بانوان بوشهری؛حافظان جنوب
یادداشت-دکتر زینب اختری

بانوان بوشهری؛حافظان جنوب

به بهانه نخستین حضور تیم ملی فوتسال بانوان در جام ملت‌ها

بانوان فوتسالیست، پیش به سوی قهرمانی آسیا

قدمت فوتسال بانوان در ایران به چند سال می‌رسد؟ خیلی کم، کمتر از 24 سال. تا آنجا که به خاطر می‌آوریم اوایل دهه 70 بود که فوتسال به طور رسمی در ایران برای بانوان راه‌اندازی شد. خیلی طول نکشید تا تیم ملی فوتسال بانوان هم تشکیل شد؛ اما تا برگزاری بازی‌های رسمی، ملی‌پوشان زیاد انتظار کشیدند.
کد خبر: ۸۳۰۴۶۱
بانوان فوتسالیست، پیش به سوی قهرمانی آسیا

اکنون 24 سال از راه‌اندازی فوتسال بانوان می‌گذرد. راهی که زنان فوتسالیست تا رسیدن به موقعیت کنونی پیمودند بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. آنها برای رسیدن به این موفقیت از سدهای بلند محدودیت‌ها و محرومیت‌ها گذشتند. کار تیم ملی فوتسال بانوان با حضور در مسابقه‌های تدارکاتی با کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز شد. حضور در رقابت‌های غرب آسیا و تورنمنت‌هایی که بیشتر در روسیه برگزار می‌شد، گام بعدی بود.

اما ورزشی که در ایران جدی گرفته نمی‌شد، ورزشی که آینده‌ای برای آن تصور نمی‌شد در سه سال اخیر دستاوردهای عظیمی را تجربه کرده است. حضور در جام جهانی کوچک زنان، نایب‌قهرمانی در رقابت‌های داخل سالن آسیا و حالا... نخستین حضور در نخستین دوره رقابت‌های جام ملت‌های زنان فوتسال آسیا!

انبوه محدودیت‌ها

دختران فوتسالیست از میان انبوه محدودیت‌ها به اینجا رسیدند. آنها نه امکانات مناسبی داشتند و نه درآمد قابل توجهی از راه فوتسال به دست آوردند. اکنون هم این شرایط به طور تمام و کمال برای فوتسالیست‌های زن ایران فراهم نیست. فوتسال بانوان برای رسیدن به موقعیت کنونی تنها وابسته به یکی دو چهره نبود. وقتی فوتسال بانوان بتازگی راه‌اندازی شده بود این آتوسا حجازی، دختر اسطوره فقید استقلال یعنی ناصر حجازی بود که باعث جلب شدن توجهات به سمت این رشته شد. آتوسا در لیگ فوتسال بانوان بازی می‌کرد و گلزن بزرگی هم محسوب می‌شد. پس از او چهره‌های دیگری نظیر لیلا اقبال، زیور بابایی و... به رشد و بالندگی فوتسال کمک کردند. پس از آنها هم نوبت به نیلوفر اردلان، فهیمه زارعی، فاطمه اعتدادی و... رسید. اکنون هم تلفیقی از بازیکنان جوان و با تجربه قرار است به مالزی بروند تا در نخستین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شرکت کنند.

یک انتقاد بزرگ

یک انتقاد بزرگ به تیم ملی فوتسال بانوان ایران وارد است. چرا ترکیب این تیم از سال‌ها پیش تاکنون تغییر نکرده است؟ تیم ملی فوتسال بانوان سال‌ها پیش وقتی می‌خواست به رقابت‌های خارج از کشور برود یا تورنمنت تدارکاتی برگزار کند این بازیکنان پای ثابت تیم ملی فوتسال بودند؛ نیلوفر اردلان، فرشته کریمی، فهیمه زارعی، سهیلا ملمولی و... .

سال‌ها گذشت و باز هم اسامی دعوت شده به تیم ملی فوتسال بانوان باز هم همین نفرات بودند.

برنامه رقابت‌ها

رقابت‌های قهرمانی فوتسال بانوان آسیا از 21 تا 26 سپتامبر 2015 (30 شهریور تا 4 مهر) به میزبانی مالزی برگزار می‌شود. تیم ملی فوتسال بانوان ایران با تیم‌های ازبکستان، مالزی و هنگ‌کنگ در این دوره از بازی‌ها همگروه است

زمان باز هم گذشت و فوتسال بانوان در دنیا آنچنان پیشرفت کرد که جام جهانی کوچک راه‌اندازی شد و تیم ملی فوتسال بانوان در نخستین دوره آن شرکت کرد، اما باز هم نفرات دعوت شده همان‌ها بودند!

تیم ملی فوتسال بانوان راهی رقابت‌های داخل سالن آسیا شد و نفرات دعوت شده به تیم ملی فوتسال مجدد همان کسانی بودند که ده سال پیش هم در این تیم حضور داشتند. اینجا علامت سوال‌های زیادی به وجود آمده است. چرا فقط چند چهره خاص؟ آیا از وقتی فوتسال بانوان در ایران راه‌اندازی شد فقط چند چهره خاص حضور داشتند؟ اگر قرار است تیم ملی فوتسال بانوان همیشه با نفراتی ثابت و از پیش تعیین شده به رقابت‌های برون‌مرزی برود برگزاری لیگ فوتسال واقعا چه معنایی دارد؟ البته استفاده از بازیکنانی ثابت در ترکیب تیم ملی فوتسال میراثی بود که شهرزاد مظفر، سرمربی اسبق فوتسال بانوان از خود برجای گذاشت. او همیشه نفراتی ثابت را به تیم ملی فوتسال دعوت می‌کرد و معمولا خبری از چهره‌های جدید نبود.

البته در توانایی همین بازیکنان ثابت تیم ملی فوتسال شکی نیست. فرشته کریمی در سال 2013 جزو ده بازیکن برتر فوتسال دنیا قرار گرفت. فاطمه اعتدادی یکی از برترین گلزنان فوتسال بانوان در چند سال اخیر محسوب می‌شود یا چهره‌های شاخص دیگر، اما در مورد بازیکنانی نظیر فرزانه توسلی (دروازه‌بان تیم) یا نیلوفر اردلان ماجرا فرق می‌کند. فوتسال بانوان ایران غیر از فرزانه توسلی دروازه‌بان دیگری ندارد. توسلی حتی اگر در جریان لیگ صد گل هم بخورد به پشتوانه سابقه زیاد، باز هم باید به تیم ملی دعوت شود؟ نیلوفر اردلان نیز مدت‌ها از فوتسال دور بود. چه می‌شود که در بازگشت بلافاصله به تیم ملی دعوت می‌شود، در حالی که در لیگ فوتسال بانوان، بازیکنان کم سن و سال‌تر دیگری بسیار تلاش کردند خودی نشان بدهند.

بی‌توجهی به ورزش بانوان باعث شده شرایط اینچنینی در ورزش بانوان رقم بخورد. تیمی متشکل از نیلوفر اردلان و دوستان قرار است به رقابت‌های قهرمانی آسیا برود و در بازگشت و مسابقات آینده باز هم همان تیم راهی خواهد شد. این تیم واقعا غیرقابل تغییرترین تیم دنیاست!

یک اتفاق جدید دیگر

تیم ملی فوتسال بانوان در دو دوره رقابت‌های جام جهانی کوچک فوتسال بانوان شرکت کرده است. بار نخست سال 2012 بود و در کشور پرتغال و بار دوم سال 2013 و جام جهانی اسپانیا. متاسفانه زنان فوتسالیست ایرانی در سومین دوره جام جهانی کوچک که در کاستاریکا برگزار شد، شرکت نکردند، اما چرا؟ فدراسیون فوتبال اعتقاد داشت فاصله زمانی و مسافتی تا کاستاریکا بسیار زیاد است و ملی‌پوشان زن ایرانی خسته به این کشور می‌رسند؛ بنابراین به همین راحتی از اعزام ملی‌پوشان ایرانی جلوگیری شد! اما اکنون اوضاع فرق می‌کند. تیم ملی فوتسال بانوان در آستانه یک اتفاق جدید دیگر قرار دارد؛ حضور در نخستین دوره جام ملت‌های آسیا.

تیم ملی فوتسال بانوان دو سال پیش در رقابت‌های داخل سالن آسیا با شکست مقابل ژاپن نایب‌قهرمان آسیا شد. اکنون نیز فوتسالیست‌های زن ایرانی یکی از مدعیان قهرمانی آسیا به شمار می‌روند، اما شگفت آن که این موضوع چندان مدنظر مسئولان ورزشی قرار ندارد. فاطمه اعتدادی، یکی از برترین گلزنان چند سال اخیر فوتسال بانوان به مجله منهای ورزش گفت: مشخص است تیم ملی فوتسال بانوان یکی از مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود. من حتی می‌توانم پیش‌‌بینی کنم ایران بتواند قهرمان این رقابت‌ها شود. روی سکو رفتنش و کسب یکی از مقام‌های اول تا سوم محرز است.

وی افزود: جام ملت‌های آسیا اعتبار خاصی دارد. ما با قهرمانی در این دوره از رقابت‌ها به نام بزرگی در آسیا تبدیل می‌شویم؛ هر چند همین الان هم یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های آسیایی هستیم و بسیاری از تیم‌ها حتی به گردپای ما هم نمی‌رسند.

به هر حال، در صورت تداوم در برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا تیم ملی فوتسال بانوان پای ثابت این رقابت‌ها می‌شود.

عملکرد تیم ملی فوتسال بانوان در چند سال اخیر نشان داده است می‌توان این رشته را جزو رشته‌هایی که در بخش بانوان شانس مدال‌آوری در رقابت‌های سطح آسیا دارند، قرار داد، اما نگرش‌هایی که نسبت به ورزش بانوان وجود دارد باعث می‌شود راه دختران فوتسالیست همچنان ناهموار و سخت باشد.

هیلدا حسینی‌خواه

ورزش

newsQrCode
برچسب ها: بانوان فوتسال
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها