درحالی که آمریکا طی پیامی از کشورهای غربی خواسته است تا 24 آذر روز ارائه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان از داد و ستد با ایران دست بکشند، خبرها حاکی است برخی شرکت‌های آمریکایی جسته و گریخته نمایندگان خود را به ایران فرستاده‌اند تا از رقابت حضور در پروژه‌های صنعت نفت کشورمان جا نمانند.
کد خبر: ۸۴۵۷۵۶
حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران

به گزارش روزنامه جام‌جم، درحالی که در چند ماه اخیر نمایندگان شرکت‌های مطرح بین‌المللی به ایران سفر کرده‌اند تا نسبت به حضور در طرح‌های توسعه‌ای کشورمان اعلام آمادگی کنند، چند روز پیش مطلبی منتشر شد مبنی بر این که دولت آمریکا طی پیامی محرمانه به سایر کشورها، از آنها خواسته است دادوستد تجاری با ایران و فعالیت در حوزه نفت و گاز کشورمان را تا زمان برگزاری اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تا 24 آذرماه به تعویق بیندازند.

آمریکا: ایران هنوز تحریم است

در این پیام که بیشتر مخاطبانش شرکت‌های نفتی و بانکی است، آمده: مادامی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود به طور کامل عمل نکرده است تحریم‌های نفتی و بانکی همچنان پابرجا ست و شرکت‌های نفتی و بانک‌ها نباید برای دادوستد با ایران عجله داشته باشند.

یک مقام آگاه با تائید این پیام محرمانه به رویترز گفته است: ایالت متحده آمریکا با این پیام قصد داشته به دولت‌های مختلف (غربی) گوشزد کند در زمینه لغو تحریم‌های ایران نباید جلوتر از آمریکا حرکت کنند.‌بنابراین گزارش، از زمان توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، نمایندگان بلندپایه دولتی از کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، اتریش و هند به منظور انجام مذاکرات اقتصادی و نفتی برای شروع مناسبات رسمی در بعد از رفع تحریم‌ها به ایران سفر کرده‌اند. ‌علاوه برآن نمایندگان شرکت‌هایی چون بی پی، رویال داچ شل، توتال، انی و زیمنس نیز به صورت جداگانه در مورد حضور در پروژه‌های توسعه‌ای نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه ضمن سفر به کشورمان با مقامات رسمی گفت‌وگو و مذاکراتی داشته‌اند. ‌ضمن این که قرار است طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت کشورمان طی کنفرانسی در تهران و لندن در قالب شکل جدیدی از قراردادها رونمایی شود.

حضور غیررسمی آمریکایی‌ها در ایران

با این که خبرنگار روزنامه جام‌جم کسب اطلاع کرده است یک گروه آمریکایی برای حضور در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی به ایران آمده است و در جزیره کیش جلساتی را نیز برگزار کرده است، یک مقام آگاه بدون اشاره‌‌ به پروژه‌های مورد مذاکره یادآور شد: عموم پروژه‌هایی که به‌خصوص آمریکایی‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در آنها اظهار تمایل کرده‌اند، پروژه‌هایی هستند که نیاز به فناوری پیشرفته‌ای دارند و تعداد محدودی از شرکت‌های بین‌المللی امکان انجام آنها را پیدا کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها