استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: تعیین نرخ دلار در بودجه سال 95 اگر بیشتر یا کمتر از حد واقعی پیش بینی شود در اقتصاد کشور نارسایی ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۸۴۴۶۳۶
نرخ ارز در بودجه سال آینده بالاتر از 3100 تومان پیش بینی می شود

«سعید لیلاز» در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه سیاست پایین بودن نرخ ارز الزاما سیاستی نیست که به نفع کشور باشد، تصریح کرد : با توجه به نظام ارزی کشور، درآمدهای نفتی و رشد نقدینگی پیش بینی می شود نرخ ارز در بودجه سال آینده بالاتر از 3100 تومان قرار گیرد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در همه جای دنیا کنترل نرخ ارز توسط دولت ها صورت می گیرد و به ویژه در ایران که اصلی ترین عرضه کننده ارز خود دولت است. در جنگ ارزی بین کشورها همه به دنبال آن هستند که با کاهش ارزش پول ملی خود در مقابل ارزهای خارجی تولید و صادرات خود را افزایش داده و جلوی واردات را گرفته و اشتغال ایجاد کنند.

لیلاز با تاکید بر اینکه نرخ ارز رابطه اش با نرخ تورم تعیین می شود، گفت: قبل از کنترل نرخ ارز باید نرخ تورم کنترل شود. تا زمانیکه رشد نقدینگی در بازار بالا و عرضه دلار کم باشد، بازار برای افزایش نرخ ارزکشش دارد و به همین دلیل است که نرخ دلار به حدود 3500 تومان رسید بنابراین دولت نباید افزایش قیمت ارز را با سرکوب های مصنوعی پایین بیاورد بلکه باید عرضه ارز را از طریق افزایش صادرات غیرنفتی، پتروشیمی و درآمدهای نفتی بالا برده و تقاضای ارز را از طریق افزایش قیمت و تعرفه ها، پایین نگه دارد و اگر با این دو سیاست بتوانیم تعادل جدی برقرار کنیم، حتما قیمت تک نرخی خواهد شد و غیر از این ممکن نیست.

به گفته این تحلیلگر اقتصادی، در بودجه سال 95 نرخ ارز با توجه به نرخ تورم باید به گونه ای تعیین شود که با اصول اقتصاد مقاومتی مطابق باشد، یعنی نرخ ارز آنقدر پایین تعیین نشودکه با عث افزایش مصرف و واردات شود.

وی ادامه داد: هم اکنون ورودی ارز به کشور کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر ما همچنان سالی 20 تا 22 درصد رشد نقدینگی داریم یعنی سالی 20 تا 22 درصد رشد تقاضای ارز در ایران داریم.در نتیجه تا زمانی که نتوانیم نرخ تورم ناشی از این افزایش نرخ رشد نقدینگی را کنترل کنیم، صلاح نیست قیمت ارز را پایین نگه داریم چرا که این موضوع هم عملی و هم صلاح نیست و به تولید آسیب می رساند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: از آنجائیکه هنوز اطمینان کافی ازنتایج برجام وجود ندارد و از سوی دیگر چشم انداز قیمت جهانی نفت تیره است، بنابراین پیش بینی نمی شود درآمد ارزی بالایی نصیب کشور شود و مدتی طول خواهد کشید تا صادرات نفت به وضعیت قبل برسد بنابراین در سال 95 دولت نخواهد توانست با ارز 3 هزار و100 تومان بودجه خود را تامین و به اهداف خود برسد و دلار هم با این نرخ تک نرخی نخواهد شد.

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها