232 سال پیش در روز 19 سپتامبر سال 1783 میلادی اتین دو مون گلفیه یک بالون هوای گرم به نام «مارسیال» را در کاخ ورسای در مقابل دیدگان لویی شانزدهم ، پادشاه فرانسه و خیل انبوه درباریان به هوا فرستاد که یک خروس ، یک اردک و یک گوسفند سرنشینان آن بودند.
کد خبر: ۸۳۷۲۶۲
نخستین مسافران هوایی جهان + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، ایده پر کردن یک بالون با هوای گرم برای غلبه به قانون جاذبه زمین حدود یک سال پیش از این تاریخ به فکر اتین و برادرش ژوزف دو مون گلفیه ، دو کاغذ ساز شهر آنونای فرانسه خطور کرده بود.

با گرم کردن هوا داخل بالون منبسط شده و سبکتر از هوای پیرامونی می شود.

ژوزف دو مون گلفیه آزمایش ها را با بالون های کوچک آغاز کرد و توانست آنها را تا ارتفاع سقف سالن کارگاه به هوا بفرستد.

در روز 5 مه سال 1783 ، در مقابل مقامات شهر آنونای فرانسه ، برادران مون گلفیه یک بالون به قطر 11 متر که از پارچه و کاغذ ساخته شده بود و داخل آن با هوای گرم ناشی از آتش زدن کاه پر شده بود را به هوا فرستادند.

بالون تا ارتفاع 2000 متری بالا رفت و سپس ناگهان سقوط کرد. شهرت بالون برادران مون گلفیه به دربار فرانسه رسید.

اتین و ژوزف به پاریس و سپس به کاخ ورسای رفتند. اتین در مقابل دیدگان لویی شانزدهم و درباریانش یک بالون را با 3 مسافر شامل یک خروس ، یک اردک و یک گوسفند به هوا فرستاد.

بالون تا ارتفاع 480 متری صعود کرد و 1700 متر دورتر از محل حرکت به آرامی در جنگل ووکرسون در کنار ورسای سقوط کرد. اردک و گوسفند از این پرواز جان سالم به در بردند اما خروس کشته شد.

این 3 موجود زنده نخستین مسافران هوایی تاریخ جهان محسوب می شوند. البته خروس بخت برگشته نیز نخستین مسافر هوایی تاریخ جهان است که جان خود را در یک سانحه هوایی از دست داد.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها