مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، اولین مهمانان کمیسیون برجام

عراقچی: ارسال لایحه برجام به مجلس با دولت است

کمیسیون ویژه بررسی برجام که هفته گذشته با برگزاری جلساتی رسما کار خود را آغاز کرده بود، دیروز با دعوت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، بررسی جزئیات این توافق را کلید زد تا به این ترتیب کمتر از سه هفته مانده تا اعلام نظر کنگره آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک، مجلس شورای اسلامی گام‌های نهایی خود را برای اعلام‌نظر درباره سند مشترک وین بلندتر بردارد.
کد خبر: ۸۳۱۳۷۸

به گزارش جام‌جم، در چهارمین جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در نبود محمدجواد ظریف که به تونس رفته است، حضور یافت تا بار دیگر با تاکید بر این که تصمیم ارائه لایحه برجام به مجلس، با دولت است، اعلام کند «ارائه لایحه برجام به مجلس براساس مصالح کشور به صلاح نیست». این همان نکته‌ای است که در روزهای اخیر از زبان رئیس‌جمهور و معاون پارلمانی وی نیز شنیده شده و با وجود این مجلس همچنان تاکید دارد که با استفاده از قانون به مساله ورود کرده و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سخنان رئیس‌جمهور و معاون پارلمانی دولت و معاون وزیر امور خارجه مبنی بر عدم ارجاع برجام به صورت لایحه به مجلس نشان می‌دهد دولتی‌ها قصد ندارند دایره اختیارات خود را با نمایندگان تقسیم کنند؛ هرچند عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید دارد دولت هیچ‌گاه مجلس را نامحرم ندانسته، ولی «گوش‌های نامحرمی بیرون وجود دارد.»

توضیحات عراقچی به کمیسیون ویژه برجام

در جلسه دیروز کمیسیون برجام عباس عراقچی در روند توضیحات خود به سیر تاریخی پرونده هسته‌ای کشور پرداخت و با اشاره به ایستادگی مردم یادآور شد که در مذاکرات با قدرت عمل شده است. طبق برجام حقوق هسته‌ای، فردو و نطنز حفظ شده و قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌ها لغو شده و می‌شود. وی در این جلسه درخصوص عملکرد کمیسیون مشترک نیز گفته که همه تصمیمات کمیسیون مشترک با اجماع است. پس اگر ما موافق نباشیم، هیچ چیز جز بازدید از اماکن نظامی در چارچوب پروتکل الحاقی تصویب نمی‌شود و پروتکل الحاقی هم امر غیرمتعارف نیست.

منتظر لایحه نمی‌مانیم

در همین حال مهرداد بذرپاش، عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون و اظهارات تیم مذاکره‌کننده در مورد ارائه نشدن لایحه به مجلس گفت: مجلس از اختیاراتی که قانون اساسی و قوانین عادی به این قوه داده، استفاده خواهد کرد و بدون لایحه به مساله ورود کرده و اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد. وی ایستادگی کشور و مردم را منجر به موفقیت تیم هسته‌ای دانست و یادآور شد که در بخش حقوقی باید تدبیر جدی اندیشیده شود، چراکه قطعنامه‌های قبلی از طرف ایران غیرقانونی دانسته می‌شده، اما با قانونی دانستن قطعنامه 2231 باید تدبیر جدی اندیشید که در صورت اجرا نشدن بندهایی از آن، چه مخاطراتی متوجه کشور خواهد شد.

بررسی موضوعی برجام

با توجه به ورود کمیسیون ویژه برجام به بررسی جزئیات سند مشترک وین، سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در گفت‌وگو با «جام‌جم» با اشاره به جلسات اولیه کمیسیون درباره نحوه پرداختن به جمع‌بندی مذاکرات گفت: مقرر شده تا در مورد شیوه بررسی برجام به صورت موضوعی بحث شود. وی با بیان این‌که بررسی متن برجام ترجمه رسمی وزارت خارجه و متن انگلیسی خواهد بود، در مورد زمان مقرر شده برای بررسی نهایی افزود: بررسی برجام محدود به زمان نیست، چون کار کمیسیون محدود به زمان نخواهد بود، اما تلاش می‌کنیم تا آخر شهریور به نتیجه کلی برسیم.

بحث درباره لایحه برجام، در سطح سران قوا

گرچه در جلسات کمیسیون ویژه از دیپلمات‌ها دعوت شده، اما چنان‌که حسین نجابت، عضو هیات رئیسه کمیسیون ویژه به جام‌جم گفته، این دعوت‌ها محدود به مذاکره‌کنندگان گذشته و فعلی نبوده و از متخصصان هم دعوت خواهد شد. او گفت: در مورد متن برجام باید تفسیر موضوع شود و طی یک تا دو هفته نظرات مخالف و موافق شنیده شود تا بتوان برای بررسی نهایی به جمع‌بندی رسید. وی در مورد حضور نداشتن یک نماینده حقوقدان در این کمیسیون نیز افزود: قرار است در نبود نیروهای متخصص، از ارگان‌ها و متخصصان فن بهره گرفته شود و از منتقدان و موافقان نیز دعوت به‌عمل آید.

مسعود پزشکیان، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون برجام نیز به جام‌جم درباره بررسی فراجناحی سند وین در این کمیسیون گفت: نحوه رسیدگی و روند علمی و کارشناسی بدون دخالت دادن مسائل سیاسی، یکی از اهداف و دستورالعمل‌های هیات رئیسه این کمیسیون است.

عباسعلی منصوری، عضو دیگر کمیسیون برجام نیز گفت: به نظر می‌رسد سقف زمانی بررسی برجام ظرف دو ماه باید صورت گیرد تا بتوانیم آن را در صحن علنی بررسی کنیم. وی افزود: قطعا ملاک بررسی‌ها متن وزارت خارجه خواهد بود که در کمیته‌های تخصصی بررسی خواهد شد. او با اشاره به توضیحات دیروز عراقچی در جلسه کمیسیون گفت که معاون وزیر امور خارجه یکشنبه هفته بعد هم مهمان کمیسیون خواهد بود. وی در مورد ارائه لایحه برجام توسط دولت به مجلس گفت: به نظر می‌رسد این موضوعی است که روسای دو قوه باید در مورد آن بحث کنند و به نقطه مشترک برسند.

صالحی: برجام ‌باید در مجلس مورد بحث قرار بگیرد

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در حاشیه افتتاح جاده اختصاصی و ورودی مجتمع شهید علی‌محمدی سایت هسته‌ای فردو در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این سؤال که آیا متن برجام باید در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد یا خیر، گفت: بررسی پرونده در مجلس به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد که چگونه تصمیمی بگیرند و نظر بنده تنها در این موضوع یک نظر شخصی است. به گزارش فارس، وی افزود: برجام از نظر بنده باید در مجلس مورد بحث قرار بگیرد تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و آنها را مورد بررسی قرار دهیم و از سوی دیگر باید نمایندگان مردم در مجلس از گروه مذاکره‌کننده ایران بخواهند ابهامات موجود در متن برجام رفع شود، از همین رو بررسی متن برجام در مجلس خوب و مناسب است.

فاطمه امیری سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها