دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامیبه مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اوزون،16 سپتامبر 2015برابر با 25 شهریورماه جاری ضمن اعلام اینکه لایه اوزون تا اواسط قرن حاضر در مسیر ترمیم قرار می گیرد گفت از این رو احتمال می رود هر ساله از بیش از دومیلیون مورد ابتلا به سرطان پوست جلوگیری شود.
کد خبر: ۸۳۵۸۳۸
اوزون در مسیر ترمیم، کاهش 2میلیونی ابتلا به سرطان پوست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

در زمان نه چندان دور، بشریت در آستانه فاجعه ای که خود مسبب آن بود قرار گرفت. استفاده ما از مواد آسیب رسان به اوزون از قبیل کلروفلوروکربن ها (CFCs) در لایه اوزون حفره ای ایجاد کرد که از ما در برابر اشعه های مضر ماوراء بنفش خورشید حفاظت می کند.

اما با این چالش مقابله کردیم. سی سال پیش، جامعه بین المللی معاهده وین برای محافظت از لایه اوزون را امضاء کرد. تحت پروتکل مونترال، جهان برای کاهش تولید و مصرف کلروفروموکربن ها و دیگر مواد آسیب رسان به اوزون متحد شد.

با هم، موفق شده ایم لایه اوزون فراجوّی را تا اواسط قرن حاضر در مسیر ترمیم قرار دهیم. در نتیجه، احتمال می رود هر ساله از بیش از دومیلیون مورد سرطان پوست و تعداد به مراتب بیشتر از آب مروارید جلوگیری شود.

درحالیکه منتظر بکارگیری دستور کار 2030 برای توسعه پایدار هستیم، و تلاش دولت ها در اواخر امسال در پاریس برای ساختن راه رو به جلو تازه و دسته جمعی برای تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است، موفقیت پروتکل مونترال باید برای ما الهام بخش باشد. این نکته بیان گر آن است زمانی که ملت ها با هم بر روی چالشی جهانی اقدام کنند توانمند هستیم.

امّا کار پروتکل مونترال هنوز تمام نشده است. هیدروفلوروکربن ها (HFCs) جایگزین بسیاری از مواد تاثیر گذار بر ازون شده اند. آن ها با اینکه گازهای گلخانه ای بسیار توانایی هستند به لایه اوزون آسیب نمی رسانند ولی حرارت زیادی به کره زمینی که بسیار گرم است خواهند داد مگر اینکه هم اکنون اقدام کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها