عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

تقویت صادرات در گرو واقعی شدن قیمت ارز

افزایش نرخ برای همه واهمه‌انگیز است و هیچ‌کسی راضی به این کار نیست، اما کارشناسان و فعالان اقتصادی بر این عقیده هستند که اگر می‌خواهیم در صادرات پیشرو باشیم باید قیمت ارز واقعی باشد. در این باره علیرضا خائف، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: اگر قیمت ارز واقعی نشود علاوه بر این‌که صادرات تقویت نمی‌شود، بازارهای فعلی را هم از دست می‌دهیم.
کد خبر: ۸۳۸۶۶۷
تقویت صادرات در گرو واقعی شدن قیمت ارز

وضعیت کنونی تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای این‌که بتوانیم تولید رقابت‌پذیر داشته باشیم چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

وضعیت تولید در مقایسه با گذشته اکنون رو به بهبود است، اما همچنان با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کنیم. برای این‌که بتوانیم تولیدی رقابت‌پذیر داشته باشیم باید از دانش فنی روز استفاده کنیم و بهره‌وری تولید را افزایش دهیم. البته این گفته نباید در حد حرف باشد، بلکه باید در عمل به‌کار گرفته شود. به‌عنوان مثال یکی از ابزارهای افزایش بهره‌وری، نیروی کار‌ کارآمد و همچنین رضایت آنهاست که در تولید بسیار تاثیر‌گذار است. دولت در این زمینه باید اهتمام بورزد تا چرخ تولید راحت‌تر بچرخد نه این‌که تنها هزینه برای تولید‌کننده بتراشد.

اگر از دانش فنی روز استفاده کنیم، می‌توانیم وارد بازار جهانی شویم؟

با شرایط فعلی خیر. در شرایط فعلی به دلیل کاهش قدرت رقابت در حال از دست دادن بازارهایی از جمله بازار عراق و اربیل هستیم. چرا که قیمت تمام شده محصولات ما در حال افزایش است. اگر بخواهیم بازارهای صادراتی خود را حفظ کنیم و حتی آن را گسترش دهیم، باید به قیمت ارز اجازه بدهیم که واقعی شود البته این مساله نیز باعث تشدید تورم در جامعه خواهد شد، اما با در نظر گرفتن همه جوانب برای صادرات، قیمت دلار باید از این بالاتر رود و واقعی شود.

ممکن است شرایط اقتصادی کشور توانایی و کشش رشد قیمت دلار را نداشته باشد.

بله. تشدید تورم با افزایش قیمت دلار، باعث می‌شود مردم اطمینان خود به دولت را از دست بدهند، از این‌رو قیمت دلار باید به آرامی با صادرات همخوان و همراه شود و این روند باید با تشکیل کمیته‌ای از سوی دولت به انجام برسد که قیمت به یکباره و ناگهانی افزایش پیدا نکند. پایین بودن قیمت دلار باعث می‌شود تا از صادرات در جهان عقب بمانیم، چراکه در کنار پایین بودن قیمت ارز، قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید مانند برق و کارگر در کشور ما گران‌تر از دیگر کشورهاست.

شما چه پیشنهادی در این زمینه به دولت ارائه می‌دهید؟

اگر دولت می‌خواهد قیمت ارز را کنترل کند می‌تواند با راهکارهای دیگری مانند کاهش نرخ بهره یا کاهش هزینه‌ها و قیمت مواد اولیه و اصلاح اخذ مالیات از تولید، به حوزه تولید کشور کمک کند.

در شرایط فعلی، قیمت تمام شده تولید در ایران بسیار بالاست و به نظر می‌رسد که دولت نیز توانایی کاهش نرخ بهره و کاهش هزینه‌ها را ندارد پس برای حفظ توان رقابت باید به قیمت ارز اجازه دهیم که واقعی شود.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها