حضور درک بائرمن، سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال روی نیمکت این تیم در جام ملت‌های آسیا امتیازی ویژه به‌شمار می‌رود. او باتجربه و صاحب فلسفه مربیگری است و به دلیل حضور در کلاس اول بسکتبال اروپا یکی از بهترین مربیان بسکتبال دنیاست.
کد خبر: ۸۳۵۲۲۲
نگاه متفاوت «بائرمن» به بسکتبال آسیا

بی‌دلیل نیست علی توفیق، دبیر فدراسیون بسکتبال که از اعضای با دانش این روزهای بسکتبال ایران است، از بائرمن به عنوان یکی از ده مربی برتر بسکتبال دنیا یاد می‌کند. شاید خیلی‌ها جمله توفیق را اغراق‌آمیز بدانند، اما آنچه در این تعریف و تمجیدها اهمیت دارد، اعتماد به‌نفس دوباره تیم ملی بسکتبال با یک مربی بزرگ در رقابت‌های بسکتبال جام ملت‌های آسیاست.

در این دوره، بائرمن می‌تواند نقش ولاسکو در والیبال را برای بسکتبال ایران داشته باشد‌. وقتی پنج سال پیش ولاسکو به ایران آمد، ظرفیت‌های والیبال ایران ناشناخته بود، اما ولاسکو با مدیریت انگیزه‌های روانی بازیکنان به نتایج بزرگی در والیبال آسیا و لیگ جهانی رسید. درباره بسکتبال این نکته تا حدودی فرق دارد، اما فلسفه مربیگری بائرمن برای تیم ملی و بسکتبال ایران قابل توجه است.

سرمربی آلمانی، زمانی هدایت تیم ملی را به‌عهده گرفت که سال‌ها از شناخت ظرفیت‌های بسکتبال ایران با نسل طلایی می‌گذرد.

بسکتبال ایران با سه دوره قهرمانی در جام ملت‌ها و بازی در المپیک و مسابقه‌های قهرمانی جهان، این بار به دست‌های بائرمن سپرده شد و او باید بتواند تیم ملی را برای چهارمین بار قهرمان کند و برای سومین مرتبه در تاریخ این ورزش به المپیک برساند. تحت این شرایط، بائرمن هدف خود را در فرصت باقیمانده روی مدیریت انگیزه‌های روانی بازیکنان گذاشته است.کنترل بازی آنها و چگونگی تسلط پیدا کردن بر حریفان در دقایق مختلف بازی از برنامه‌های بائرمن است که در بازی‌های ویلیام جونز در چین تایپه بدرستی آنها را پیاده کرد.

این نقیصه اگر در بازی‌های آسیایی اینچئون در کره‌جنوبی برطرف می‌شد شاید اینک ملی‌‌‌پوشان بسکتبال جای خالی تنها افتخار کسب نکرده در بسکتبال آسیا را حس نمی‌کردند و طلای بازی‌های آسیایی را هم در کارنامه داشتند.

این سرمربی موفق و نام آشنای آلمانی به لحاظ روانی نه‌فقط اعتماد به نفس بازیکنان را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند بر همتاهای خود روی نیمکت تیم‌های حریف نیز تاثیر بگذارد تا جایی که تب بالدوین، سرمربی فیلیپین نمی‌تواند برتری فنی و روانی ایجاد شده در تیم ملی بسکتبال را نادیده بگیرد و با تحسین دفاع ایران می‌گوید، در مدت باقیمانده تا جام ملت‌ها برای بازی مقابل ایران آماده می‌شود. ایران با فیلیپین در جام جونز چین تایپه روبه‌رو شد و سرمربی تیم فیلیپینی اعتراف می‌کند، آن مسابقه درس‌های زیادی برای او داشت.

حضور بائرمن در تغییر سیستم بازی ایران محسوس بوده که بالدوین می‌گوید برخی تاکتیک‌های لازم برای مقابله با ایران را هفته آینده تمرین می‌کند تا در جام ملت‌ها به تیم بائرمن نبازد. با واکنش رقبا به نوع بازی تیم ملی ایران، اثرات حضور یک مربی باتجربه را با فلسفه‌ای که دارد، نمی‌توان در عرصه بسکتبال آسیا نادیده گرفت.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها