دکتر علیرضا شیروی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز ایلام:

توجه به نیاز مخاطبان منطقه اولویت ماست

رادیو ایلام، بهمن 1351 در شهر ایلام با استودیویی کوچک و با فرستنده‌ای به قدرت یک کیلووات شروع به کارکرد و نخستین فرستنده تلویزیونی این استان در نیمه دوم سال 1352 و با قدرت یک کیلووات در ایستگاه نخجیر ایلام افتتاح شد.
کد خبر: ۸۵۳۷۲۰
توجه به نیاز مخاطبان منطقه اولویت ماست

صداوسیمای ایلام تا سال 1364 زیرنظر مرکز کرمانشاه اداره می‌شد. در همین سال مقدمات استقلال مرکز فراهم و در نهایت سال 1365 مستقل شد. شبکه استانی صدا در بهمن 1380 و شبکه استانی سیمای ایلام در تیر 1380 افتتاح شد. این مرکز با تربیت نیرو‌های جوان، هنرمند و مستعد در حال حاضر جایگاه مطلوبی بین مراکز صدا و سیما دارد.

مدیرکلی مرکز ایلام، بر عهده «علیرضا شیروی» است او دانش‌آموخته دکتری مطالعات امنیت ملی و مدرس رشته‌های جامعه‌شناسی و انقلاب اسلامی است. با دکتر شیروی درخصوص فعالیت‌های رسانه‌ای صداوسیمای مرکز ایلام به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل می‌خوانید.

از نظر شما شبکه‌های استانی چطور می‌تواند به شبکه‌های جریان‌ساز در کشور تبدیل شود؟

در حال حاضر شبکه‌های استانی صدا و سیما در استان‌ها مهم‌ترین رسانه محسوب می‌شود و به عنوان رسانه‌ای جریان‌ساز در کشور مطرح‌است. این موضوع را می‌توان از انعکاس مهم‌ترین رخدادهای استان‌ها در شبکه‌های سراسری و فضای کشور متوجه شد. شبکه‌های استانی در همه شهرها در خدمت مردم و در کنار مسئولان هستند تا بتوانند علاوه بر ارتقای همه ظرفیت‌های استان‌ها، همدلی و وحدت را ترویج دهند.

استان ایلام چه ظرفیت‌های رسانه‌ای را در اختیار دارد که از آن طریق بتواند در سطح ملی و حتی بین‌المللی موثر باشد؟

استان ایلام در طول انقلاب و به‌خصوص دوران دفاع مقدس شاهد رویدادهای مهمی ازجمله آزادسازی مهران، فتح میمک و حادثه بمباران زمین فوتبال چوار بوده است که در عرصه ملی کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است. یا چهره‌ها و بزرگانی در عرصه مقاومت، دفاع مقدس و ادبیات در این استان هستند که به آنها کمتر پرداخته شده است که از آن میان می‌توان به شهید آیت‌الله حیدری ایلامی که از روحانیون مبارز انقلاب و سپس دوران دفاع مقدس بوده‌اند اشاره کرد. همچنین ادبیات و موسیقی ایلام با پیشینه تاریخی و پشتوانه‌های غنی فرهنگی و البته برخورداری از هنرمندان برجسته و مستعد ظرفیت‌هایی را در اختیار دارد که من و همه همکارانم در صدا و سیمای ایلام در تلاشیم بتوانیم همه این ظرفیت‌‌های موجود را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کنیم.

شما مخاطب بین‌المللی هم دارید؟

بله، بسیاری از آثار صدا و سیمای مرکز ایلام برای مردم در سطح بین‌المللی شناخته شده و حتی این آثار رتبه‌هایی را کسب کرده است که از آن میان می‌توان به حیات در رگ‌های سرد، زندگی در کسوف و در پناه بلوط اشاره کرد. همچنین ما با استفاده از اشتراکات زبانی مردم استان مخاطبان کردزبانی در کشورهای همسایه داریم.

همین رویکرد شما باعث شد دکتر حیدر احمد القطبی رئیس شبکه الاشراق عراق در نامه‌ای از رئیس سازمان رسانه ملی قدردانی کند؟

رویکرد من و همه همکارانم در این شبکه جذب حداکثری است. از همین رو دکتر حیدر احمد القطبی در نامه‌ای به دکتر سرافراز با اشاره به اشتراکات زبانی نزدیک به سه میلیون کرد عراقی با مردم ایلام بیان کرده بودند مخاطبان شبکه الاشراق عراق از برنامه‌های شبکه استانی ایلام بهره می‌برند. همان طور که در این نامه هم به آن اشاره شده بود مرکز ایلام در راه انتقال پیام و اشتراکات زبانی مردم استان ایلام و مخاطبان کردزبان در عراق و کشورهای همسایه است. بدون شک هر استان حسب ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی منحصربه‌فردی که دارد، مانند رنگین‌کمانی از زیبایی‌های خداوندی است و هنرمندان شبکه‌های استانی می‌توانند به خوبی با شناخت این ظرفیت‌ها، فرصت‌های رسانه‌ای شدن آنها را طراحی و برنامه‌ریزی کنند.

مهم‌ترین هدف و رویکرد شما در شبکه استانی ایلام چیست؟

مهم‌ترین اولویت ما توجه به نیاز مخاطبان استان و منطقه است. در حال حاضر شبکه‌های مختلف رسانه‌ای در جنگ رسانه‌ای حضور دارند و شبکه‌هایی موفق خواهند بود که بتوانند نیازهای مخاطبانشان را فراهم کنند. با شناخت جامعی که از استان و منطقه داریم نیازهای مخاطبانمان را شناسایی کرده‌ایم و با برنامه‌ریزی های کوتاه و بلند‌مدت در تلاشیم بتوانیم نیازهایشان را مرتفع کنیم. شما در نظر بگیرید در همین سیل اخیری که بی‌سابقه بود، شبکه استانی با تشکیل ستاد بحران در مرکز و تهیه گزارش‌های به موقع و اطلاع‌رسانی‌های دقیق در خدمت مردم و مسئولان بود. از همین رو آقای نوبخت معاون رئیس‌جمهور، از صدا و سیمای مرکز ایلام که از مراحل اول وقوع سیل، پیگیر مشکلات ناشی از این حادثه طبیعی بود و در انعکاس مشکلات و خسارات سیل در کنار سیل‌زدگان حضور مستمر و اثر‌گذاری داشت، قدردانی کرد.

معتقدیم رسانه زمانی موثر خواهد بود که اولویت اولش مخاطب باشد و برای او برنامه‌سازی کند. نباید فراموش کنیم که شبکه استانی ایلام نیز با ویژه‌برنامه‌ها و پخش عزاداری‌های این منطقه از شبکه‌های سراسری در سال جدید نقش ماندگاری در توسعه فرهنگ عاشورایی در کشور داشت.

تا چه اندازه از هنرمندان استانی حمایت می‌کنید؟

بدون شک شبکه‌های استانی بدون هنرمندان بومی موفق نخواهند بود. در تلاشیم از همه شخصیت‌های هنری استان در تولید برنامه هایمان استفاده کنیم. حمایت‌هایی که صورت گرفته اعم از برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر تولیدات فاخر و استعدادیابی جوانان متعدد و به تبع آن اعتماد به آنها برای بروز توانایی‌ها و ظرفیت‌های هنری در بخش‌های مختلف بوده است. با کمبودهایی که در شهرستان‌ها و صدا و سیمای مراکز وجود دارد، جوانان و برنامه‌سازان مستعد مراکز با عشق و علاقه نسبت به بوم و فرهنگ خود، آثار ماندگاری را خلق کرده‌اند.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها