دنیای فوتبال منتظر توپ طلاست. کاندیداها دوباره به صف شده‌اند و پیش‌بینی بر سر این که چه کسی توپ طلا را می‌برد از خیلی وقت پیش آغاز شده است.
کد خبر: ۸۵۴۵۵۴
دشمنان توپ طلا

توپ طلا اهمیت و اعتباری ویژه در فوتبال دنیا دارد و بزرگ‌ترین موفقیت انفرادی فوتبال است که یک بازیکن می‌تواند آن را به دست بیاورد. اما عالی‌ترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال منتقدان بسیار زیادی دارد. در واقع این منتقدان اهدای توپ طلای برترین بازیکن فوتبال دنیا را یک اشتباه مسلم در ورزشی می‌دانند که اساس کارش گروهی است.

مخالفان توپ طلای فوتبال دنیا سال به سال بیشتر می‌شوند و دلایل زیادی هم برای مخالفت خود با عالی‌ترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال عنوان می‌کنند. انتقادات در حالی اوج گرفته که از سال 2008 به بعد بازیکنی غیر از رونالدو و مسی این جایزه را نبرده است. در حالی که انتقادات نسبت به این جایزه معتبر فوتبالی هر سال اوج می‌گیرد نگاهی به بزرگ‌ترین مخالفان توپ طلای فوتبال دنیا می‌اندازیم:

فلسفه مرد فرانسوی

او بزرگ‌ترین دشمن توپ طلاست و حتی می‌گوید اهدای آن به بازیکنان احمقانه است. از نظر آرسن ونگر، سرمربی فرانسوی آرسنال یک بازیکن هرچقدر هم خوب و بی‌نظیر باشد نباید جایزه‌ای تحت عنوان توپ طلا به او تعلق بگیرد، چرا که تمام چیزی که از فوتبال به دست آورده حاصل زحمات هم‌تیمی‌هایش است نه فقط خودش.

او می‌گوید فوتبال دنیا اکنون مدرن‌تر از آن است که جایزه‌ای انفرادی مثل توپ طلا در آن وجود داشته باشد. ونگر سرسختانه اعتقاد دارد جایزه‌هایی همانند توپ طلا ماهیت فوتبال را که یک ورزش گروهی است زیرسوال می‌برد و باعث می‌شود خودخواهی و تکروی در دنیای فوتبال گسترده شود.

این مربی فرانسوی همیشه به شاگردانش تاکید می‌کند هرگز به جایزه‌های انفرادی فکر نکنند و برای به دست آوردن تلاش نکرده و فقط روی کار گروهی و تیمی اصرار کنند.

به نظر ونگر جایزه توپ طلا به یک عقده نزد بازیکنان تراز اول دنیای فوتبال تبدیل شده است. وی گفت: «من به هیچ عنوان طرفدار جایزه توپ طلا نیستم. در واقع من ضد توپ طلا به‌شمار می‌روم. اصلا مخالف جایزه‌های انفرادی شبیه توپ طلا هستم. به نظر من جایزه‌هایی از این قبیل کار گروهی را تخریب می‌کند.» ونگر سال گذشته توپ طلا را زیرسوال برد، همان طور که در سال‌های گذشته این جایزه انفرادی را به نقد کشیده بود. او امسال نیز بزرگ‌ترین منتقد توپ طلای فوتبال دنیا خواهد بود. ونگر آنقدر از توپ طلا متنفر است که حتی حاضر نیست یکی از بازیکنان تیم خودش این جایزه معتبر را ببرد! البته بسیاری با فلسفه‌های مرد فرانسوی در رابطه با توپ طلا موافقند.

مورینیو، منتقد همیشگی

مورینیو و ونگر هر چقدر با هم اختلاف‌نظر داشته باشند در این یکی مورد خیلی با هم عقیده‌اند؛ مخالفت با اهدای توپ طلای فوتبال دنیا به بازیکنان. مورینیو نیز عقیده دارد جایزه‌های انفرادی روح فوتبال را می‌کشد و در تناقض کامل با اصل و اساس فوتبال است. مورینیو در دو سال اخیر که این جایزه به رونالدو رسیده انتقادات خود را به اوج رسانده است. هر چند این روزها مورینیو و تیم تحت هدایتش حال و روز خوشی در لیگ برتر انگلیس ندارند، اما این دلیل نمی‌شود آقای خاص توپ طلا را از یاد ببرد. مورینیو نیز اعتقاد دارد توپ طلا چیزی جز یک جایزه پر‌زرق و برق نیست، جایزه‌ای که باعث اعتماد به نفس بیجا و غرور کاذب یک بازیکن می‌شود. البته به نظر می‌رسد اظهارات مورینیو در این رابطه بیشتر به این دلیل باشد که برنده دو توپ طلای دو سال گذشته کریستیانو رونالدو بوده است، بازیکنی که مورینیو اصلا ارتباط خوبی با او ندارد.

مورینیو می‌گوید اهدای جایزه‌ای همانند توپ طلا، اعتماد به نفس دیگر ستاره‌های درجه یک فوتبال را پایین می‌آورد و از سویی باعث می‌شود مواردی همچون کار تیمی و اتحاد زیر سایه خلاقیت‌های فردی قرار بگیرد. خلاقیت فردی در فوتبال خیلی به کار می‌آید، اما قرار نیست بخش اصلی آن باشد. این آخرین اظهارنظر مورینیو درباره توپ طلاست: «وقتی یک فوتبالیست با کمک هم تیمی‌هایش به بهترین شرایط می‌رسد خیلی غیر‌منطقی است که جایزه خودخواهانه توپ طلا را به خانه ببرد. نه، من اصلا موافق آن نیستم.»

دغدغه‌های گواردیولا

گواردیولا از یک سو برندگان توپ طلا را می‌ستاید و از سویی دیگر می‌گوید فیفا باید چنین جایزه‌ای را از جوایز سالیانه خود حذف کند. البته عصبانیت بیشتر او بابت این است که چرا در هفت سال اخیر فقط این رونالدو و مسی بوده‌اند که توپ طلا را به خانه برده‌اند. او سال گذشته خیلی کلافه و عصبی رو به خبرنگاران گفت: «سال دیگر هم در زوریخ مسی و رونالدو را خواهیم دید. حساب و کتابی وجود ندارد. توپ طلا را به جایزه‌ای تبدیل کرده‌اند که فقط مال مسی و رونالدو است.»

دو سال پیش در اوج رقابت بر سر کسب توپ طلا فرانک ریبری، ستاره بایرن مونیخ هم کاندیدای کسب این جایزه بود و بین سه نفر نهایی قرار گرفت، اما در نهایت این جایزه به رونالدو رسید تا گواردیولا بابت این اتفاق باز هم به مسئولان فیفا بتازد. در‌واقع به نظر گواردیولا اهدای جایزه به مسی و رونالدو برنامه‌ریزی شده است.

البته گواردیولا دلایل دیگری هم برای مخالفت با این جایزه دارد که مشابه دلایل ونگر و مورینیو است. او اعتقاد دارد فوتبال یک ورزش تیمی است‌. بنابراین اهدای جوایزی مانند توپ طلا که کاملا انفرادی و شخصی تلقی می‌شود، به بازیکنان اصلا صحیح نیست. او توپ طلا را جایزه‌ای برای ویترین شخصی بازیکنان می‌داند در صورتی که فوتبال یک ورزش کاملا تیمی است و باید جوایز در نظر گرفته شده برای آن نیز بر اساس همین کار تیمی و گروهی باشد.

گواردیولا که خود همواره یکی از برترین مربیان فوتبال دنیا بوده و حتی جایزه برترین مربی جهان را هم به خانه برده است توپ طلا را ظلم به دیگر بازیکنان خوب فوتبال دنیا می‌داند.

منبع: اکسپرس

مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها