بررسی عملکرد صداوسیما در سال 94

راه رفتن بر لبه تیغ

صداوسیما به نامه ابتکار پاسخ داد

«حق دانستن» مردم را محترم بشماریم

در پی رسانه‌ای شدن نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به رئیس سازمان صداوسیما، روابط عمومی رسانه ملی با ارائه توضیحاتی به مطالب مطرح شده در این نامه پاسخ داد.
کد خبر: ۸۵۱۷۵۲
«حق دانستن» مردم را محترم بشماریم

به گزارش جام جم سیما ، در توضیحات روابط عمومی صدا وسیما آمده است با توجه به برخی ادعاهای مطرح شده در نامه خانم ابتکار به نظر می رسد ذکر موارد زیر می تواند به شفاف سازی این موضوع کمک کند.

1- آنچه که در نامه خانم دکتر ابتکار به آقای دکتر سرافراز برجسته شده است، بهره‌برداری سیاسی از اعتراض صنفی کارکنان حفاظت محیط زیست است، در حالی که با مرور بر گزارش پخش شده درخصوص موضوع مورد بحث خانم ابتکار مشخص می‌شود که رسانه ملی حسب وظیفه ذاتی خود نسبت به پوشش یک رویداد اقدام کرده است، پس اگر به این نکته اعتقاد داشته باشیم که دانستن حق مردم است باید این حق را محترم شمرده وبه آن پاسخ ‌دهیم.

2- در نامه رئیس سازمان محیط زیست اشاره شده است که همکاران گروه خبری رسانه به کدام مسئول محیط زیست برای پاسخگویی به این تجمع مراجعه کردند، باید اشاره کرد که بسیاری از گزارش‌های تهیه شده از رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و.... گزارش‌هایی است که با هدف اطلاع رسانی پخش می شود و در این خصوص صداوسیما از پاسخ دهی مسئولان امر استقبال می کند.

3- ظاهراً برخی از مسئولان توقع دارند که صداوسیما صرفاً به انعکاس فعالیت‌های آن‌ها مبادرت کند و به مسایل و مشکلات دستگاه‌ها نپردازد. این یک امر بدیهی است که رسانه ملی بنا به هویت و کارکرد ذاتی خویش بیش از لحاظ کردن منافع و مصلحت هر گروه و جناح سیاسی باید منافع ملی و مصلحت مردم و مملکت را در نظر بگیرد بنابراین طرح یک مشکل دلیل بر اراده رسانه بر تضعیف یک نهاد و سازمان نیست. بیان مشکلات با هدف کمک به رفع آن یکی از کارکردهای هر رسانه ای است و رسانه ملی هم نه تنها از آن مستثنی نیست که به واسطه همگانی بودن، آن را از اولویت های خود می‌داند.

4- در بخشی از نامه اشاره شده است که رسانه ملی با سوء استفاده از فضای نقادی و آزادی بیان در دولت یازدهم و سازمان محیط زیست، به بهره‌برداری‌هایی از اعتراضات صنفی کارکنان سازمان محیط زیست پرداخته که نوعی تحریک است. اولاً فضای انتقادی و آزادی بیان که ایشان از آن یاد می‌کنند، نباید باعث نگرانی از پخش یک گزارش باشد، ثانیاً اگر قرار باشد اقدام رسانه ملی در انعکاس برخی مشکلات، سیاسی کاری جلوه داده شود، چگونه می توان انتظار داشت که رسانه با هدف اطلاع رسانی به مردم به انجام وظیفه در پوشش رویدادها بپردازد؟ ثالثاً پخش گزارش‌های خبری از مشکلات و رویدادهای مختلف، سازماندهی رسانه ملی علیه دولت نیست و انتساب چنین عملکردی به رسانه، ناشی از برداشت شخصی افراد و علاقه آنان به وارد کردن برچسب سیاسی به موضوعات تخصصی و کاملا حرفه ای است.

5- ضمناً باید یادآورشد صداوسیما منتسب به هیچ جبهه و جناحی نیست و ورود به چنین فضاهایی را به دور از ساحت خود می داند. این سازمان به منظور شفاف سازی و حل مشکلات موجود، آمادگی خود را برای میزبانی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست برای ارائه توضیحات در مورد تجمع فوق و سایر موارد از طریق برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی اعلام می دارد. کما اینکه تا کنون نیز برنامه ها و گزارش های متنوع را بعضا با حضور مسئولان و در ارتباط با وظایف و عملکرد آن سازمان تهیه و پخش کرده است. به عنوان مثال می توان به عملکرد رسانه ملی در خصوص موضوع محیط زیست و توسعه پایدار در سال 93 اشاره کرد که 5009 ساعت برنامه را در شبکه های رادیویی و تلویزیونی شامل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها