جدیدترین قسمت «کیش آدمکش» فرصت خوبی برای آشتی با این سری است

سندیکای جهان وطنی

یکی از دلایلی که سری کامیک‌ها و بعدها سریال مردگان متحرک (The Walking Dead) را به چنین فرنچایز بزرگی تبدیل کرد (با حدود 150 شماره کامیک، چند کتاب داستانی، دو عنوان بازی ویدئویی، چند بازی موبایلی، یک سریال و چند محصول فیزیکی از اکشن فیگِر یا فیگور گرفته تا بازی‌های فکری تخته‌ای و فنجان و نوشابه) نبود محسوس عنصر قضاوت در داستان است البته این فرنچایز هم خالی از ایراد نیست.
کد خبر: ۸۵۶۲۷۴
سندیکای جهان وطنی

به گزارش جام جم کلیک ،همه داستان مرگ شخصیت‌های سیاهپوست را بعد از ورود یک سیاهپوست جدید به سریال می‌دانیم، اما نحوه برخورد با مسائل اجتماعی در روایات این فرنچایز به گونه‌ای دیگر است.

به جای شعار دادن، به شخصیت بخشیدن به افراد اهمیت داده شده و قضاوت به‌عهده مردم گذاشته شده است.

همین رویکرد بود که در قسمت سوم از فصل ششم، به مثابه چند مورد دیگر، به متقاعدکننده‌ترین شکل ممکن بسیاری از کلیشه‌های تصنعی و مسخره سینما و تلویزیون را شکست و هر دو قطب اعتقادی (بخشش و بال و پر دادن به همه حتی خائنان، در مقابل تعهد به هدف و قربانی کردن بی‌کفایت‌ها) شکست خوردند و عبرت گرفتند.

این رویکرد ارزشمند بارها در سری کیش آدمکش دیده شده است. در یکی از عناوین فرعی کیش آدمکش 2، اتزیو با یکی از سران تمپلارها (یا شوالیه‌های معبد) مناظره‌ای داشت.

در این مناظره هر دو دلایلی منطقی برای عقاید و نیات خود آوردند. شوالیه معبد از خیره‌سری عوام می‌گفت و این که چطور باید برای حفظ نظم، آنان را در بند کرد و با خلق یک «نظام نوین جهانی» که همه را زیر یک پرچم متحد می‌کند.

از شورش و جنگ‌های بعدی جلوگیری کرد یا با تاسیس یک حکومت توتالیتر جهانگیر و یکپارچه به آشوب‌ها پایان داد.

در مقابل، اتزیو از اهمیت آزادی بیان و اعتقاد برای پیشرفت و به بار نشستن ثمره‌های انسانیت می‌گفت، زیرا یک نظام نوین جهانی خواه ناخواه افراد فاسد را جذب خود خواهد کرد، اما اجازه اعتراض را به نیک سرشتان نخواهد داد.

در سندیکا این رویکرد بی‌طرفانه در تمام داستان رخنه‌یافته است؛ چه در فلسفه‌ها و نظرات سیاسی، چه در عقاید و سلوک شخصی. دو شخصیت اصلی داستان، جی‌کاب و خواهرش ایوی، هر دو از اعضای محفل آدمکش‌ها، رویکرد خاص خود را دارند.

جی‌کاب شوخ‌طبع، بی‌خیال و سرخوش است و ایوی سنگین، موقر و باهوش. جِی‌کاب به زور بازو متوسل می‌شود و ایوی به زیرکی خود.

جی‌کاب با سر و صدا و تخریب به هدف می‌رسد و ایوی با دقت و بدون جلب توجه. با این حال و با وجود تمام بحث‌هایی که در طول داستان بین آنها در می‌گیرد، هر دو در نهایت به هدف و نیت درست رسیده و کار را تمام می‌کنند.

نویسنده داستان، جفری یوهالِم که سابقه درخشانی دارد، در شخصیت دادن و پخته کردن این دو قهرمان کم نگذاشته و همذات‌پنداری با هر دوی آنها راحت است.

هنر زندگی نیز در همین است که یاد بگیریم تا وقتی کسی پیش خفت سر خم نکرده و آلوده به ذلت نشده، فرقی ندارد از چه دری وارد شده و چه رویکردی پیشه کرده است.

اگر پایان بی‌رمق و رئیس انتهایی نچسب بازی را قلم بگیریم، با یکی از بهترین داستان‌ها در تمام سری کیش آدمکش طرفیم که دوشادوش قسمت دوم حرکت می‌کند.

صداپیشگی ممتاز و موسیقی دلنواز هم که از امضاهای این سری است و در این قسمت نیز حسابی از خجالت مخاطبان در آمده‌اند.

گیم‌پلی بازی در این قسمت یک تغییر هسته‌ای را به خود می‌بیند. تفنگ کمندانداز به دو شخصیت بازی (که به جز مراحل داستانی اجباری، هر گاه اراده کنید می‌توانید بین آنها سوئیچ کنید) اجازه می‌دهد به سادگی و مثل اسپایدرمن در محیط لندن قرن نوزدهم گشت و گذار کنند.

کمندانداز را می‌توان منجی حقیقی سفر در نقشه‌های کیش آدمکش دانست که برای هواداران متعهد ملال‌آور شده بود.

این بار هنگامی که شخصیت‌های بازی در معرض حضور دشمنان قرار دارند، نمایه گردی دور آنها نقش می‌بندد که محل حضور دشمنان را نشان می‌دهد. این مورد به سادگی بیشتر مخفیکاری‌ها و استراتژی برای کشتن دشمنان منجر شده است.

خواهر و برادر دوست‌داشتنی بازی، مهارت‌ها و خصوصیات به‌شدت متمایزی دارند. برای مثال ایوی حدود دو برابر جی‌کاب چاقوی پرتابی دارد و با ایستادن در حالت مخفیکاری، می‌تواند نامرئی شود.

در عوض جی‌کاب از زور بازو و استقامت بیشتر برخوردار است. واضح است ایوی در مراحل جایزه‌گیری و مخفیکاری خوش می‌درخشد و جی‌کاب در نزاع‌های جمعی و تعقیب و گریز.

از دلچسب‌ترین لحظات بازی، تعقیب و گریز با کالسکه است. درگیری‌هایی تماشایی در این صحنه‌ها رقم می‌خورد و تنوع و جذابیت بازی را دوچندان می‌کند. کنترل کالسکه‌ها نرم و روان است و خللی به آن وارد نیست.

کنترل بازی بیش از قبل به سوی ساده‌سازی پیش رفته است. با این‌که عده‌ای سادگی بیش از حد آن را نمی‌پسندند.

اما هنوز هم سفر و درگیری در دنیای کیش آدمکش لذتی وصف‌ناپذیر دارد و گلیچ‌ها و خطاهای کنترل بازی که گاهی به انحراف از مسیر یا سقوط بی‌مورد می‌انجامد، از کمترین میزان برخوردارند.

مدیریت و تقویت گنگ جی‌کاب از دیگر جذابیت‌های این قسمت است که سپری کردن وقت برایش خالی از لطف نخواهد بود. با پیشرفت بیشتر گنگِ جی‌کاب، مصایب درگیری در ازدحام (که عکس‌العمل‌های جالب مردم را در پی دارد) کمتر خواهد شد.

طراحی تحسین‌برانگیز لندن با تمام سازه‌های تاریخی و مطرحش و القای موفق حس و حال فقر و فساد، در عین حال امید و مبارزه، در کنار روایت کم‌نقص و جذاب، این قسمت را چنان موقر کرده که می‌توان تمام کاستی‌های Unity را فراموش کرد. هرکس به هر دلیلی که با این سری قهر کرده، اکنون انگیزه خوبی برای آشتی دارد.

Assassin’s Creed: Syndicate

پلتفرم Xbox One، PS4

Windows

ناشر Ubisoft

سازنده Ubisoft Quebec

سبک اکشن ـ ماجرایی

مخفیکاری

امتیاز 8.5

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها