نمایشگاه مطبوعات از شنبه آغاز می‌شود

لشکر اهالی رسانه در راه مصلای تهران

بزرگ‌ترین گردهمایی رسانه‌های کشور که از شنبه در مصلای امام خمینی تهران آغاز به‌کار می‌کند، میزبان اهالی رسانه و مردم است.
کد خبر: ۸۵۲۳۱۲
لشکر اهالی رسانه در راه مصلای تهران

به گزارش جام‌جم، رئیس بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که این نمایشگاه برای رسانه‌ای‌ها بزرگ‌ترین تجمع محسوب می‌شود، از حضور 600 رسانه در نمایشگاه امسال خبر داد.

به گفته حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این رسانه‌ها از میان 730 متقاضی برای شرکت در این رویداد انتخاب شد. او با بیان این‌که تقاضای برخی از این رسانه‌ها به دلایل مختلف از جمله نداشتن مجوز پذیرفته نشده است، افزود: از این 730 متقاضی، 130 رسانه در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده‌اند و 28 درصد از رسانه‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات را به خودشان اختصاص داده‌اند.

انتظامی با اشاره به این‌که سال گذشته 520 رسانه در نمایشگاه مطبوعات حاضر بودند، از رشد کمی شرکت‌کنندگان خبر داد و گفت: امسال600 رسانه در 567 غرفه در قالب تشکل‌ها و موسسات مطبوعاتی و... در نمایشگاه حاضرند.

دولت یا اصناف، مساله این است

معاون وزیر ارشاد در امور مطبوعات و رسانه‌ها معتقد است، نمایشگاه مطبوعات و تمام فعالیت‌های رسانه باید توسط خود اهالی رسانه صورت بگیرد و دولت فقط باید به تحقق این پدیده‌ها کمک کند. او تأکید دارد نمایشگاه مطبوعات امسال با کمک و طراحی خود اهالی رسانه برگزار می‌شود. اما امور نمایشگاه مطبوعات تا چه اندازه به اصناف و انجمن‌ها واگذار شده است؟

انتظامی در این رابطه به تشکیل شورای سیاستگذاری نمایشگاه از میان تشکل‌های صنفی مدیریتی مطبوعات اشاره کرد و گفت: شرکت تعاونی مطبوعات،‌ انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن مدیران مسئول نشریات کشور،‌ انجمن صنفی مدیران رسانه‌ای استان تهران و انجمن نشریات کشاورزی همراه قائم‌مقام ستاد نمایشگاه و مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، شورای سیاستگذاری نمایشگاه را تشکیل می‌دهند که از چند ماه پیش فعالیت‌هایشان را آغاز کردند.

آن‌طور که انتظامی می‌گوید برخی از مسئولیت‌های نمایشگاه نیز به انجمن‌ها واگذار شده است.

به گفته او، در نمایشگاه امسال مسئولیت اداره غرفه رسانه و مقاومت را انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس برعهده دارد یا نمایشگاه عکس توافق هسته‌ای را انجمن عکاسان مطبوعاتی برگزار می‌کند.

توجه به رسانه‌های خصوصی

رئیس بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات با بیان این‌که همانند سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات امسال نیز غرفه‌ها به‌صورت موضوعی تقسیم‌بندی شده است، افزود: بر اساس تقسیم‌بندی‌های صورت گرفته، در گروه‌های دین و اندیشه 27، فرهنگی و هنری 57، سیاسی و اقتصادی 79، آموزشی و تخصصی 71، عمومی و خانواده 44 و کودک و نوجوان 7 رسانه حضور پیدا کرده‌اند.

انتظامی با اشاره به این‌که 340 رسانه بخش خصوصی در نمایشگاه امسال حضور دارند، توجه به رسانه‌های بخش خصوصی را یکی از سیاست‌های امور مطبوعاتی دانست.

البته به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، در نمایشگاه امسال افزون بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها، موسسات مطبوعاتی، روابط عمومی‌ها، ادارات ارشاد استان‌ها، خانه مطبوعات استان‌ها، مطبوعات و رسانه‌های استانی، موسسه خانه کتاب، صندوق اعتباری هنر، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و... نیز شرکت خواهند کرد.

او از افزوده شدن یک غرفه جدید با عنوان چهره‌ها و تجربه‌ها در نمایشگاه مطبوعات امسال خبر داد و اظهار کرد: این غرفه با حضور پیشکسوتان رسانه‌ای در راستای قدردانی و استفاده از تجربیات آنها بنا شده است.

دولت الکترونیک و گلایه برخی از رسانه‌ها

روز یکشنبه که فهرست نهایی متقاضیان حضور در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و شماره هر غرفه و نقشه طراحی شده از سوی کمیته اطلاع‌رسانی این نمایشگاه منتشر شد، غیبت دو خبرگزاری فارس و تسنیم و احتمالا روزنامه وطن‌امروز، پرسش‌برانگیز بود.

هر چند این رسانه‌ها به طور واضح دلایل حضور نیافتنشان در نمایشگاه را اعلام نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد در اختیار قرار ندادن فضای مورد نیاز این رسانه‌ها، دلیل اصلی نیامدن آنها به نمایشگاه باشد. ثبت‌نام نمایشگاه امسال به صورت الکترونیکی صورت گرفته و بیشترین متراژی که در اختیار متقاضیان قرار گرفته، 96 مترمربع است. انتظامی این شیوه را حرکت در مسیر دولت الکترونیک و عدالت بیشتر عنوان می‌کند و معتقد است ثبت‌نام الکترونیک به تسریع و تسهیل بیشتر در امور مطبوعاتی کمک می‌کند. او با شاره به این‌که جانمایی غرفه‌ها نیز به صورت الکترونیک انجام شده تا گلایه‌ها کمتر شود، در پاسخ به این‌که چرا برخی رسانه‌ها از حضور در نمایشگاه امسال صرف‌نظر و به نوعی نمایشگاه را تحریم کرده‌اند، گفت: دوره تحریم گذشته است، اما این را‌که بعضی رسانه‌ها در نمایشگاه حضور ندارند خودشان باید پاسخ بدهند. ما این فضا را برای حضور همه رسانه‌ها ایجاد کرده‌ایم.

بلندگوهای قوی‌ ممنوع

اگر در یکی دو دوره اخیر به نمایشگاه مطبوعات سر زده باشید، احتمالا از سروصدایی که برخی غرفه‌ها ایجاد می‌کنند، سرسام گرفته‌اید. برخی از رسانه‌ها در غرفه خود برای برگزاری نشست یا برنامه‌های خود به نصب بلندگو مبادرت می‌ورزند و همین مسأله سبب شده که بازدیدکنندگان با هیاهوی عجیب روبه‌رو باشند. انتظامی هر چند این مسأله را سبب نشاط نمایشگاه دانست، در کل این انتقاد را پذیرفت و افزود: امسال سعی کردیم با ایجاد غرفه‌هایی با عنوان تالار مناظره و گفت‌وگو این مساله را مدیریت کنیم. همچنین در آیین‌نامه نمایشگاه تأکید شده غرفه‌ها مجاز به استفاده از بلندگوهای ده وات به بالا نیستند.

بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از 16 تا 22 آبان‌ماه با شعار «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» در محل مصلای امام خمینی برپا می‌شود.

جام‌جم میزبان شماست

روزنامه جام‌جم امسال نیز مانند سال‌های گذشته در نمایشگاه مطبوعات حضور خواهد داشت. امسال در شبستان سوم، غرفه 327 منتظر دیدار شما عزیزان هستیم تا با نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود ما را در خدمت‌رسانی هر چه بهتر در عرصه اطلاع‌رسانی یاری کنید.

قطعا برنامه‌های متعددی را در غرفه جام‌جم مانند سال‌های گذشته شاهد خواهید بود. مهمانان ارجمندی را هم در روزهای مختلف برگزاری نمایشگاه دعوت خواهیم کرد که تمام این برنامه‌ها در روزهای آینده با جزئیات بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها