فقدان دروازه‌بان ششدانگ، دغدغه پنهان فوتبال ایران

لیگ برتر با قفس‌های توری لرزان‌

مردم فوتبال‌دوست ایران، ناصر حجازی و احمدرضا عابدزاده را هرگز فراموش نخواهند کرد. نسل قدیم با مرحوم حجازی خاطرات خوشی دارند و نسل بعد از انقلاب هم بازی‌های عابدزاده را بخوبی در گنجینه خاطراتشان ذخیره کرده‌اند. عملکرد درخشان این دو دروازه‌بان ماندگار فوتبال ایران باعث شد مردم حس کنند یکی از ساده‌ترین پست‌های فوتبال در ایران دروازه‌بانی است. اما در چند سال اخیر شاهد اشتباهات عجیب و غریب دروازه‌بان‌های لیگ برتری هستیم و فقط سیدمهدی رحمتی است که به عنوان یک دروازه‌بان نسبتا مطمئن خودش را از بقیه جدا کرده است.
کد خبر: ۸۲۸۲۳۳
لیگ برتر با قفس‌های توری لرزان‌

علاقه‌مندان فوتبال این روزها نگران دروازه متزلزل تیم‌های محبوب خود هستند. تعداد زیادی از گل‌های به ثمر رسیده حاصل اشتباهات محرز دروازه‌بان‌های نامطمئن لیگ برتر است و این موضوع نشان‌دهنده ضعف در پرورش استاندارد دروازه‌بان در ایران است. همه قبول داریم اشتباه بخشی از فوتبال بوده و ممکن است بازیکنان در زمین دچار اشتباه شوند، اما اشتباه در خط دروازه با دیگر پست‌ها کاملا فرق دارد و جبران آن در بازی تا حد زیادی مشکل است.

رسول کربکندی، چهره نام‌آشنای فوتبال ایران و اصفهان به عنوان یکی از کسانی که فعالیت‌های متعددی در فوتبال باشگاهی ایران داشته و احمدرضا عابدزاده دست‌پرورده این مربی کهنه‌کار اصفهانی است که پس از بهروز سلطانی سال‌ها قفس توری تیم ملی و تیم باشگاهی‌اش را بیمه کرد، درباره اشتباهات متعدد دروازه‌بانان لیگ برتر عوامل مختلفی را سهیم می‌داند و می‌گوید: دروازه‌بانی یک علم است؛ علمی آمیخته با هنر، خلاقیت و هوش که یک دروازه‌بان باید از آن بهره ببرد. علاقه و فیزیک بدنی از دیگر عوامل مهمی است که یک دروازه‌بان به آن نیاز دارد.

متاسفانه علم دروازه‌بانی در فوتبال ما جایگاهی ندارد و تیم‌های ایرانی که با اسم باشگاه ورزشی فعالیت می‌کنند، توجهی به آن ندارند. قبل از انقلاب ناصر حجازی و منصور رشیدی در خط دروازه فوتبال ایران ماندگار شدند و بهروز سلطانی به همراه احمدرضا عابدزاده پس از انقلاب عملکرد خوبی داشتند.

سرمربی سابق سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان در ادامه اظهار کرد: خروج نامناسب، عدم جاگیری درست و احساسی بودن دروازه‌بان‌های لیگ برتر در چندسال اخیر کاملا مشهود است و باعث به ثمر رسیدن گل‌های زیادی هم شده است. بی‌توجهی مدیران باشگاه‌ها به مساله تربیت یک دروازه‌بان شش‌دانگ باعث شده امروز خط دروازه تیم لیگ برتری شاهد اشتباهات مبتدیانه دروازه‌بانان باشد. مربی دروازه‌بانان ایران علم تمرین این پست حساس و حیاتی را ندارند و نمی‌توانند یک دروازه‌بان شش‌دانگ تربیت کنند.

همچنین دروازه‌بانان ایرانی مطالعه علمی و تخصصی ندارند و الگوی خاصی برای پیشرفت در کار خود در نظر نگرفته‌اند. مربی با اخلاق فوتبال اصفهان از نیاز فوتبال ایران به تاسیس آکادمی تربیت دروازه‌بان صحبت می‌کند و در ادامه می‌گوید: متاسفانه فوتبال ما ساختار خوبی ندارد و امور فنی بدون سازماندهی مناسب دنبال می‌شود.

آموزش تخصصی و مدرن، حلقه مفقوده فوتبال ایران در تمام سطوح است که باعث شده بازیکنان در یک نقطه مشخص دست از یادگیری بکشند. همین موضوع باعث شده در فوتبال باشگاهی که پشتوانه تیم ملی است، دچار افت فنی شویم. فوتبال ایران اگر می‌خواهد در پست دروازه‌بانی پیشرفت کند باید آکادمی تخصصی تربیت دروازه‌بان و مربی دروازه‌بان را در چند نقطه کشور تاسیس کند و این آکادمی‌ها زیر نظر مربیان مطرح دنیا اداره شوند تا بتوانیم در زمینه تولید دروازه‌بان و مربی لیگ خود را بی‌نیاز کنیم.

کربکندی در پایان خاطرنشان کرد: آخرین دروازه‌بانی که در فوتبال ایران با استاندارد جهانی حضور داشت احمد رضا عابدزاده بود که به عنوان مربی دروازه‌بان با او کار کردم و تمام استانداردهای لازم و نکاتی را که یک دروازه‌بان نیاز است آموزش ببیند در اختیارش گذاشتم و متاسفانه بعد از عابدزاده دیگر شاهد دروازه‌بانی در سطح او نبودیم. امیدوارم مسئولان فوتبال ایران با کمک سازمان لیگ درخصوص آموزش حرفه‌ای بازیکنان برای حل این مشکل دست به کار شوند.

ابوذر مارکلایی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها