معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا خبر داد:

کشف ۸۱ میلیون دلار داروی قاچاق در عملیات «پانجی آ ۸»

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا با اشاره به موفقیت پلیس در اجرای عملیات «پانجی آ ۸» گفت: در این عملیات ۱۶۳۴ مورد سایت رصد شد که از این تعداد ۱۴۹۳ مورد مجرمانه بود.
کد خبر: ۸۳۱۱۵۱
کشف ۸۱ میلیون دلار داروی قاچاق در عملیات «پانجی آ ۸»

به گزارش مهر، سرهنگ حسین رمضانی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به عملیات های موفقیت آمیز پلیس فتا در سطح بین الملل اظهار داشت: عملیات بین المللی « پانجی آ ۸ » با محوریت سازمان اینترپل و با مشارکت ۱۱۵ کشور دنیا در خرداد ماه سال جاری آغاز شد و طی یک هفته به انجام رسید و با حضور مقتدرانه پلیس فتا به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران با موفقیت خاتمه یافت.

وی هدف از اجرای عملیات «پانجی آ ۸» را مبارزه با فروش و عرضه داروهای غیر مجاز، تقلبی و تبلیغات غیر مجاز در زمینه فروش داروهای بدون پروانه ساخت به صورت آنلاین عنوان کرد و گفت: این عملیات از سال ۲۰۰۸ میلادی با حضور هشت کشور آغاز شده و تاکنون هشت مرحله از این عملیات به اتمام رسیده است.

سرهنگ رمضانی با اشاره به حضور فعال پلیس فتا در این عملیات ها افزود: اولین حضور ایران در اجرای این عملیات مشترک به سال ۲۰۱۱ میلادی برمی گردد که طی آن پلیس فتای ایران در عملیات «پانچی آ ۵» حضور یافت.

وی در ادامه با اشاره به اجرای موفقیت آمیز عملیات پانجی آ ۵ گفت: این عملیات که با مشارکت و حمایت پلیس بین الملل، وزارت بهداشت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و دادستانی کل کشور برگزار شد امسال نیز با تلاش و همکاری کارشناسان پلیس فتا با موفقیت به اتمام رسید و بنا بر گزارش رسمی سازمان اینترپل در هفتمین مرحله اجرای این عملیات مشترک یعنی در عملیات پانجی آ ۷ که در سال ۹۳ در بین ۱۱۳ کشور شرکت کننده برگزار شده بود پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب رتبه ۱۷ در بین ۱۱۳ کشور جهان شد.

کشف کارگاه غیر مجاز تولید لوازم آرایشی در مشهد

سرهنگ رمضانی با اشاره به دستاوردهای موفقیت آمیز اجرای این عملیات سایبری از انهدام یک کارگاه بزرگ تولیدی محصولات غیر بهداشتی و انبارهای دپوی داروهای غیر مجاز و تقلبی خبر داد و افزود: همکاران من در پلیس فتا با رصد برخی سایت های خرید و فروش مواد اولیه و محصولات غیر مجاز آرایشی و بهداشتی موفق شدند باند بزرگی را معروف به باند دکتر سینا در مشهد شناسایی کنند.

وی گفت: از محل این کارگاه بیش از یک تن روغن نباتی تاریخ مصرف گذشته، هزاران برگ چای، مشخصات داروهای مختلف و همچنین هولوگرام برای پوشش و بسته بندی داروهای تهیه شده شناسایی شد. همچنین ماموران موفق شدند بیش از ۵۳ هزار قلم دارو شامل انواع قرص و کپسول، پودر، پماد و روغن های غیر مجاز، داروهای گیاهی و مکمل های ورزشی به ارزش ریالی قریب به ۵ میلیارد ریال را شناسایی و کشف کنند.

رمضانی با اعلام اینکه در بررسی های پلیس مشخص شد در همه کلاهبرداری های انجام گرفته سردسته باند برای رسیدن به اهداف خود از طریق تبلیغات در سایت ها و حتی شبکه های ماهواره ای به بهانه فروش داروهای گیاهی یا لاغری لوازم بهداشتی و ورزشی موفق به کلاهبرداری از طعمه های خود شده بود، افزود: در بازجویی های انجام شده متهمان این پرونده صراحتا به تولید، بسته بندی و فروش داروهای مکشوفه غیر مجاز و بدون مجوز وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو اعتراف کردند.

کشف داروهای غیر مجاز به ارزش ۸۱ میلیون دلار

معاون امور بین الملل پلیس فتا در ادامه در مورد ابعاد بین المللی این عملیات نیز گفت: در مجموع ۱۱۵ کشور در یک عملیات جهانی شرکت کردند که منجر به دستگیری ۱۵۶ نفر در سطح جهان و کشف داروهای غیر مجاز به ارزش ۸۱ میلیون دلار شد.

وی گفت: عملیات «پانجی آ ۸» ارزان ترین عملیات مبتنی بر اینترنت با تمرکز بر فروش غیر قانونی داروها و تجهیزات پزشکی از طریق اینترنت بود و با شرکت ۲۳۶ نهاد از مقامات قانون گذاری پلیس، گمرک و بهداشت به اجرا درآمد. بخش های خصوصی از اینترنت و صنایع نیز از این عملیات پشتیبانی کردند که رکوردی بالغ بر ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار کشف داروی غیر قانونی و تقلبی را در پی داشت که این رقم بیش از دو برابر مقدار توقیف شده در عملیات سال ۲۰۱۳ محسوب می شود.

رمضانی ادامه داد: این عملیات منجر به انجام ۴۲۹ مورد پی جویی، تعلیق ۵۵۰ میلیون تبلیغ آنلاین اقلام دارویی غیر دارویی و آفلاین نمودن ۲۴۱۴ وبسایت در سطح جهان شد.

وی در ادامه مشارکت پلیس فتا در عملیات «پانجی آ» را نمونه دیگری از همکاری ها برای سخت تر کردن فعالیت متخلفانی که به کاربران اینترنتی صدمه وارد می کنند برشمرد و افزود: چرخه تولید و عرضه دارو در تمام کشورهای دنیا با ظرافت و حساسیت بالا توسط وزارت بهداشت و سایر سازمان های مربوطه اداره می شود. در کشور ما هم هر گونه عرضه دارو و تبلیغ و خرید و فروش دارو طبق قانون در بستر اینترنت و فضای سایبری غیر قانونی است زیرا به سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد.

کشف کارگاه بزرگ تولید تجهیزات پزشکی در اطراف تهران

معاون امور بین الملل پلیس فتا در ادامه با اشاره به موفقیت کارشناسان پلیس فتا در رصد یک کارگاه بزرگ تولید تجهیزات پزشکی در اطراف تهران گفت: این کارگاه غیر مجاز با استفاده از مواد اولیه غیر مجاز و تاریخ گذشته اقدام به تولید تجهیزات پزشکی می کرد که همکاران من بعد از رصد فعالیت های آن در فضای سایبری موفق به شناسایی محل دقیق کارگاه شده و نسبت به پلمب آن اقدام کردند. بررسی های پلیسی نشان می دهد که گردانندگان این کارگاه موفق به جذب مشتری و سفارشات بین المللی از کشورهای حاشیه دریای خزر شده بودند که خوشبختانه قبل از ارسال محموله های سفارشی نسبت به توقیف آنها اقدام شد.

همکاری مستمر با اداره پست

رمضانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره توزیع بدون دردسر دارو اعم از مجاز و غیر مجاز توسط شرکت پست افزود: پلیس فتا همکاری قابل توجهی با شرکت پست دارد و اطلاعات لازم را درباره محموله های مشکوکی که توسط این شرکت در سطح کشور توزیع می شود ارائه داده است.

مراقب باج افزارها باشید

وی در ادامه با اشاره به موفقیت های چشمگیر پلیس فتا در اجرای عملیات و برنامه های محوله افزود: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه تمامی عملیات ها و مسئولیت هایی که به پلیس فتا ارجاع شده است با موفقیت به اجرا درآمده است. همچنین اعلام می کنم با توجه به موفقیت پلیس سایبری ایران در اجرای برنامه های بین المللی و حضور مستمر در انجام عملیات ها پلیس ایران در بین کشورهای منطقه رتبه اول را از ان خود کرده و به عنوان مدیر اجرایی برنامه ها معرفی شده است.

معاون امور بین الملل پلیس فتا با اعلام اینکه در حال حاضر رواج باج افزارها در سطح اینترنت باعث کلاهبرداری از حساب کاربران می شود افزود: طبق برآوردهای انجام شده از سوی کارشناسان پلیس فتا در حال حاضر بزرگترین کلاهبرداری هایی که در فضای سایبری انجام می شود برداشت های غیر مجاز و آفلاین از حساب مشتریان و کاربران است که وقوع این حوادث به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی از سوی کاربران اعلام شده است.

رمضانی با هشدار نسبت به رواج باج افزارها که عبارتند از ارسال لینک هایی مبنی بر بازدید عکس، ورود به سایت و یا برنده شدن در قرعه کشی است افزود: این کلاهبرداران با استفاده از فنی به نام مهندسی اجتماعی با ترغیب کاربران نسبت به استفاده از لینک و کلیک بر روی آن به سیستم کاربران ورود کرده و بعد از ورود به سیستم و فعال شدن کدهای امنیتی اطلاعات شخصی کاربران را ضبط و پس از آن اقدام به اخاذی از کاربران می کنند.

فضای تلگرام رصد می شود

وی در ادامه با اعلام اینکه کلیه فعالیت کاربران در اپلیکیشن های اجتماعی اعم از تلگرام، یاهو و جی میل رصد می شود افزود: رباط هایی که در تلگرام مورد استفاده قرار می گیرند کاملا زیر نظر کارشناسان پلیس فتا هستند در زمینه فعالیت این شبکه اجتماعی مخالفتی نداریم اما مستنداتی در زمینه فعالیت های غیر مجاز در فضای تلگرام جمع آوری شده است که در آینده نسبت به ادامه فعالیت و یا چگونگی فعالیت آن در کشور اقدام می شود.

معاون امور بین الملل پلیس فتا افزود: گردانندگان اصلی تلگرام باید نسبت به محتویات برنامه ها، بد افزار، نرم افزار و لینک هایی که در این شبکه اجتماعی دست به دست و مورد استفاده قرار می گیرد پاسخگو باشند.

رمضانی تاکید کرد: در عملیات پانجی آ ۸، ۱۶۳۴ مورد سایت رصد شد که از این تعداد ۱۴۹۳ مورد مجرمانه بود. همچنین سهم سایت های داخلی از میان سایت های مجرمانه ۶۳۲ مورد اعلام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها