مدیرکل شیلات گیلان از تکثیر و پرورش ماهی آزاد دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۳۴۲۹۸
پرورش ماهی آزاد دریای خزر در گیلان

اسحاق شعبانی ظهر امروز در جریان بازدید از پروژه‌های شیلاتی این شهرستان با اشاره به تکثیر ماهیان خاویاری در رودخانه سفیدرود گفت: سال 1345 رهاسازی ماهی علف‌خوار با هدف مبارزه بیولوژیک در تالاب انزلی انجام شده است.

وی به تکثیر ماهی سفید در رودخانه سفیدرود با هدف بازسازی ذخایر از سال 1349 اشاره کرد و افزود: سال 1351 ساخت مجتمع پرورش ماهیان گرمابی به مساحت یک‌هزار هکتار در گیلان آغاز شد.

شعبانی از اجرای پرورش ماهی در محیط‌های محصور از سال 1370 در گیلان خبر داد و اضافه کرد: سال 1389 پروژه پرورش فیل‌ماهی در قفس در آب‌های داخلی به صورت پایلوت در استان اجرایی شده است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه تولید و استحصال خاویار از فیل ماهی پرورشی با مشارکت بخش خصوصی در سال 1390 در استان اجرایی شده است، تصریح کرد: تکثیر و پرورش ماهی آزاد دریای خزر با مشارکت بخش خصوصی در گیلان اجرایی شده است.

وی به کاهش صید ماهی از دریای خزر از 39 هزار تن در سال 1380 به 14 هزار و 980 تن در سال 1392 در گیلان اشاره کرد و گفت: سهم تولید آبزی‌پروری استان از 13 هزار تن به 46 هزار و 831 هزار تن در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

شعبانی با اشاره به اینکه جبران کاهش ذخایر طبیعی دریا در راستای ارتقای ارزش اقتصادی محصولات شیلاتی با توسعه آبزی‌پروری امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: گیلان در زمینه فعالیت‌های آبزی‌پروری از استان‌های پیشرو محسوب می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان به روند توسعه آبزی‌پروری در استان اشاره کرد و یادآور شد: طبق برنامه پنجم توسعه کشور و مصوبات کمیسیون عالی آبزی‌پروری از تمام ظرفیت‌های بالقوه آبزی‌پروری در گیلان استفاده شده است.

وی با بیان اینکه پرورش ماهی در آب‌بندان از جمله طرح‌های اجرایی شیلات گیلان است، اظهار کرد: تنوع گونه‌ای به‌ویژه پرورش گونه‌های بومی ماهیان خاویاری و آموزش و ارتقای دانش فنی و مهارت حرفه‌ای آبزی‌پروران توسط شیلات در استان پیگیری می‌شود.

شعبانی بر ترویج مکانیزاسیون و تجهیزات جدید آبزی‌پروری در گیلان تاکید کرد و گفت: افزایش تولید در واحد سطح سبب توسعه کمی و کیفی تولیدات آبزی‌پروری در استان شده است. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها