موفقیت بالای یک نمایش کوتاه تلویزیونی و استقبال زیاد تماشاگران از آن می‌تواند راه را برای تولید نسخه سینمایی آن برنامه فراهم کند و این همان اتفاقی است که برای بره‌ناقلا افتاده است.
کد خبر: ۸۳۲۶۵۹
گوسفندها وارد می‌شوند

استقبال بالای تماشاگران در کشورهای مختلف جهان از قطعات نمایشی کوتاه بره‌ناقلا باعث شد مسئولان شرکت انیمیشن‌سازی انگلیسی آرادمن به فکر تولید فیلم سینمایی آن بیفتند. نمایش عمومی این نسخه سینمایی هم با موفقیت زیادی در سراسر جهان روبه‌رو شد و فروش بالایی در جدول گیشه نمایش سینماهای کشورهای مختلف دنیا کرد. منتقدان سینمایی دلیل این موفقیت کلان را در جذاب بودن داستان وکاراکترها از یک‌سو و حال و هوای فانتزی، کمدی و انسانی از سوی دیگر می‌دانند. در عین حال، آنها از خوش ساخت بودن فیلم هم یاد می‌کنند.

شیرین‌کاری سینمایی

نسخه سینمایی بره‌ناقلا را تیم دو نفره ریچارد استارزاک و مارک برتون کارگردانی کرده‌اند. فیلمنامه فیلم هم توسط همین دو نفر نوشته شده، اما الهام‌بخش اصلی آنها کاراکترهایی بوده که قبل از این توسط نیک پارک خلق شده است. این کاراکترهای دوست داشتنی از سال 2007 تا به حال، در قالب نمایش‌های کوتاه تلویزیونی تماشاگران سراسر جهان را مجذوب شیرین‌کاری‌هایشان کرده‌اند. تهیه‌کنندگان فیلم می‌گویند برنامه‌های زیادی برای کاراکترهای سرشناس داستان خود دارند.

خود شخصیت‌های بره‌ناقلا برگرفته از داستان انیمیشن معروف «والاس و گرومیت» شرکت آرادمن هستند. این گوسفندهای کمی تنبل اما ماجراجو، اولین‌بار به‌عنوان کاراکترهای فرعی و مکمل این انیمیشن موفق تلویزیونی (که نسخه سینمایی آن چند سال قبل اسکار بهترین انیمیشن سال را هم گرفت) معرفی شدند، ولی کارهای آنها به قدری جذاب بود و به دل عموم تماشاگران نشست که خیلی زود شکل مستقلی به خود گرفته وبه کاراکترهای اصلی یک نمایش تازه تلویزیونی تبدیل شدند. شرکت فرانسوی فیلمسازی استودیو کانال هم در کار تولید نسخه سینمایی بره‌ناقلا همکاری کرده و نمایش عمومی آن در انگلستان به‌تنهایی با فروشی 60 میلیون دلاری روبه‌رو شده است.

اکران عمومی در سراسر جهان

فیلم بزودی در سینماهای آمریکای شمالی و بقیه کشورهای جهان اکران عمومی خواهد شد. شاون، شخصیت اصلی داستان فیلم یک گوسفند عجیب و غریب با رفتارهای ناهماهنگ است. او در کنار بقیه گوسفندان در مزرعه‌ای سرسبز زندگی می‌کند. شاون خسته و دلشکسته از زندگی یکنواخت و تکراری در مزرعه، تصمیم‌ می‌گیرد برای یک روز به خودش استراحت و مرخصی بدهد. اما او ناخواسته مزرعه‌دار خواب‌آلود را به شهر بزرگ فرستاده و باعث دوری‌اش از محل زندگی همیشگی‌اش می‌شود. مزرعه‌دار که به فراموشی دچار شده به یک آرایشگر ماهر تبدیل می‌شود و گوسفندان که در خطر نابودی قرار گرفته‌اند، تصمیم‌ می‌گیرند او را به مزرعه برگردانده و کمک کنند حافظه‌اش را دوباره به دست بیاورد.

استقبال مردمی

زمانی که شرکت آرادمن در ژانویه سال 2011 خبر تولید نسخه سینمایی ماجراجویی‌های شاون را اعلام کرد، با موجی از شادمانی و استقبال روبه‌رو شد. در ابتدا قرار بود این فیلم اواخر 2013 یا ابتدای 2014 روی پرده سینماها برود. اما سازندگان فیلم که قصد ارائه یک اثر تماشایی و دل چسب را داشتند، خیلی زود گفتند عجله‌ای برای آن که آن را سریعا آماده کنند ندارند. در همان زمان مارک برتون (که خط اصلی داستان فیلم متعلق به او بود) در مصاحبه‌ای گفت داستان نسخه سینمایی باید تفاوت‌هایی با مجموعه تلویزیونی داشته باشد تا هویت مستقل خود را حفظ کند. همین نکته بود که آنها را به فکر کوچ دادن شاون و بقیه گوسفندها به شهر بزرگ (و نجات جان صاحب مزرعه‌شان)انداخت.

تولید فیلم

کار تولید فیلم رسما از اواخر ژانویه 2014 شروع شد و مثل بقیه محصولات شرکت‌ آرادمن به‌صورت scop-motion ساخته شد. محصولات این شرکت انگلیسی همچنان حال و هوایی سنتی دارد و از جلوه‌های جدید و پیشرفته کامپیوتری و دیجیتالی بهره‌ای نمی‌گیرد. منتقدان سینمایی عقیده دارند همین مساله تفاوت بین محصولات این شرکت و کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی همچون والت‌دیزنی و دریم ورکز را به نمایش می‌گذارد. در عین حال این مساله یکی از عوامل مهم و اصلی جذب تماشاگران هم هست. واقعیت امر این است که محصولات آرادمن از لحاظ تصویری یگانه است و مشابه آن را نمی‌توان در محصولات پر سر و صدای انیمیشنی کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی پیدا کرد و دید.

صحبت‌های خالق اصلی

نیک پارک، خالق اصلی کاراکتر شاون مدتی قبل در گفت و گویی از تولید و ساخت قسمت دوم نسخه سینمایی این فیلم موفق خبر داد. این خبر در حالی اعلام شد که به‌دنبال اکران عمومی نسخه اصلی، بسیاری از اهل فن پیش‌بینی تولید قسمت‌های بعدی آن را کردند. نقدهای مثبت عموم منتقدان و فروش بالای این نسخه، جای تردیدی باقی نمی‌گذاشت که دومین قسمت آن هم سریعا در دستور تولید قرار گیرد. با وجود این، نیک پارک می‌گوید: «هیچ عجله‌ای برای تولید قسمت تازه فیلم نداریم و کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم. هم ما و هم منتقدان و تماشاگران خواهان فیلم جذاب و قابل دفاع هستیم. به همین دلیل، همه ما به دنبال داستان و فیلمنامه‌ای هستیم که کاراکتر شاون را به جلو ببرد، نمی‌خواهیم فیلمی بسازیم که حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد و تکرار آن چیزهایی است که قبلا دیده‌ایم.» این فیلمساز و تهیه‌کننده به این نکته اشاره می‌کند که هنوز فیلمنامه‌ای در این رابطه موجود نیست و او و همکارانش در حال بررسی و مطالعه چند طرح مختلف هستند. کارگردانان و صداپیشه‌های نسخه اصلی (که امید جلیلی؛ کمدین ایرانی‌تبار انگلیسی هم در بین‌شان حضور دارد) با قسمت دوم همکاری خواهند داشت.

بسیاری از منتقدان سینمایی انگلستان عقیده دارند بره‌ناقلا امسال یکی از نامزدهای اصلی اسکار در رشته انیمیشن خواهد شد و رقیب سرسختی برای محصولات پر سر و صدای کمپانی‌های بزرگ هالیوودی خواهد بود. نیک پارک خالق مجموعه فیلم و تلویزیون، قبل از این با کارگردانی نسخه سینمایی «والاس و گرومیت» موفق به کسب جایزه اسکار شده است. او که «مرغ فراری» را هم به‌عنوان کارگردان در کارنامه هنری‌اش دارد، لقب رقیب جدی و سرسخت انیمیشن‌های کمپانی‌های والت دیزنی و دریم ورکز را گرفته است. تحلیلگران سینمایی می‌گویند در مراسم اسکار پیش‌رو، امسال سال گوسفندهای بی‌زبان ماجراجو است.

یک ایرانی در فیلم سینمایی بره ناقلا

نسخه سینمایی بره ناقلا برای ما ایرانی‌ها از یک نظر شاید بیشتر جالب باشد و آن، حضور یک هموطن به نام امید جلیلی در نقش صداپیشه یکی از شخصیت‌هاست که البته از بد ماجرا نقش منفی اصلی داستان است. ترامپر (TRUMPER) یک شکارچی حیوانات است با شخصیت‌پردازی و تصویرپردازی که حس منفی را به کودک القا می‌کند، با حضور گوسفندها در شهر که به دنبال مزرعه‌دار گمشده خود هستند. ‌این شکارچی حسابی آنها را اذیت می‌کند. امید جلیلی متولد 1965 در شهر لندن است و به عنوان یک کمدین، بازیگر، تهیه‌کننده تلویزیون، صداپیشه و نویسنده شناخته می‌شود.

کیکاووس زیاری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها