رادیو اقتصاد تشریح می کند

پیامدهای الحاق ایران به WTO

رادیو اقتصاد، فرصتی برای تضارب آرا

اکبر رضایی از زمستان پارسال مدیریت رادیواقتصاد را به عهده گرفت. او پیش از این سمت به عنوان مدیر رادیو گفت‌وگو، مدیر دفتر سازمان صدا و سیما در شبه‌قاره هند، مدیر صدای استان‌ها، مدیر صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیر تلویزیون قم و مدیر رادیو تبریز فعال بوده است. رضایی معتقد است از سال گذشته بر تعداد مخاطبان این شبکه رادیویی افزوده شده است و او تلاش می‌کند این شبکه رادیویی در پنج سال آینده به عنوان یک شبکه مرجع در حوزه اقتصاد باشد.
کد خبر: ۸۴۴۴۱۹
رادیو اقتصاد، فرصتی برای تضارب آرا

برای شروع بگویید به عنوان مدیر رادیواقتصاد تا چه میزان در حوزه اقتصاد صاحب‌نظر هستید و آیا تحصیلاتتان مرتبط با این حوزه است یا نه؟

تحصیلاتم در مقطع کارشناسی علوم دینی، مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات و مقطع دکترا هم مدیریت فرهنگی است، اما از 33 سال پیش که وارد کار رسانه شدم، مرتب درباره مباحث اقتصادی و معضلات این حوزه مطالعه کردم، حتی به وضع اقتصادی دوران قبل از انقلاب هم اشراف دارم و مطالعه کرده‌ام.

این تحقیقات تا سال 1387 ادامه داشت. تا این که بر مبنای مطالعاتم، رادیوتجارت را تحلیل محتوا کردم و بعد از بررسی‌های لازم دو پیشنهاد عمده برای رادیوتجارت داشتم که یکی از پیشنهادهایم مربوط به تغییر عنوان این شبکه به رادیواقتصاد بود.

چرا می‌خواستید نام رادیوتجارت به رادیواقتصاد تغییر کند؟

برای این که نیاز جامعه بود که ما جامعیت موضوعی در حوزه اقتصاد داشته باشیم و نام رادیو تجارت این جامعیت را نشان نمی‌داد، بلکه حوزه خدمات را شامل می‌شد. پیشنهاد دوم‌ هم درباره 24 ساعته شدن شبکه بود. تا این که با بررسی دوستان در معاونت صدا و سابقه کاری‌ام، زمستان پارسال مدیریت رادیواقتصاد به من سپرده شد.

چرا برخی مسائل اقتصادی در رادیواقتصاد مغفول مانده و شما بیشتر به مباحث شاخص اقتصادی می‌پردازید؟

مدیریت رادیواقتصاد در شش ماهه دوم سال 93 به من واگذار شد و زمانی که به شبکه آمدم مرتب با صاحب‌نظران و همکاران درباره ویژگی‌های شبکه اقتصاد به صحبت نشستیم و عناوین، رویکردها و پرداخت به موضوعات را مورد بررسی قرار دادیم. در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که بتوانیم به دغدغه‌های مردم در حوزه اقتصاد پاسخ بدهیم، به همین دلیل مخاطب را تقسیم‌بندی کردیم.

و این تقسیم‌بندی چگونه است؟

یک بخش عموم مردم هستند و تلاش می‌کنیم با برنامه‌های مختلف در حوزه مباحث اقتصادی اطلاع‌رسانی کنیم تا نیازهای معشیتی آنها را تامین کرده و سوالاتشان را پاسخگو باشیم. قشر دوم مخاطبان، فعالان اقتصادی هستند. این افراد به دنبال اطلاعاتی در سطح خودشان هستند و قشر سوم هم اندیشمندان اقتصادی را شامل می‌شود که علاقه‌مند به شنیدن نظریه‌پردازی‌های مختلف و تضارب آرا هستند. در مجموع ما تلاش می‌کنیم با تنوع برنامه‌ها پاسخگوی این سه دسته از مخاطبان باشیم.

متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که برخی کارشناسان با این که هم عالم هستند، اما بیان رسانه‌ای ندارند ما به دنبال کارشناسانی هستیم که هم اهل مطالعه باشند و هم بیان رسانه‌ای خوبی داشته باشند

پس با این تعریف هم به اقتصاد خرد و هم به اقتصاد کلان می‌پردازید؟

بله.

برای تنوع برنامه‌ها از چه ساختارهایی استفاده می‌کنید؟

ما در طول هفته 80 عنوان برنامه داریم و از ساختارهای مختلف برنامه‌سازی همچون میزگرد، گزارش، سرگرمی ـ تفریحی، اطلاع‌رسانی و... استفاده می‌کنیم. سعی داریم با دست باز برخورد کنیم. مسلما برای اندیشمندان برنامه‌های اطلاع‌رسانی به درد نمی‌خورد و آنها به برنامه‌های میزگرد نیاز دارند تا تضارب آرا را بشنوند.

ولــی احســاس مــی‌شود برخی برنامه‌سازان به دلیل کمبود مطالعه در حوزه اقتصاد، نمی‌توانند برنامه‌های تخصصی و کاربردی برای مخاطبان تولید کنند؟

ما نباید فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم و از نیمه پر آن غافل شویم. حتما به مرور زمان می‌توان ضعف‌ها را برطرف کرد. قبول دارم برخی برنامه‌سازان ما از نظر اطلاعات اقتصادی در سطح پایین هستند و این باعث شده به قول معروف موضوعات ما خوب چکش کاری نشود. بنابراین فشار کار و بار اصلی بر دوش بنده و مدیران گروه است. به همین دلیل سعی کردم مدیران گروه هم تخصصی انتخاب شوند تا به این واسطه به هدایت برنامه‌سازان کمک کنم.

گرچه تحصیلات من فرهنگی است، اما از روزی که به رادیواقتصاد آمدم مطالعات اقتصادی‌ام را به حدی رساندم که به یقین می‌توانم بگویم در مباحث اقتصادی اطلاعاتم به روز است. البته هنوز برنامه‌ساز من به این دغدغه نرسیده که خودش دنبال مطالعه برود و همان طور که می‌دانید تربیت نیرو زمانبر است.

بنابراین من دنبال این هستم که تا وقتی مدیریت رادیواقتصاد را به عهده دارم، آنقدر دغدغه در برنامه‌سازان ایجاد کنیم که خودشان به شکل اتوماتیک دنبال مطالعه بروند. این روند را در دوره مدیریتم در رادیو گفت‌وگو پیگیری کردم و خوشبختانه نتیجه خوب هم گرفتم و در حال حاضر برنامه‌سازان نسبت به برنامه‌ای که می‌سازند، حساس هستند و مطالعه می‌کنند و حالا این برنامه را در رادیواقتصاد پیگیری می‌کنم.

فکر می‌کنید چه مدت زمان نیاز دارید تا این برنامه را در رادیواقتصاد پیگیری کنید؟

ما تا پایان سال کار داریم و امیدوارم بتوانم تا ضعف محتوایی را برطرف کنم.

برای اجرای برنامه‌ها در گذشته از کارشناسان اقتصادی دعوت می‌شد، اما چون بیان رسانه‌ای مناسب نداشتند، بعد از مدتی این امر منسوخ و از مجریان بهره برده شد. برای تخصصی شدن گویندگان رادیواقتصاد چه برنامه‌ای دارید؟

ما دو دسته گوینده داریم. دسته اول گویندگان مسلط به اجرا هستند که باید مطالعه‌شان را در حوزه اقتصاد به روز کنند تا بتوانند سوالات چالشی‌تر از مهمانان برنامه بپرسند و دسته دیگر گویندگان ما کارشناس مجری هستند. این افراد تحصیلاتشان کاملا به حوزه اقتصاد مرتبط است و می‌توانند خیلی خوب با مهمان برنامه چالش کنند.

به همین دلیل ما گویندگان صرف را فقط در برنامه‌های اطلاع‌رسانی و رویداد محور قرار دادیم و از آنها خواسته‌ایم در این مدت مطالعه‌شان را افزایش بدهند تا بتوانند سطح اطلاعات علمی‌شان را بالا ببرند.

اگر گوینده‌ای نتواند سطح علمی‌اش را افزایش بدهد چه کاری خواهید کرد؟

از او می‌خواهیم یا به شبکه دیگری برود یا اجرای برنامه‌های بسیار کمی را به آنها می‌سپاریم.

چه معیاری برای انتخاب کارشناسان دارید، زیرا برخی کارشناسان در بسیاری از برنامه‌های رادیواقتصاد مرتب تکرار می‌شوند.

ما تلاش می‌کنیم از کارشناسان متنوع استفاده کنیم، ولی هنوز صد در صد به این دیدگاه‌ دست پیدا نکردیم. قبول دارم برخی کارشناسان ما تکراری هستند، اما این مساله به مرور زمان حل خواهد شد. متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که برخی کارشناسان با این که عالم هستند، اما بیان رسانه‌ای ندارند.

چشم‌انداز ما برای پنج سال آینده این است که رادیواقتصاد رسانه‌ای مرجع و جریان‌ساز در حوزه اقتصاد باشد و برای رسیدن به این هدف به زمان نیاز داریم

ما به دنبال کارشناسانی هستیم که اهل مطالعه باشند، بیان رسانه‌ای خوبی داشته باشند و متخصص در حوزه مورد بحث باشند. البته باید قبول کنید تعداد چنین کارشناسان حرفه‌ای که ما می‌خواهیم کم است. البته بانک کارشناسان را شروع به تدوین کرده‌ایم و مرتب به فهرست اسامی هم اضافه می‌کنیم. این بانک کمک زیادی به برنامه‌سازان خواهد کرد.

چقدر با محافل اقتصادی در ارتباط هستید و آیا از حمایت مالی آنها هم بهره‌مند هستید؟

خوشبختانه ما با همه اصناف و اتحادیه‌ها تعامل خوبی داریم، اما از حمایت مالی بیرون سازمان بهره نمی‌بریم. همان طور که مطلع هستید بودجه سازمان مشکل دارد و ما هم در این مدت سعی کردیم از هزینه‌های غیرضروری بکاهیم تا بتوانیم به ماموریتمان بپردازیم. البته برای جذب مشارکت رایزنی‌های زیادی انجام دادیم، ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.

چرا در مشارکت به جواب نرسیدید؟

بخشی از آن به وضع اقتصادی جامعه مربوط می‌شود. اگر جامعه در شرایطی باشد که درآمدزایی بیشتر داشته باشد و از رکود به سمت رونق بیاید، مسلما ما هم جذب مشارکت خواهیم داشت.

بودجه رادیواقتصاد چقدر است؟

ما همان بودجه سال گذشته را داریم و هیچ تغییری ایجاد نشده است. تامین همین بودجه هم مشکل شده است.

در مجموع فکر می‌کنید رادیواقتصاد تا چه میزان جریان‌ساز است؟

چشم‌انداز ما برای پنج سال آینده این است که رادیواقتصاد رسانه‌ای مرجع و جریان‌ساز در حوزه اقتصاد باشد و برای رسیدن به این هدف به زمان نیاز داریم. ما در این خصوص حرکتمان را شروع کردیم. مرجعیت نیازمند الزاماتی است و ما مشغول فراهم کردن این بستر هستیم، اما باید تاکید کنم طبق نظرسنجی سازمان صدا و سیما درصد مخاطبان ما نسبت به سال گذشته تغییر کرده و تکانی اساسی خورده است. در واقع 50 درصد به مخاطبان اضافه شده است.

برای افزایش شنوندگان چه راهکاری دارید؟

با توجه به سه دسته از مخاطبانی که داریم برنامه‌های متنوع با رویکرد متعدد پخش می‌کنیم. ما باید پاسخگوی مخاطبان باشیم. خوشبختانه روند ما از پارسال مثبت بوده و مطمئن هستم تا پایان امسال هم بر تعداد مخاطبان افزوده می‌شود.

چرا سایت رادیواقتصاد به عنوان مرجع هنوز شناخته نشده است؟

ما برای سایت رادیواقتصاد فکرهای اساسی داریم و تا یک ماه آینده سایت جدیدمان را رونمایی می‌کنیم. مطمئن باشید سایت با برنامه‌ای که تدوین کرده‌ایم در آینده مرجع خواهد شد.

فاطمه عودباشی‌‌

‌‌ رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها