تنیسورهای ایران، روزهای سرد را در مناطق گرمسیر می‌گذرانند

قرعه تنیس به فصل سرد افتاد

ماه نخست پاییز در حال سپری شدن است، اما هنوز تاریخ برگزاری لیگ تنیس مشخص نیست. تنیس به‌عنوان ورزشی که وابسته به شرایط آب و هواست باید در ماه‌های مناسب برای این ورزش برگزار شود.
کد خبر: ۸۴۵۳۳۳
قرعه تنیس به فصل سرد افتاد

در ایران، لیگ تنیس چند سالی است به خاطر کمبود منابع مالی با تاخیر و وقفه‌های طولانی برگزار می‌شود.برگزاری لیگ تنیس در ماه‌های سرد سال سبب شده برخی نواحی گرمسیری ایران پذیرای تنیسورهای شهرهای مختلف باشند که این مسأله بر گستردگی این ورزش تاثیر منفی دارد. در سال‌های اخیر میزبانی تنیس را علاوه بر تهران شهرهایی مانند اصفهان، اهواز و جزیره کیش عهده‌دار بودند، زیرا برپایی بساط بازی‌ها در ماه‌های سرد سال، فرصت برابر در شهرهای نیمه شمالی ایجاد نمی‌کند. از این رو انگیزه شهرهای دیگر از دست می‌رود و تنیس فقط بین دو سه استان رونق می‌یابد.

امسال با برگزاری رقابت‌های تیم ملی در دیویس کاپ آسیا ـ اقیانوسیه و سقوط دوباره این تیم به گروه سوم رقابت‌ها، شرایط برای برگزاری لیگ برتر تنیس سخت‌تر شده است. اگرچه لیگ می‌تواند پویایی تیم ملی را بیشتر کند و از سوی دیگر بر تعداد نفرات مستعد در راه تیم ملی بیفزاید، اما در این میان تغییرات فصلی و تاخیر و تعویق‌های طولانی در برپایی بساط رقابت‌های باشگاهی اثر منفی دارد. به این مشکلات باید بی‌انگیزگی حامیان مالی برای سرمایه‌گذاری در تنیس هم اضافه کرد که بنا بر شرایط کلی اقتصاد ایران، بخش خصوصی تمایل زیادی برای ورود به عرصه رقابت‌های این ورزش نشان نمی‌دهد.

علی‌اصغر غمناک، رئیس سازمان لیگ تنیس درباره این مشکلات که این روزها گریبانگیر لیگ برتر تنیس شده است، می‌گوید: تمام‌ تلاش‌مان این است لیگ برتر تنیس را در بهترین زمان برگزار کنیم، اما با اوضاع نامناسب مالی باشگاه‌ها و تیم‌های شرکت‌کننده این اتفاق نمی‌افتد. حامیان مالی به دنبال توجیه اقتصادی هستند تا هزینه‌شان را از طرق مختلف جبران کنند، ولی نمی‌توانیم به طور صددرصد آنها را راضی کنیم که بازگشت سرمایه دارند.

با وجود گذشت دو دهه از ماه مهر، فدراسیون تنیس هنوز زمان دقیقی برای رقابت‌های لیگ برتر تعیین نکرده است. غمناک می‌گوید به احتمال زیاد این رقابت‌ها از دهه سوم آبان ‌ برگزار می‌شود.

رئیس سازمان لیگ ادامه می‌دهد: تاکنون شش تیم اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم دو تیم دیگر تا چند روز آینده اضافه شوند تا لیگ برتر امسال را با هشت تیم برگزار کنیم. دو تیم تهرانی و یک تیم از هر کدام از شهرهای اصفهان، کیش، یزد و کرج داریم و منتظر جواب دو تیم دیگر هستیم.

رقابت‌های لیگ تنیس به خاطر شرایط آب و هوایی و صرفه‌جویی تیم‌ها معمولا به صورت رفت و برگشت برگزار نمی‌شود و در سال‌های اخیر فدراسیون تنیس رقابت‌های متمرکز را بر بازی‌های طولانی مدت ترجیح داده است. غمناک درباره شیوه برگزاری بازی‌های این فصل می‌گوید: امسال بازی‌ها در یک گروه و به صورت دو مرحله‌ای برگزار می‌شود تا ان شاءالله بعد از تعیین تیم‌های برتر تا بهمن ماه به فکر برنامه‌ریزی سال آینده باشیم. فدراسیون می‌خواهد بازی‌ها را از این فصل به فصل تابستان ببرد و بازی‌ها را رفت و برگشت برگزار کند تا بازیکنان مدت بیشتری درگیر رقابت‌های تنیس باشند اما این مساله به نظر اسپانسرها و تیم‌های ما بستگی دارد.

وی پخش تلویزیونی را یکی از راهکارهای مهم جذب حامیان مالی می‌داند و می‌گوید: تاکنون شبکه‌های ورزش و سه در پخش رویدادهای تنیس یاری‌مان داده‌اند و امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد. این شبکه‌ها با پخش بازی‌های جایزه بزرگ یا فیوچرز در تهران، اصفهان و کیش به یاری خانواده تنیس آمدند و من امیدوارم حامیان مالی با رویکرد تازه‌ای به این ورزش نگاه کنند.

شکوفی: تنیسورها بلاتکلیف‌اند

بخش خصوصی در بازی‌های جایزه بزرگ اصفهان قسمتی از جوایز ورزشکاران برتر را تقبل کرد، اما زمینه برای ورود به عرصه تیمداری هنوز مساعد نیست. برای تشکیل یک تیم تنیس که بین تیم‌های متوسط لیگ قرار بگیرد بین 50 تا 60 میلیون تومان برآورد شده است. تیم‌های برتر رقابت‌ها نیز معمولا حدود 100 تا 150 میلیون تومان باید هزینه کنند.

اشکان شکوفی، یکی از تنیسورهای نام آشنای ایران درباره شرایط ورزشکاران تنیس و باشگاه‌های فعال در این ورزش می‌گوید: خب ما چند باشگاه داریم که در تنیس فعال هستند اما این تعداد کافی نیست. تنیس به توجه بیشتر حامیان مالی نیازمند است و باید به ورزشکاران به‌ویژه بازیکنان تیم ملی درون تیم‌های باشگاهی توجه شود.

بازیکن سابق تیم ملی از آمادگی خودش برای این فصل رقابت‌های لیگ برتر خبر می‌دهد، اما می‌گوید هنوز از سوی تیمی به او پیشنهاد نشده است. شکوفی ادامه می‌دهد: تمریناتم را ادامه می‌دهم تا اگر تیمی پیشنهاد کرد با آمادگی لازم وارد رقابت‌های لیگ شوم. متاسفانه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که بازیکنان تکلیف خودشان را با تیم‌ها نمی‌دانند. اکنون تنیسورهای آماده‌ای داریم که از کوران رقابت‌های جایزه بزرگ و فیوچرز عبور کرده‌اند، اما خیلی از آنها برای این فصل رقابت‌های باشگاهی بلاتکیف مانده‌اند. تیم‌ها از دو ماه قبل از لیگ باید تمرینات‌شان را با نفراتی که در اختیار می‌گیرند، مشخص کنند تا انگیزه بچه‌ها بیشتر شود و با تمرکز بالا برای تیم‌های خود به میدان بروند.

شکوفی درباره زمان برگزاری بازی‌های لیگ می‌گوید: در سال‌های اخیر بازی‌ها در چند مرحله برگزار شده است، اما شکل صحیح برگزاری لیگ به صورت هفتگی است. از طرفی فدراسیون مشکلات حامیان مالی را در نظر می‌گیرد که بازی‌ها را چند مرحله در روزهای معدود برگزار می‌کند.

افشین رضا پور

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها