علل افزایش قیمت دلار

قیمت ارز از مرز 3500 تومان گذشته که با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید انتظار افزایش نرخ دلار را داشت، به این دلیل که تورم در کشور دو رقمی است و در این زمان به طور متوسط نرخ ارز در طول سال باید بین 6 تا 7 درصد افزایش بیابد تا صادرات برای صادرکنندگان صرفه اقتصادی داشته باشد.
کد خبر: ۸۳۵۷۶۶
علل افزایش قیمت دلار

نکته دیگری که در این زمینه قابل توجه است افزایش تقاضا به‌دلیل مسافرت‌های خارجی بوده که باعث شده تا روی قیمت دلار به‌صورت مستقیم تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که درآمدهای ارزی کشور به دلیل کاهش قیمت نفت روند نزولی داشته و باعث شده تا موجودی دلار کشور کم شود.

زمانی که می‌خواهیم این بازار به صورت کاملا کنترل شده در بیاید باید نرخ تورم تک رقمی باشد و تا زمانی که نرخ تورم دو رقمی است افزایش 6 درصدی نرخ ارز در طول سال عقلایی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر اگر قیمت ارز به طور مصنوعی ثابت نگه داشته شود تبعات سنگینی برای اقتصاد دارد که تجربه این کار را در دولت قبلی شاهد بودیم.

در آن زمان نرخ دلار سال‌ها ثابت بود تا این‌که دلار هزار تومانی جای خود را به دلار چهار هزار تومانی داد و موجب شد تا بسیاری از افراد یکباره سرمایه خود را از دست بدهند و در مقابل برخی افراد یک شبه پولدار شوند.

درنهایت این‌که ما نباید افزایش نرخ ارز و دلار را یک اتفاق شوم بدانیم. به این دلیل که کشوری که دم از صادرات غیرنفتی می‌زند باید شرایطی را برای صادرکننده فراهم کند که صادرات برایش صرفه داشته باشد ودرمقابل ارز تمیز حاصل از صادرات غیرنفتی وارزش افزوده اش به کمک اقتصاد ملی بیاید.

از سوی دیگر برخی افراد بر این باور هستند که بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر افزایش سرمایه اولیه صرافان یا وجود قانون مالیات‌های مستقیم باعث شده تا افراد سرمایه‌های خود را به سمت این بازار هدایت کنند. به نظر من این‌گونه نیست و اگر هم اینطور باشد این افراد حتما ضرر خواهند کرد.

به این دلیل که در نوسانات افزایش قیمت قبلی برخی افراد دلار را در پایه 3700 تومان خریداری کردند و امروز علاوه بر این‌که باید دلار موجود خود را پایین‌تر از قیمت خریداری شده به‌فروش برسانند حدود 48 درصد سرمایه خود را متضرر شده‌اند.اما اگر این سرمایه‌ها در بانک قرار داشت حدودهمان 48 درصد ضرر، سود به آن تعلق می‌گرفت.

سید کمال سید علی - معاون پیشین ارزی بانک مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
نل
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
۰
۰
هرچیو دلتون میخواد گرونش كنید و بعد بگید عقلایی محسوب می شود.فعلا دور دور شما است تا ببینیم دور بعد انتخابات كدام افراد با صلاحیت جای شمارو میگیرن
ت
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
۰
۰
مملكت رو به... كشیدن
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
۰
۰
پس چرا تو كشور های دیگه ارزش پول ملیشون با این شدت كم نمیشه ؟
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
۰
۰
ای احمدی نژاد كجایی كه یادت بخیر زمان تو همه تقصیرها را به گردن تو می انداختند حالا با این شعارهای سرمایه داری ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
۰
۰
دلار۷تومن سال ۵۷ و ببین به كجا رسوندن.بی ارزشترین پول دنیا رو داریم.باعث و بانی این وضعم دولتها و مجلس ها از اول انقلاب هستن .ولی تاوان این سو مدیریت ها رو مردم بیچاره باید پس بدن
نرم افزار موبایل
-
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
۰
۰
... تدبیر و امید ،فقط گرانی تورم ، و وعده های پوچ ،عجب این مقدار گرانی دلار عقلانی است ، صادر كننده سودش را بكند و اقشار ضعیف و زیر خط فقر جورش را بكشند و در فقر و گرانی بمیرند ، عجب عدالتی؟!
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها