیب‌شناسی‌ها برنامه‌ریزی کنند. وی گفت: حواشی رویداد بزرگی مانند نمایشگاه مطبوعات موجب می‌شود که اصل موضوع، تحت‌الشعاع قرار گیرد که جالب نیست و باید تدابیری اتخاذ شود تا این اتفاقات تکرار نشود و همه جامعه مطبوعاتی کشور بتوانند در فضای عادلانه و منصفانه، دیدگاه‌هایشان را اعلام کنند و از امتیازات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور یکسان و فارغ از بحث‌های جناحی برخوردار شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها