تیم‌های آسیایی برای راهیابی به جمع 4 تیم پایانی رقابت‌ها به میدان می‌روند

بسکتبال ایران در آزمون بزرگ حذفی

بازی‌های بسکتبال ملت‌های آسیا از امروز جذابیت خود را به دست می‌آورد. تیم‌ها در دور حذفی با احتیاط بیشتری راه می‌روند و امتیاز می‌گیرند تا مبادا تصمیم‌های احساسی و برخوردهای واکنشی در بازی مانع نتیجه‌گیری نهایی شود.
کد خبر: ۸۴۱۰۵۸
بسکتبال ایران در آزمون بزرگ حذفی

این روش تیم‌ها با بازیکنان باتجربه است که از بازی غریزی در دور حذفی پرهیز کنند. تیم ملی ایران یکی از همین تیم‌هاست که مراقب همه برنامه‌های حریفان در این سطح از بازی‌هاست. چهار سال پیش در چنین شرایطی بود که ایران بازی خود را به اردن باخت و با از دست دادن قهرمانی، بخت المپیکی شدن خود را نیز از دست داد.

در آن سال تب بالدوین، سرمربی اردنی‌ها بود که توانست تیم ملی را در یک بازی نزدیک شکست دهد. امسال تب بالدوین برای دومین بار در جام ملت‌های آسیا، تیم ایران را شکست داد. این مربی آمریکایی تیم بسکتبال فیلیپین سال 2011 در جریان رقابت‌های قهرمانی جام ملت‌های آسیا تیم ملی بسکتبال را با تیم اردن شکست داده بود. با شکست دوباره تیم ملی برابر فیلیپین یک بار دیگر باید گفت اندیشه‌های بالدوین بر بسکتبال ایران چیره شد و وی به یکی از مربیانی تبدیل شده که با دو تیم در آسیا تیم ملی را دو بار شکست داده است.

رونق بازار در چین

بسکتبال ملت‌های آسیا در چانگشای چین در جریان است و تیم‌ها برای قهرمانی و گرفتن سهمیه المپیک لحظه شماری می‌کنند. قهرمانی، سهمیه المپیک و داغ‌بودن بازار لیگ بسکتبال چین عوامل مهمی است که بازیکنان آسیایی را دلگرم‌تر به میدان رقابت‌ها می‌فرستد.

براساس قوانین لیگ چین، تیم‌های باشگاهی در این کشور علاوه بر استخدام بازیکنان خارجی قاره‌ها، از قاره آسیا هم می‌توانند یار بگیرند که این نکته انگیزه بازیکنان آسیایی برای ورود به لیگ چین را بیشتر می‌کند.

بر این اساس هر چند تیم‌های آسیایی کیفیت سال‌های گذشته را به نمایش نگذاشته‌اند، اما بازیکنان صاحب نامی در تیم‌ها به دنبال جذب شدن در بازار بسکتبال این کشور هستند. از این رو تمامی توان خود را در جام ملت‌ها به کار گرفته‌اند.

بازیکنانی که تغییر تابعیت داده‎اند نیز در بیشتر تیم‎ها دیده می‎شوند که کیفیت آنها با این شرایط بیشتر شده و کنترل بهتری در بازی دارند. آنها هم با پول‌های خوبی که تیم‌های چینی به غیرآسیایی‌ها می‌دهند بدشان نمی‌آید بعد از جام ملت‌ها برای باشگاه‌های چین بازی کنند.

اعتبار ایران

تیم ملی بسکتبال در طول دوره‌های گذشته با مربیانی مانند ترومن، ماتیچ و بچیروویچ قهرمانی ملت‌های آسیا را جشن گرفت. مربیانی که شاید غیر از ترومن شناخته شده نبودند یا اثری روی بسکتبال ایران نداشتند، اما به ایران آمدند و با قهرمانی‌های تیم ملی از ایران رفتند. این مربیان با حضور در ایران مسابقه‌های المپیک و جهانی را هم به کارنامه خود افزودند تا امروز مربیان ایرانی در حسرت رویدادهای بزرگ بمانند.

یکی از این مربیان، وسلین ماتیچ بود که همراه ایران پس از قهرمانی آسیا، رقابت‌های جهانی را در کارنامه خود قرار داد. او به گفته محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال عامل اصلی ناکامی تیم ایران در رقابت‌های بسکتبال 2011 ووهان بود! بعد از آن بازی مشحون بارها در گفت‌وگوهای خود به ارتباط ماتیچ با مافیای بسکتبال اشاره کرد و این که این مربی با مافیا دست داشته تا تیم ملی ببازد!

ماتیچ در این دوره از رقابت‌های ملت‌های آسیا هدایت تیم ملی لبنان را به دست گرفت و نتایج ضعیفی به دست آورد. این مربی از کار در بسکتبال لبنان راضی نیست و به طور غیررسمی از جدایی‌اش صحبت کرده است. او اصلا شرایط کار در بسکتبال لبنان را مناسب نمی‌داند.

دلیل ماتیچ در این جدایی هر چه باشد نباید براساس قیاس بسکتبال لبنان با ایران باشد که سه سال با تیم ملی بسکتبال به بزرگ‌ترین افتخارات دوران ورزشی خود رسید. آیا ماتیچ واقعا فکر کرده خودش به تنهایی در قهرمانی ایران در آسیا و راهیابی به رقابت‌های جهانی ترکیه نقش داشته که اینک با نتایج ضعیف لبنان از کار در این کشور پشیمان است؟

NBA در بسکتبال آسیا

بازی ایران با فیلیپین در جام ملت‌های آسیا یک مشخصه ویژه داشت: نبرد حامد حدادی با آندره بلاچ فیلیپینی ـ آمریکایی.

این دو بازیکن، رقابت‌های NBA را تجربه کرده‌اند، بنابراین در سطح بازی‌های آسیا کاملا شناخته شده‌اند. آنها در لیگ چین برابر یکدیگر بازی کردند. از این رو شیوه بازی را هم کاملا می‌شناسند. براساس همین شناخت است که بلاچ در گفت‌وگویی اعلام کرد سعی می‌کند در بازی مقابل ایران حواس حامد حدادی را پرت کند.

آندری بلاچ، ستاره آمریکایی تیم ملی فیلیپین بعد از سال‌ها تجربه بازی حرفه‌ای در لیگ بسکتبال NBA از فصل قبل وارد ترکیب تیم ملی فیلیپین شد و در رقابت‌های جهانی اسپانیا به عنوان بازیکن، یکی از سه نماینده بسکتبال آسیا به میدان رفت. حضور بلاچ امیدواری زیادی به هواداران تیم فیلیپین داد که با وجود بازیکنان خوب در پست‌های بیرونی، همیشه نگران بازیکنان دیگر خود در مقابله با تیم‌هایی مثل ایران و چین بودند. این بازیکن در رقابت‌های ویلیام جونز همراه این تیم نبود. در همان بازی‌ها، ایران و فیلیپین برابر هم قرار گرفته بودند که ملی‌پوشان بسکتبال رقیب سنتی بسکتبال آسیا را شکست دادند.

در بازی ایران ـ فیلیپین او خیلی خوب می‌دانست حامد بازیکنی فوق‌العاده است. پیش از مسابقه دو تیم بود که بلاچ گفت تا به حال چند بار مقابل حدادی در لیگ چین بازی کرده‌است. به اعتقاد او بازی مقابل حدادی برای هیچ بازیکنی آسان نیست. در مجموع بازی حامد حدادی و آندره بلاچ در سطح آسیا اعتبار و کیفیت بهتری به سطح بازی‌های این قاره می‌دهد.

کاپیتان صمد: بهتراز این می‌شویم

کاپیتان صمد نیکخواه بهرامی بعد از پشت سرگذاشتن بازی‌های دور اول و دوم جام ملت‌های آسیا، درباره این رقابت‌ها نظرهای جالب توجهی دارد. 15 سال بازی در تیم ملی و پشت‌سر گذاشتن هفت دوره رقابت‌های ملت‌های آسیا، تجربیات ارزنده‌ای در اختیارکاپیتان گذاشته که به‌راحتی می‌تواند بازی‌های این دوره را با ادوار پیشین مقایسه کند. او وعده بازی بهتر را از امروز می‌دهد، زیرا می‌داند در این مقطع درنگ جایز نیست.

صمد می‌گوید: در دور اول بجز بازی با ژاپن که منظم بود، برابر تیم‌های دیگر محک نخوردیم. هندی‌ها از نظر بدنی بد نبودند، اما برنامه نداشتند.مالزی که ضعیف‌ترین تیم بازی‌ها بود و هنگ‌کنگ چند درصد از مالزی بهتر.ما برابر فیلیپین یک نیمه خیلی بد بودیم، اما آن بازی دیگر تکرار نمی‌شود. به‌ویژه با هر کدام از تیم‌های گروه دیگر نباید مانند نیمه دوم با فیلیپین بازی کنیم. قزاقستان، کره جنوبی، چین، قطر و لبنان همگی خیلی خوب بازی می‌کنند. نیکخواه بهرامی تیم‌های ایران، چین، کره جنوبی، لبنان، قطر و فیلیپین را بهتر از بقیه تیم‌ها ارزیابی می‌کند، اما درباره راهیابی چهار تیم به نیمه‌نهایی می‌گوید تا پایان بازی‌های امروز باید صبر کرد.

چرا یخچالی کم بازی می‌کند؟

یکــی از مهــــم‌تــرین پرسش‌هایی که در ذهن خیلی‌ها به جا مانده و هنوز پاسخی برای آن پیدا نکرده‌اند کم بازی گرفتن از بهنام یخچالی، جوان‌ترین بازیکن تیم ملی است. بهنام یخچالی در ترکیب تیم ملی بسکتبال کم بازی می‌کند. او در دوره‌های قبلی حضور در تیم ملی، بازی‌های بیشتری انجام می‌داد، اما این روزها در ترکیب تیم بائرمن کم به کار گرفته می‌شود. آیا بائرمن به این جوان سال‌های اخیر بسکتبال ایران اعتقاد ندارد؟

بهنام یخچالی اتفاق‌های خوبی را در بسکتبال ایران در تیم‌های ملی و باشگاهی طی ادوار گذشته رقم زد که بیشتر باورش کنیم. بازیکن پتروشیمی بندرامام در پست غیرتخصصی‌اش جنگید، گل زد و موثر بود. این بازیکن ملی‌پوش در بازی‌هایی نشان داد در ترکیب تیم ملی همیشه در اختیار مربی است و ترکیب مناسبی با بازیکنان داخل زمین ایجاد می‌کند بنابراین روحیه تیمی و حس همکاری یخچالی هم از دیگر ویژگی‌های این جوان است که اعتقاد داریم باید بیشتر در میدان حضور پیدا کند.

هرچند درک بائرمن زمان کوتاهی هدایت تیم ملی را به عهده گرفت و شاید هنوز خلق و خوی بازیکنان بویژه جوانان تیم ملی دستش نیامده است، اما در نشست‌های فنی با مهران شاهین‌طبع می‌تواند به نتایج بزرگ‌تری از تاثیر حضور بهنام در تیم ملی دست پیدا کند. او بازیکنی است که سال گذشته در اسپانیا و در رقابت‌های جهانی به میدان رفت و خوب بازی کرد، بنابراین در عرصه بسکتبال آسیا نیازمند اعتماد بیشتر است.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها