وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با روزنامه «الجمهوریه» چاپ دمشق گفت: تاکنون هیچ ابتکار فراگیری برای حل بحران سوریه ارائه نشده بلکه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ایده‌هایی را با طرف سوری در میان گذاشته است.
کد خبر: ۸۲۷۵۵۴

ولید المعلم اصول ثابت سوریه را در قبال هر ابتکاری چنین بیان کرد: 1ـ حفظ حاکمیت دولت سوریه بر سراسر خاک این کشور 2ـ گفت‌وگو فقط بین سوری‌ها و بدون پیش شرط باشد 3ـ هرگونه توافقی که به دست آید به همه‌پرسی مردمی گذاشته شود.

المعلم در این مصاحبه همچنین گفت استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه، به فرارسیدن ماه اکتبر و تصویب توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا و مجلس ایران دل بسته است تا این توافق بر حل بحران سوریه نیز تاثیر بگذارد. وزیر امور خارجه سوریه همچنین گفت: این شرط برخی طرف‌ها که سوریه باید از حزب الله و ایران دست بکشد، هیچ گاه پذیرفته نخواهد شد.

به گفته او، دشمنان سوریه دچار بحران شده‌اند به همین علت حرکت به سمت یافتن راه‌حل‌هایی را آغاز کرده‌اند. ولی آنها هنوز شکست نخورده‌اند به همین علت جنگ ادامه خواهد یافت تا آمریکا و دیگران متقاعد به یافتن راه‌حل شوند.

در یک خبر دیگر، منابع رسمی فرانسوی اعلام کردند روسیه حاضر است با تحقق سه شرط در جهت حل بحران سوریه گامی عملی بردارد. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، روسیه می‌خواهد پیش از گام برداشتن در مسیر هر گونه راهکار سیاسی از سه مساله اصلی مطمئن شود؛ یکی سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه یعنی این‌که تحت پیگرد قضایی از سوی مسئولان و نهادهای داخلی یا بین‌المللی قرار نگیرد. دوم این‌که تضمین کافی برای حفظ منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی و استراتژیک آن فراهم شود و سوم این‌که مراکز اداری، نظامی و امنیتی سوریه منحل نشده و باقی بمانند.

از سوی دیگر، روزنامه فارن پالیسی در گزارشی فاش کرد علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه پیش از سفر وزیر خارجه این کشور به عمان، راهی مسقط شده و با مقامات این کشور درخصوص حل بحران سوریه گفت‌وگو کرده بود. این نخستین بار است که عربستان و عمان از یک مسئول عالی رتبه سوری برای گفت‌وگو درخصوص حل سیاسی بحران سوریه دعوت کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها