مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد:

تعهداتی که ایران بر اساس مفاد برجام پذیرفته است

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست ویژه شورای حکام گفت: طبق مفاد برجام ایران تعهدات بیشتری برای شفاف سازی فعالیت های خود پذیرفته است از جمله این تعهدات تسهیل دسترسی آژانس به معادن اورانیوم , تاسیسات فرآوری آن و نظارت بر تولید و اماکن نگهداری سانتریفیوژهای این کشور است و مجموع این اقدامات به درک بهتر ما از برنامه هسته ای ایران کمک خواهد کرد.
کد خبر: ۸۲۹۳۰۷
تعهداتی که ایران بر اساس مفاد برجام پذیرفته است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست ویژه شورای حکام, ضمن قرائت بیانیه ای در خصوص فعالیت های ضروری آژانس برای نظارت بر اجرای توافق نامه برجام و نقشه راه برای حل و فصل موضوعات باقی مانده در خصوص فعالیت های گذشته برنامه هسته ای ایران،اجرای برجام را یک دستاورد بزرگ خواند.

وی در این بیانیه تاکید کرد علاوه بر بودجه نظارت بر توافقنامه موقت لوزان،آژانس نیاز به 9.2 میلیون یورو دیگر برای بودجه سال 2016 میلادی دارد.

وی با اشاره به اینکه ایران به اجرای پروتکل الحاقی بر اساس برجام متعهد است، افزود:پروتکل الحاقی که در حال حاضر در120 کشور در حال اجراست، دسترسی و نظارت سازمان بر فعالیت های هسته ای ایران را به صورت گسترده ای فراهم می اورد.

وی گفت : براساس پروتکل الحاقی کشورها موظف هستند جزییات و اطلاعات دقیقی در خصوص فعالیت های مرتبط با چرخه سوخت خود به آژانس ارائه کنند و ما نیز به راستی آزمایی این اطلاعات می پردازیم.

آمانو تصریح کرد یک فرصت تاریخی برای حل موضوع هسته ای ایران فراهم شده وامیدوارم بهترین استفاده از این فرصت شود.

وی گفت : طبق قطعنامه شورای امنیت(2231 ) آژانس و کمیسیون مشترک بایستی با یکدیگر مشورت و تبادل اطلاعات داشته باشند. در صورت تصویب این امر توسط شورای حکام, آژانس آمادگی دارد که به این درخواست عمل کند.

وی با اشاره به امضای نقشه راه برای حل و فصل موضوعات باقی مانده مرتبط با برنامه هسته ای ایران گفت هدف از این نقشه راه تسریع و تقویت همکاری و گفتگو بین آژانس و ایران است تا از این طریق همه موضوعات باقی مانده تا سال 2015 حل و فصل شود.این ترتیبات مندرج در نقشه راه به جهت فنی قابل اتکا بوده و با روش های راستی آزمایی آژانس همسو است. این ترتبیات به هیچ وجه استانداردهای آژانس را تضعیف نمی کند.

مدیرکل آژانس تاکید کرد همان طور که در نقشه راه توافق شده بود ایران در تاریخ 15 اگوست توضیحات و اسناد مرتبط با موضوعات باقی مانده را به آژانس ارائه کرده است. ما تلاش داریم تا همه فعالیت های مندرج در نقشه راه را تا 15 اکتبر به پایان رسانده و ارزیابی نهایی خود را تا 15دسامبر به شورای حکام ارائه کنیم.

وی گفت این ارزیابی واقعی و بی طرفانه خواهد بود. آژانس 6 دهه در اجرای پادمان ها تجربه دارد. فعالیت های پادمانی آژانس در حال حاضر در 173 کشور انجام می شود. همچنین ما 20 سال تجربه پروتکل الحاقی و متخصصان طراز اول و آزمایشگاه های بسیار پیشرفته داریم .

مدیرکل در این بیانیه خاطر نشان کرد تلفیق پادمان های جامع, پروتکل الحاقی و راستی آزمایی تعهدات ایران در چارچوب برجام یک ساز وکار بسیار فعال برای راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران محسوب می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها