سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در شش ماهه اول سال جاری برای نخستین بار پس از چهار سال شاهد رشد مثبت 1.3 درصدی ازدواج بوده‌ایم.
کد خبر: ۸۳۷۶۰۲
افزایش نرخ طلاق در مناطق پردرآمد

محمد ابراهیم طریقت در نشست خبری که امروز در سازمان ثبت احوال برگزار شد، افزود: از سال 90 تا 93 به طور متوسط ازدواج رشد منفی 6.5 درصدی را داشت.

وی گفت: در شش ماهه اول سال جاری 349 هزار و 114 واقعه ازدواج ثبت شده است. به این معنا که هر شبانه روز حدود 80 واقعه به ثبت رسیده است و میانگین سن مردان برای ازدواج 28 سال و زنان 23.5 سال است.

طریقت درباره آمار طلاق در شش ماهه اخیر نیز اظهارکرد: در این مدت 79 هزار و 806 واقعه طلاق روی داده است که هر شبانه روز436 مورد و هر ساعت 18 واقعه طلاق به ثبت رسیده است. 14 درصد از طلاق‌ها در سال اول و 48 درصد از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد و به طور متوسط از هر 4.4 ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد. به طور متوسط افراد طلاق گرفته 8.1 سال باهم زندگی مشترک داشته‌اند و کل طلاق‌ها 8.7 درصد افزایش داشته است. میانگین سن طلاق مردان 35 سال و زنان 30 سال بوده است.

افزایش میزان طلاق در شهرهای بزرگ و مناطق پردرآمدتر

وی اضافه کرد:‌ در شهرهای بزرگ و مناطق پردرآمدتر، میزان طلاق افزایش یافته است. بنابراین شیوه زندگی در تصمیم برای طلاق گرفتن از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع انسانی سازمان ثبت احوال درباره آمار ولادت‌ها در شش ماهه سال جاری به ایسنا گفت: در این مدت 776 هزار و 672 ولادت به ثبت رسیده که به طور متوسط هر شبانه روز 4206 ولادت و در هر ساعت 177 ولادت به ثبت رسیده است. نسبت جنسی پسران به دختران نیز 106 به 100 است.

طریقت با اشاره به آمار وفات در 6 ماهه نخست سال جاری گفت: در شش ماهه سال جاری 180 هزار و 514 فوت ثبت شده است که این آمار به طور متوسط در هر شبانه روز 986 فوت و در هر ساعت 41 فوت بوده است.

وی درباره رشد موالید نیز اظهار کرد: رشد موالید 3.8 درصد بوده است این در حالی است که جمعیت 1.4 درصد رشد داشته است. آمار فوت نیز نسبت به مدت مشابه 0.4 درصد رشد کرده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت برخورداری از شماره ملی اظهار کرد: در سامانه‌های مختلف ارائه خدمات بدون شماره ملی به حداقل رسیده است و در برخی از سامانه‌ها ارائه خدمات منوط به درج شماره ملی است اما در حال حاضر 5 میلیون نفر از ایرانیان 15 سال و بالاتر تا کنون نه کارت ملی و نه کارت هوشمند ملی دریافت نکرده‌اند. سه میلیون نفر از آنها بالای 18 سال هستند و برای شرکت در انتخابات به شماره ملی نیازمند هستند. بنابراین از اول مهرماه تا اول دی ماه سال جاری مهلت دارند تا با مراجعه به دفاتر ثبت احوال و دفاتر پیشخوان دولت نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند و برای آنان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. پس از گذشت این مدت مقامات در زمینه نحوه ارائه خدمات به این افراد تصمیم گیری می‌کنند و ممکن است این افراد محدودیت‌هایی برای دریافت خدمات داشته باشند.

طریقت در ادامه با بیان اینکه تا کنون 105 میلیون ایرانی داخل و خارج از کشور شناسایی شده‌اند اظهار کرد: حدود 81 میلیون نفر از این افراد داخل و خارج از کشور در قید حیات هستند و 77.5 میلیون نفر ایرانیان ساکن در کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: از میان جمعیت ایرانی داخل و خارج از کشور 23.5 درصد زیر 15 سال، 31.5 درصد بین 15 تا 29 سال و 39.3 درصد بین 30 تا 64 سال و 5.7 درصد بالای 64 سال دارند.

طریقت اضافه کرد: رشد جمعیت ایران 1.4 درصد است که نشان دهنده رشد ملایم در افزایش موالید را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: برخی از افراد در طول سال بیش از یک بار به سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کنند بنابراین به طور تقریبی سالانه 30 میلیون نفر مراجعه داریم که در این شرایط ثبت احوال را می‌توان پیشخوان دولت و نظام دانست.

وی با بیان اینکه سالانه به حدود 14 میلیون نفر در سازمان ثبت احوال خدمات ارائه می‌دهیم، اظهار کرد:‌ این خدمات شامل موارد متنوعی مانند صدور شناسنامه و احراز هویت می‌شود و این کار از طریق 1094 واحد اجرایی در شهرستان‌ها و بخشهای مختلف، 483 دفتر پیشخوان و 390 دفتر پستی صورت می‌گیرد.

طریقت با اشاره به جمعیت غیر شهری کشور گفت: حدود 40 درصد از جمعیت ایران عشایری و روستایی هستند و برای این افراد نیز نیازمند مبادله خدمات هستیم. بنابراین نزدیک به 53 هزار همکار در قالب خانه‌های بهداشت، دفاتر پستی و معتمدان محلی به ما کمک می‌کنند و امیدواریم بتوانیم به اهداف تعیین شده در سند چشم انداز در این حوزه دست یابیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 97.9 درصد از ولادت‌ها در مهلت قانونی 15 روز و 97.2 درصد از وفات‌ها در مهلت قانونی 10 روز به ثبت می‌رسد.

طریقت درباره شناسایی افراد در فضای مجازی اظهار کرد: کارت هوشمند ملی یکی از ابزارهای شناسایی افراد در فضای مجازی است و قصد داریم از طریق پایگاه‌ها و برنامه ریزی برای سرویس‌های شناسایی روی تلفن‌های همراه به این اهداف دست یابیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خدمات مربوط به «نشانی افراد» از سوی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: بر اساس قانون ابلاغ شماره ملی، کد پستی و برخورداری از نشانی در گسترش خدمات نقطه به نقطه کمک می‌کند و در تنظیم آمارها نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. با توجه به آنکه جمعیت سیال است سازمان ثبت احوال در سایت خود این امکان را ایجاد کرده که مردم با مراجعه به آن نشانی خود را به روز کنند و در صورت فقدان کد پستی می‌توانند از طریق مراجعه به سایت پست کد پستی 10 رقمی خود را دریافت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال درباره بیشترین نام‌هایی که افراد در شش ماهه سال جاری برای فرزندان خود انتخاب کرده‌اند، گفت: 10 نام اول پسران شامل امیرعلی، محمد، علی، ابوالفضل، محمدطاها، امیرحسین، حسین، امیرعباس، امیرمحمد و محمدمهدی و هشت نام اول دختران شامل فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، یسنا، زینب، ریحانه، فاطمه زهرا و باران می‌شود.

طریقت اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری 12 هزار نفر تغییر نام و 32 هزار نفر تغییر نام خانوادگی داشتند و برای 9.5 میلیون نفر تا امروز شناسنامه مکانیزه صادر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی درباره روند صدور کارت هوشمند ملی نیز گفت: قرار بود طی برنامه پنجم توسعه کارت‌های هوشمند ملی جایگزین کارت‌های شناسایی فعلی شوند؛ اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در زمینه تامین تجهیزات و اعتبارات رخ داد موفق به انجام این کار نشدیم.

وی با اشاره به وجوه دریافت شده از مردم برای ارائه خدمات اظهار کرد: تعرفه دریافت کارت هوشمند ملی 17 هزار و 200 تومان است که این تعرفه بر اساس مصوبه هیئت وزیران به منظور ارائه خدمات سجلی دریافت می‌شود و 75 درصد از این مبلغ که بالغ بر 11 هزار و 900 تومان می‌شود متعلق به سازمان ثبت احوال است البته پست و دفاتر پیشخوان دولت نیز بر اساس تعرفه‌های خاص خود هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند.

طریقت در ادامه گفت: ما از مبلغ دریافت شده باید ظرفیت سازی‌های لازم را انجام دهیم؛ اما وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که نتوانستیم تجهیزات لازم برای صدور کارت هوشمند ملی را فراهم کنیم. در حالی که باید پس از 40 روز از ثبت نام برای کارت هوشمند ملی،‌این کارت به دست متقاضیان برسد اما متاسفانه گاهی اوقات این کار تا دو ماه به طول می‌انجامد. البته اخیرا ماشین سوم صدور کارت هوشمند ملی را نصب کرده‌ایم و امیدواریم با ارتقاء ظرفیت ، تحویل کارت هوشمند ملی را سرعت و حجم صدور این کارت را افزایش دهیم.

کارت‌های شناسایی ملی کماکان معتبر هستند

وی درباره اعتبار کارت‌های شناسایی ملی اظهار کرد: هم کارت‌های هوشمند ملی و هم کارت‌های شناسایی هفت سال اعتبار دارند البته اعتبار تعدادی از کارت‌های شناسایی گذشته اما کماکان معتبر هستند و تا زمانی که سازمان ثبت احوال عدم اعتبار آنها را اعلام نکند مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال درباره ارائه خدمات الکترونیک از سوی این سازمان به مردم گفت:‌ ارائه خدمات الکترونیک به دو بخش تقسیم می‌شود. بخشی از خدمات به صورت آنلاین ارائه می‌شود و با کمک دستگاه‌های پیشخوان 11 خدمت به صورت الکترونیک عرضه می‌شود. به عنوان نمونه آرامستان‌ها و زایشگاه‌هایی که روزانه بیش از 10 واقعه در آنها ثبت می‌شود را با پایگاه خود متصل کرده‌ایم؛ چرا که صدور مواردی مانند شناسنامه موکول به ثبت در پایگاه ثبت احوال است و با این کار تلاش کردیم سرعت ارائه خدمات را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: ما از طریق پورتال نیز خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهیم و در تلاش هستیم تمام خدمات را به صورت الکترونیک و خودکار ارائه دهیم. به عنوان نمونه می‌توان به صدور شناسنامه افراد زیر 15 سال و تغییرات نشانی و صدور برخی از گواهی‌ها اشاره کرد. البته مهمترین اتفاقی که در حوزه الکترونیک در سازمان ثبت احوال روی داد این بود که با کمک پروژه آرشیو تمام اسناد را اسکن کردیم که با انجام این کار یک بایگانی برای کشور ساختیم و همه ادارات به آن دسترسی دارند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه آخرین وضعیت صدور کارت هوشمند ملی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود فعلا کارت هوشمند ملی برای افراد 15 سال به بالا و افرادی که هیچ نوع کارت ملی دریافت نکرده‌اند با اولویت افراد 18 سال به بالا صادر می‌شود و البته قصد داریم جمعیت 20 میلیونی را در زمینه صدور کارت هوشمند ملی زیر پوشش ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها