سیستم ایمیج در ویندوز 10 نیز وجود دارد

تهیه بک‌آپ هارد‌دیسک در ویندوز

شاید شما هم در میان دوستان و اقوام خود کسانی را سراغ داشته باشید که تنها نسخه پایان‌نامه، مقاله یا آلبوم خانوادگی خود را که روی هارددیسک لپ‌تاپ یا رایانه منزل‌شان ذخیره بوده به دلیل مشکلی نظیر نوسان برق، آتش‌سوزی یا هر مشکل دیگری از دست داده باشند.
کد خبر: ۸۴۵۵۳۸
بک‌آپ محلی یا سرور ابری؟

به گزارش جام جم کلیک ، حتی شاید خودتان قربانی چنین کابوسی بوده‌اید. عوامل متعددی می‌تواند اطلاعات ذخیره شده روی هارددیسک را از بین ببرد و در این صورت، بازیابی اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای ریکاوری، تنها گزینه پیش‌رو برای دستیابی مجدد به این اطلاعات خواهد بود.

مشکل اینجاست که در برخی موارد، حتی این روش هم جوابگو نیست و داغ اطلاعات از دست رفته برای همیشه بر دلمان خواهد ماند.

راه‌حل‌های موجود

به‌طور کلی می‌توان گفت برای ذخیره یک کپی از اطلاعات موجود (یا همان بک‌آپ) معمولا با دو راه‌حل کلی یعنی «بک‌آپ محلی» و «بک‌آپ آنلاین» روبه‌رو هستیم.

منظور از بک‌آپ محلی این است که این اطلاعات را برای نمونه روی یک هارد اکسترنال یا دی‌وی‌دی ذخیره کرده و در جایی امن در خانه نگهداری کنیم.

ذخیره بک‌آپ به صورت آنلاین به این معناست که این اطلاعات در سروری در اینترنت ذخیره شود. این شیوه در چند سال اخیر رواج گسترده‌ای یافته است که البته افزایش سرعت دسترسی به اینترنت، کاهش هزینه تمام شده سرور و گسترش فناوری رایانش ابری را باید از اصلی‌ترین دلایل این امر دانست.

امروزه انبوهی از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات رایانش ابری به بازار آمده‌اند که این امکان را به کاربر می‌دهند تا اطلاعات خود را با قیمتی اندک یا حتی به صورت رایگان روی شبکه رایانه‌ای ابری قرار دهد.

شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت در صدر این ارائه‌کنندگان خدمات ابری قرار دارند.

دردسرهای بک‌آپ روی ابر

اما مشکل اینجاست شرکت‌های متعددی در بازار حضور دارند و در برخی موارد می‌بینیم که بعضی از آنها به دلیل مشکلات متعدد نظیر ورشکستگی، ارائه خدمات به مشتریان را متوقف کرده و به این ترتیب باز هم اطلاعات ذخیره شده مشتری با خطر روبه‌رو می‌شود.

همچنین تعطیلی شرکت معروف «مگاآپلود» به دستور مقامات قضایی آمریکا سبب شد بسیاری از کاربرانی که از این سامانه معروف برای ذخیره اطلاعات خود استفاده می‌کردند، اطلاعات ارزشمند خود را برای همیشه از دست بدهند.

برای مقابله با مشکل از کار افتادن یا تعطیلی سامانه سرور ابری، یک راه دیگر این است که اطلاعات را روی چند سرور ابری ذخیره کنیم، اما این شیوه نیز یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این‌که اگر حجم اطلاعات مدنظرمان بیش از اندازه بزرگ باشد.

بارگذاری آن بسیار زمانبر و البته پرهزینه خواهد بود. یکی دیگر از دردسرهای مربوط به سرورهای ابری این است که بیشتر آنها، اطلاعات را روی دستگاه‌های مختلف متصل همزمان‌سازی (Sync) می‌کنند.

برای نمونه اگر از سرورهای دراپ باکس برای ذخیره عکس‌های خود استفاده کنید و نرم‌افزار مورد نظر روی لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و تبلت شما نصب باشد.

عکس‌هایی که با لپ‌تاپ روی این سرور آپلود کرده‌اید، باید روی گوشی و تبلت هم دانلود شود، اما واقعیت این است که این کار هیچ ضرورتی ندارد و فقط به اتلاف پهنای باند می‌انجامد.

دردسرهای بک‌آپ محلی

همه این دلایل سبب می‌شود ذخیره در فضای ابری نتواند جایگزینی بی‌نقص برای بک‌آپ محلی باشد، اما در این میان، باز هم مساله امنیت می‌تواند دردسرساز باشد.

شاید بهترین راه‌حل این باشد که برخی موارد را در تهیه بک‌آپ محلی رعایت کنید.

اگر اطلاعات بک‌آپ را در هارددیسک دوم متصل به رایانه ذخیره می‌کنید، این مکان نیز می‌تواند با خطراتی که هارددیسک اول را تهدید می‌کند (نظیر نوسان برق با ریختن مایعات) مورد تهدید قرار گیرد.

البته بهره‌گیری از هارددیسک‌های اکسترنال می‌تواند گزینه‌ای ایمن‌تر به‌شمار رود، اما اطلاعات آن هم ممکن است به دلیل مشکلاتی نظیر آتش‌سوزی یا سرقت در معرض تهدید باشد.

در هر صورت هر دو شیوه ذخیره روی هارد اکسترنال و سرورهای ابری مشکلات خاص خود را دارند و شاید بهتر باشد از هر دو شیوه به صورت همزمان بهره گرفت.

صالح سپهری‌فر - ضمیمه کلیک

منبع: maximumpc

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها