بهار 95، فصل شکوفایی تولید است؛ اگر...

اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی آماده ورود به ایران برای تولید و سرمایه‌گذاری هستند. اما ورود این شرکت‌ها به بازار ایران ممکن است تهدیدی برای تولید داخلی نیز به حساب بیاید، به همین منظور تولیدکنندگان داخل کشور باید به چند نکته توجه ویژه داشته باشند تا با عمل به آن، حضور این شرکت‌ها فرصت باشد نه تهدید.
کد خبر: ۸۲۹۱۱۶
بهار 95، فصل شکوفایی تولید است؛ اگر...

واقعیت این است که ماشین‌آلات کارخانجات ما فرسوده است و این موضوع بخشی بزرگ از هزینه‌های سربار تولید را شامل می‌شود.

به همین دلیل با شرایط فعلی قدرت رقابت با شرکت‌های خارجی یا اصلا وجود ندارد یا اندک است اما این‌که بگوییم به این دلیل خارجی‌ها وارد ایران نشوند درست نیست و باید از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را برد. در این راستا تولیدکنندگان داخلی باید تغییری در روند تولیدات خود ایجاد کنند و بازدهی مقدار تولید را افزایش دهند.

در همین حال مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلی که اکنون تولید با آن دست و پنجه نرم می‌کند قیمت بالای تمام شده و کیفیت پایین محصولات است.

اگر این دو مقوله بهبود یابد حتما شاهد رقابت شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی خواهیم بود. از سوی دیگر مشارکت شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی می‌تواند برای هر دو طرف سودمند باشد.

گرفتن سهم بازار از شرکت‌هایی که با ما مشارکت می‌کنند، می‌تواند بسیار روی تولیدات داخلی تاثیر بگذارد و تولیدات کشور را افزایش دهد البته ورود شرکت‌های خارجی باید مشروط بر این باشد که فناوری خود را در اختیار شرکت‌های داخلی بگذارند تا تولیدکنندگان از آن در راستای رفع ضعف‌هایشان بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر، اکنون تولیدکنندگان از مواد اولیه درجه یک برای تولید محصولات خود بهره نمی‌برند و مواد اولیه‌ای که وارد کشور می‌شود از شرق دور و ترکیه است که کیفیت چندانی ندارد. لذا در راستای افزایش بهره‌وری کارخانجات باید مواد اولیه به نوع درجه یک و دستگاه‌های کارخانه‌ها باید به روز شوند.

به نظر من اگر این اقدامات انجام شود بهار سال 95 فصل شکوفایی برای تولید کشور خواهد بود. بخش خصوصی دارای ظرفیت زیادی است که مطمئنا از عهده این کار برخواهد آمد و می‌تواند با پرداخت هزینه‌های به روز رسانی ماشین‌آلات،کالاهای خود را با فناوری روز تولید کند و بهره‌وری خود را افزایش دهد. دلیل این‌که در چند سال اخیر بخش خصوصی نتوانسته خود را با فناوری روز جهان تطبیق دهد تحریم‌ بوده و باعث شده تا هزینه‌های تولید افزایش و کیفیت محصولات کاهش یابد.

دراین راستا دولت باید سهم خود را در اقتصاد کاهش دهد تا از بروز فساد‌ها جلوگیری شود. هر چه فساد اتفاق می‌افتد یک سر آن به اقیانوس دولت متصل است و زمانی که حضور مستقیم دولت در اقتصاد از بین برود شاهد کاهش فساد‌ها و رانت‌ها خواهیم بود که در آن صورت بخش خصوصی قوی‌تر و کارآمدتر، در اقتصاد ملی خودی نشان خواهد داد.

اسدالله عسکراولادی - رئیس اتاق ایران و چین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها