حتما ببینید

کریک عروس کوهستان دنا

دیگر برف تا زانوی اسب‌ها نیست و دهکده کریک (karyak) در میان انبوه رشته‌های به ظاهر خشن زاگرس در کوه و صخره‌های سنگی محصور و در انتظار است؛ روستایی با معماری پلکانی ایرانی که اغلب در مناطق کوهستانی بنا می‌شوند.
کد خبر: ۸۳۸۷۶۳
کریک عروس کوهستان دنا

کریک شباهت‌هایی به روستای ماسوله دارد؛ روستایی که در دامنه ارتفاعات دنا، در 15کیلومتری جنوب‌غربی سی‌سخت و 25کیلومتری شهر یاسوج قرارگرفته است. در تپه‌های پشت ده ارتفاعات دنا خودنمایی می‌کند. عبور رودخانه از میان روستا بر طراوت و شادابی فضای این دهکده عجیب می‌افزاید.

تاکستان‌های انگور و باغات سیب دارند آخرین روزهای مرگ زمستانی خود را سپری می‌کنند. بهار سی‌سخت به دلیل سرمای هوا و برفگیربودن ارتفاعات، دیرتر از بقیه مناطق زاگرسی فرا می‌رسد. کریک روستایی از چند دهستان زنجیره‌ای این ارتفاعات است که در گذشته در بخش‌هایی از سال ارتباط کمی با شهرها و روستاهای همجوارش داشته است؛ روستایی بی‌نهایت زیبا که روستای نمونه گردشگری لقب گرفته است. در ادبیات معماری ایران این روستا را روستای ماسوله‌ای می‌نامند و از این تیپ معماری در چهارگوشه ایران زمین می‌توان نمونه‌های بسیاری را مشاهده کرد. معماری روستا به شکل پلکانی است، طوری که بام هر خانه حیاط خانه بالایی است. در روستا یک رشته قنات قدیمی وجود دارد که جزو آثار تاریخی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. وجود مزارع کشت برنج و وجود دره‌ای با چشم‌انداز طبیعی بکر و زیبا که در آن رودخانه‌ای است که از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌گیرد، جلوه‌ای زیبا و خاص به آن بخشیده است.

مردم روستای کریک مردمانی لر زبان و از زاگرس‌نشینان جنوبی به شمار می‌آیند. این روستا زمستانی سخت پربرف و بارانی دارد و تابستانی خنک و دلنشین و درختان سیب، انگور، هلو و همچنین سپیدارهای سربه فلک کشیده، زیبایی دو چندان به روستا بخشیده است. بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌ زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شود. گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

روستای کریک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود. یکجانشینی در این منطقه، به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط است. عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از 15 کیلومتری کریک، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است. در این روستا، 4 امامزاده وجود دارد. بارگاه امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق در داخل روستا و بقعه امامزادگان علی(ع) و شاه نعمت‌الله نزدیک روستا قرار دارند. مردم کریک نسب خود را به امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق می‌رسانند.

چمدان (ضمیمه پنجشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها