مروری بر اتفاقات بسکتبال دهه 30 خورشیدی با کمال مشحون

یک دهه بسکتبال با «کمال» افتخار

میزبانی بسکتبال ایران در بازی بین قاره ها ؛ از بلوف تا واقعیت

جام جم ورزشی : فدراسیون بسکتبال ایران برای رقابت های بین قاره ای انتخابی المپیک درخواست میزبانی داد.
کد خبر: ۸۴۸۵۱۱
میزبانی بسکتبال ایران در بازی بین قاره ها ؛ از بلوف تا واقعیت

به گزارش گروه ورزشی جام جم آنلاین ، روز گذشته خبر نصف و نیمه درخواست میزبانی فدراسیون بسکتبال ایران ، رسانه ها را به اشتباه انداخت تا ابهاماتی برای میزبانی ایران در بازی بین قاره ای انتخابی المپیک بوجود آید.

سایت فدراسیون بسکتبال نوشت : فدراسیون بسکتبال ایران پیشنهاد رسمی خود برای اخذ میزبانی رقابت های گزینشی المپیک 2016 ریو در منطقه آسیا به پاتریک باومن دبیر کل فدراسیون جهانی بسکتبال ارائه کرد. محمود مشحون رئیس فدراسیون ضمن تایید این خبر افزود: در راستای افزایش امید ایران برای رقابت های المپیک پیش رو تقاضای خود را ارائه نموده ایم .شایان ذکر است 18 تیم باقیمانده برای کسب سه سهمیه المپیک 2016 ریو تیر ماه سال آینده در قالب سه گروه 6 تیمی با هم رقابت خواهند نمود و در پایان تیم های اول هرگروه مسافر ریو خواهند شد. ضمن اینکه برای هرگروه و بازی های آن یک میزبان تعیین شده است .

سایت فدراسیون در انتهای خبر نوشت: " ... برای هر گروه و بازی های آن یک میزبان تعیین شده است " که باید پرسید وقتی برای هر گروه میزبان تعیین شده است چرا فدراسیون بسکتبال تقاضای میزبانی داده است؟

از طرفی سایت فدراسیون فقط به یک جمله از محمود مشحون اکتفا کرده و درباره مهلت تعیین شده از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) و شرایط میزبانی به نکته ای اشاره نکرده است.

براساس اطلاعات موجود تیم های میزبان تا 28 سپتامبر می توانند علاقه مندی خود را اعلام کنند و تا 11 نوامبر باید درخواست رسمی خود را به فیبا بدهند. این مرحله در ایران با همکاری و موافقت رسمی وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک امکان پذیر است اما در مراحل بعدی شرایط دشوارتر می شود.

فدراسیون بسکتبال که در سیزده سال گذشته فقط میزبانی رقابت های غرب آسیا یا نوجوانان، جوانان و امیدهای آسیا را بر عهده داشت ، هرگز در سطح رقابت های بین المللی مهم برای تیم ملی بزرگسالان ، میزبان نبوده است. به طوری که میزبانی رقابت های مهم ، به یک آرزو همراه با حسرت برای هواداران بسکتبال تبدیل شده است. فدراسیون بسکتبال همواره دلیل ناکامی خود را در درخواست میزبانی ها فقدان امکانات سخت افزاری اعلام کرد اما اکنون چه اتفاقی افتاده و با استناد به چه امکانات سخت افزاری درخواست میزبانی رقابت های گزینشی به فیبا داده شده است؟

فیبا در رقابت های گزینشی سعی دارد بازی ها را در سه قاره برگزار کند.اروپا؛ روسیه و ترکیه . آمریکا ؛ کانادا و مکزیک و آسیا فیلیپین و ایران.اگر درخواست میزبانی ایران به موقع ارسال شده باشد ایران بر سر میزبانی با فیلیپین جدال می کند که پیش از این نیز فیلیپینی ها درخواست میزبانی رقابت های جهانی 2019 را نیز اعلام کرده بودند.

ایران که تاکنون برنامه ای از پیش تعیین شده برای درخواست میزبانی بازی های گزینشی نداشت برنامه های داخلی خود را طوری طراحی کرد که برهم زدن این برنامه مشکلات تازه ای را گریبانگیر بسکتبال می کند. بر اساس برنامه ریزی فدراسیون لیگ برتر بسکتبال از هفتم آبان آغاز می شود و با احتساب بازی های مقدماتی و حذفی ، پایان لیگ خرداد سال آینده است در حالی که بازی های گزینشی المپیک از پانزدهم تیرماه آغاز می شود بنابراین فدراسیون بسکتبال در صورت میزبانی باید رقابت های لیگ برتر را کوتاه تر برگزار کند که این مساله مشکلات جدیدی را پیش روی باشگاههای ایران ایجاد می کند.

در زمینه امکانات سخت افزاری نیز به نظر می رسد فدراسیون بسکتبال با امکانات موجود فقط به تجهییز سالن 12 هزار نفری آزادی فکر می کند که باید دید این سالن در مدت زمان هشت ماه تا آغاز رقابت های گزینشی به استانداردهای لازم فیبا می رسد یا خیر؟

بحث اسپانسرها که البته بخشی از آن را اسپانسرهای دائمی فیبا تامین می کنند نکته دیگر در راه میزبانی کشورهاست اما بخش عمده ای هم متوجه بسکتبال ایران است که باید پرسید آیا فدراسیون بسکتبال می تواند از عهده تامین نیازهای مالی این رقابت ها بیرون بیاید؟

افشین رضاپور/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها