برنامه‌های آیه اول، وقتی خیال در می‌زند، تا چشمه غدیر، به رنگ سپیده و از طهرون تا تهران از اول مهر شنیده می‌شوند

آغاز جشنواره برنامه‌های رادیویی از مهر

مدیران شبکه‌های رادیویی ایران، جوان، فرهنگ، معارف و نمایش برای شش ماهه دوم امسال برنامه‌های متنوعی با رویکردهای مختلف ازجمله گفت‌وگو با هنرمندان حوزه‌های مختلف، سبک زندگی، رابطه دانشگاه و صنعت، خاطرات شنوندگان با موضوع اخلاق و انسانیت، ریشه‌های رفتاری و آداب و رسوم محلات تهران و ... آماده کرده‌اند که پخش‌شان با فصل پاییز آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۳۵۶۸۴

بهنام احمدپور، مدیر رادیو ایران درباره تولیدات این شبکه رادیویی در فصل جدید به جام‌جم گفت: از اول مهرماه برنامه‌های رادیو ایران با رویکرد جدید برای شنوندگان پخش می‌شود. البته عناوین برنامه‌ها تغییر نمی‌کند، اما محتوا را کاملاً اصلاح کردیم و موضوعات برنامه به‌روزتر است.

کلاس‌ اولی‌ها در رادیو ایران

وی با اشاره به راه‌اندازی دو گروه جدید در رادیو ایران گفت: فعالیت گروه‌های «ایران و رویدادها» و «ورزش و تفریحات» از اول مهر آغاز می‌شود. گروه ایران و رویدادها قرار است شعار «شبکه ایران را بشنویم» را در میان شنوندگان جا بیندازد. به همین دلیل گزارشگران شبکه در اقصی نقاط ایران حضور دارند و هر اتفاق و رویدادی را پوشش رسانه‌ای داده و به اطلاع شنوندگان می‌رسانند. گروه ورزش و تفریحات هم غیر از برنامه عصرگاهی «روی خط ورزش» برنامه جدیدی با نام «ورزش حاشیه متن» خواهد داشت.

به گفته مدیرشبکه، قرار است 31 شهریور ویژه برنامه‌ای با محوریت دفاع مقدس از رادیو ایران پخش و با حضور خانواده‌های شهدای دفاع‌مقدس و حماسه‌سازان، از آنها تقدیر شود. همچنین رادیو ایران طرحی به آموزش و پرورش داده که مورد موافقت قرار گرفته است. قرار است بچه‌های کلاس اولی با شروع سال تحصیلی همراه اولیای مدرسه به مسجد محله بروند و امام جماعت مسجد برایشان دعای خیر کند و رادیو ایران این برنامه را پوشش می‌دهد. به همین دلیل نام این برنامه را «آیه اول» گذاشتیم.

صادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ نیز درباره برنامه‌های جدید این شبکه به جام‌جم گفت: برنامه «وقتی که خیال در می‌زند» از اول مهرماه روزهای یکشنبه ساعت 21 از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. در این برنامه با هنرمندان حوزه‌های مختلف از جمله تئاتر، سینما، نگارگری، نقاشی و خوشنویسی گفت‌وگو و با هنرمندان درباره دغدغه‌های هنری و نقش خیال در شکل‌گیری ورود آنها در عرصه هنر صحبت می‌کنیم.

مناظره‌های فرهنگی و علمی

در این برنامه با هنرمندانی از جمله پوران درخشنده، جهانگیر الماسی، بهاره رهنما، محمدباقر آقامیری، جلیل رسولی خوشنویس، نصرالله افجه‌ای خوشنویس، دکترمرتضی گودرزی دیباج نقاش و ... صحبت می‌شود. فاطمه داوودیان اجرای برنامه را به عهده دارد.

مدیر رادیو فرهنگ ادامه داد: چهار برنامه با عنوان زیر چتر فرهنگ با محوریت کتاب، فرهنگ مردم، تاریخ و ادب و هنر و رویکرد خبری، تفریحی و سرگرمی از مهرماه پخش می‌کنیم. در این برنامه ارتباط مستقیم با شنوندگان برقرار می‌شود و مسابقه هم داریم. این برنامه صبح‌ها از ساعت 8 و 30 دقیقه و عصرها از ساعت 16 پخش می‌شود. برنامه «تکنوازان امروز ایران» به قطعات موسیقی تولید شده توسط مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما اختصاص دارد که به مدت 10 دقیقه ساعت 6 و 15 دقیقه صبح پخش می‌شود.

این شبکه رادیویی قرار است برنامه چالشی با نام «سمت و سو» در فصل پاییز پخش کند. این برنامه به مناظرات فرهنگی و علمی اختصاص دارد و هفته‌ای یک روز به مدت نیم‌ساعت پخش می‌شود.

به گفته مدیر این شبکه، برنامه «چند قدم دورتر» با رویکرد خاطرات شنوندگان در حوزه اخلاق و انسانیت پخش می‌شود. محمد اوزی گوینده، راوی خاطرات است و ژاله صادقیان گویندگی دیگر بخش‌های این برنامه را به عهده دارد.

رادیو فرهنگ طبق توافقی که با رادیو «سی‌.آی.‌آر» چین داشته، قرار است یک برنامه مشارکتی پخش کند. محتوای برنامه را این شبکه رادیویی چینی به زبان فارسی و با محوریت اخبار هنری، موسیقی و معرفی شهرهای مختلف چین آماده کرده و در اختیار رادیو فرهنگ گذاشته است. این شبکه رادیویی با این محتوا برنامه‌ای با نام «مروارید شرق» آماده کرده و قرار است با شروع مهرماه شب‌ها ساعت 21 از رادیو فرهنگ پخش کند.

تفاوت زندگی مجردی و متاهلی

علی سیفی، مدیر رادیو جوان با اشاره به پخش سه برنامه جدید از مهرماه از رادیو جوان به جام‌جم گفت: برنامه «به رنگ سپیده» با حال و هوای اذانگاهی و با نگاهی اعتقادی و متناسب با روحیات جوانان تولید و پخش می‌شود. از ابتدای مهر‌ماه برنامه «از من تا ما» جایگزین برنامه «امروز» می‌شود که به صورت مشترک از رادیو جوان و شبکه سه پخش می‌شود. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 صبح با محوریت سبک زندگی و تفاوت‌های زندگی مجردی و متاهلی پخش می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه «خط فاصله» هم هر روز غیر از روزهای پنجشنبه و جمعه‌ ساعت 14 و 30 دقیقه با محوریت ارتباط دانشگاه و دنیای صنعت پخش می‌شود و به این مساله می‌پردازیم که دانشجویان به صورت کاربردی چقدر می‌توانند دانسته‌های خود را با دنیای صنعت به کار گیرند.

مفاخر ایران زمین

محمدرضا قربانی، مدیر رادیو نمایش درباره نمایش‌های این شبکه رادیویی در فصل پاییز به جام‌جم گفت: نگاه این مجموعه به تولیدات نمایشی فصل نیست، ولی پرداخت به مناسبت‌ها همچون عید قربان، روز عرفه، عید غدیر، ثامن ائمه، روز جهانگردی، بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و ... در دستورکار قرار دارد. همچنین سه موضوع انقلاب و دفاع‌مقدس، محیط زیست و معرفی مفاخر ایران زمین در اولویت شبکه نمایش قرار دارد.

به گفته این مدیرشبکه، برنامه‌های روایی نمایشی هم به جدول پخش این شبکه افزوده می‌شود. برنامه «سایه‌سار مهر» به فرازهای رهبر معظم انقلاب ، برنامه اذانگاهی «سمت قبله» با ساختار جدید، «ریشه در خاک» با محوریت بازخوانی خاطرات دلاورمردان دفاع‌مقدس و برنامه «از طهرون تا تهران» در قالب ترکیبی نمایشی و با رویکرد ریشه‌های رفتاری و آداب و رسوم محلات تهران در فصل پاییز پخش می‌شود.

مجتبی تونه‌ای، مدیر رادیو معارف هم با اشاره به برنامه‌های این شبکه به جام‌جم گفت: برنامه‌های رادیو معارف با توجه به مناسبت‌ها تولید و پخش می‌شود. برنامه «تا چشمه غدیر» با محوریت پیام‌های خطبه غدیر در ایام عیدقربان تا عیدغدیر پخش می‌شود. «دریا در غدیر» هم از دیگر برنامه‌های شبکه است. پخش برنامه صبحگاهی «حسینیه» ساعت 9 صبح از آبان ماه شروع و بیانات رهبر معظم انقلاب که پیونددهنده رابطه بین نهضت امام حسین (ع) و انقلاب اسلامی است، پخش می‌شود.

وی در پایان گفت: موضوعات برنامه‌های روزانه همچون «پرسمان»، «به رنگ خدا» و «مهربان باشیم» هم با شروع فصل تغییر می‌کند. برنامه‌های «خانه مهر» و صبح روشن هم با محوریت خانواده پخش می‌شود.

دست پر رادیو در هفته دفاع مقدس

نشست مشترک نسرین آبروانی، معاون صدای رسانه ملی و مدیران شبکه‌های رادیویی با سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مسئولان ارشد این بنیاد برگزار شد. معاون صدا گفت: معاونت صدا 435 ویژه‌برنامه معادل 9064 دقیقه برنامه برای هفته دفاع مقدس تولید کرده است.

در بخشی از این نشست سردار کارگر با اشاره به اهمیت جایگاه شهدا و جانبازان دفاع مقدس گفت: در بنیاد برای سال جاری شعار «ما می‌توانیم» برگزیده شده است که برمبنای فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، اقتضای زمانه و مسائلی که در صحنه‌های مختلف بین‌المللی توسط استکبار جهانی مطرح می‌شود، انتخاب شده است.

فاطمه عودباشی

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها